שאל את הרב

  • תורה, מחשבה ומוסר
  • יסודות האמונה
קטגוריה משנית
undefined
שאלה
שלום לרב, אני מקווה שאני מדייק בדברי.. למדתי לאחרונה עם אברך גדול מאוד אצלנו בשכונה שע"פ הרמח"ל אין בכלל בחירה חופשית, זה המסלול שהשם קבע לאדם ולפי ר’ נחמן גם העבירה היא רצון השם. ולכן אדם צריך לחיות בידיעה שלדוג’ אם הוא בוחר עכשיו ללמוד תורה זה כאילו הוא בחור אבל באמת השם כבר קבע לו את זה, והידיעה הזאת העמוקה שאתה באמת עושה את מה שהשם קבע זו רמה גבוה ביותר והוא ממשיך ואומר שגם עצם הידיעה הזו השם כבר "שתל" אותה באדם.. ואז הגענו למסקנה שכבר האדם כביכול מסתכל על עצמו מבחוץ ובעצם לא נשאר לו כלום ולא נשאר ממנו.. כי הכל זה השם קבע ועשה.. זה המסלול שהשם בחר לו.. השאלות הבאות "פילוסופיות" , אם כן מהו האדם ? מה יהיה השכר שלו אם הוא בעצם כלום אז איך הוא גם יהנה? (לעתיד לבוא) אני בעצמי קצת מסתבך עם הדברים האלו.. כמו שאומר הבן-איש-חי שהדרגה הגבוהה ביותר היא הידיעה בשכל, (המבדיל בין קודש לחול..) תודה רבה,
תשובה
שלום רב: אתה הולך על הקצה ולכן מסתבך. הדרך הפשוטה היא שהקב"ה מרחיב מרחב של בחירה חופשית שבה האדם פועל. מכוח מרחב זה האדם הולך ויוצר את עולמו הפנימי את העולם הטוב שלו טוב בזה ובבא. לגבי שאלת הידיעה כבר כתב הרמב"ם שההשגה האנושית אינה יכולה להבין כיצד באותו מעשה מדובר על בחירה חופשית ובכל אופן אותו מעשה אינו מעשה שיכול לצאת מסדר ההשגחה האלוקית. הכל מתאחד בתוכנית האלוקית הכוללת. זהו גדולתו של הקב"ה שאין אנו יכולים לעמוד על דעת עליון זו. כל טוב
את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il