ישיבה - בשביל זה יש אינטרנט

גילוח בספירת העומר | שאלות ותשובות | אתר ישיבה

Bookmark and Share RSS לנושא זה Rss אפשרויות חיפוש
שלום אורח, ( התחבר / הרשם )


ט אב תשע"ד

גילוח בספירת העומר


הרב דוד חי הכהן

שאלה:
שלום וברכה לכבוד הרב שליט"א!
א} בספרי ההלכה בהם למדתי ראיתי שמוזכר לשון "להסתפר" ולא "להתגלח".
מאין למדו רבותינו שגם גילוח נכלל באיסור? והאם הרב יכול להפנות אותי למקור בנושא?
ב} הרב עובדיה יוסף זצ"ל כתב שלעניין גילוח זהו מנהג חסידות בלבד {"החרדים לדבר ה’, נזהרים בזה גם בגילוח הזקן"...} וגם מדברי הרב שלום משאש זצ"ל,משמע שעניין הגילוח הוא מנהג חסידות.
מנגד, שמעתי תלמיד חכם חשוב שטוען שבקרב קהילות שפשט המנהג לא להתגלח זו חובה. האם לדעת הרב על יוצאי עיראק חלה חובה לא להתגלח?
ג} ישנן דעות שמי שרגיל להתגלח בכל יום יכול להתגלח גם הימי העומר. מה דעת הרב?
ד} גילוח לקראת שבת - ככל הידוע לי היה מקובל בקרב יהודי תימן, ולאור שנתפשט הספר "ילקוט יוסף",החלו רבים להקל בזה. מה דעת הרב,והאם יש הבדל בין העדות השונות?
תודה רבה!

תשובה:
א. בזמנים קודמים היו רגילים לגדל זקן ולא לגלח רק לסדר, ולכן קראו לזה להסתפר אבל עקרונית תספורת וגילוח הם אותו איסור.
ב. בדורות האחרונים שנהגו להתגלח מדי יום לא רצו לאסור את הגילוח בין המצרים אצל חכמי הספרדים ורק האשכנזים נהגו להחמיר כל שלושת השבועות והספרדים רק בשבוע שחל בו תשעה באב.
אמנם אם אדם גר בקהילה שכולם מחמירים עליו לנהוג כמנהגם.
יוצאי עירק נהגו להתגלח בשלושת השבועות מלבד בשבוע שחל בו תשעה באב.
אמנם ענין העומר הוא לא רק בגלל אבילות אלא קשור לדברי הא"רי הקדוש ועל כן בעומר גם הבבלים נהגו להחמיר.
ד. אם יוצאי תימן מקובצים בקהילה בפני עצמם ראוי שלא ישנו מנהג אבותם.


ברצוני לשאול שאלה בהמשך לתשובה זו





את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il