ישיבה - בשביל זה יש אינטרנט

שאלות | שאלות ותשובות | אתר ישיבה

Bookmark and Share RSS לנושא זה Rss אפשרויות חיפוש
שלום אורח, ( התחבר / הרשם )


ט"ו טבת תשע"ה

שאלות


הרב חיים שרייבר

שאלה:
1. מותר לשקר כדי לא לקיים עבירה של לשון הרע?
2. אם אני מפעיל נגיד בישיבה שעון מעורר בשעה שכולם אמורים לקום ויש כאלה שעדיין עוד יושנים אבל הרוב ערים והאב בית אומר להם לקום זה מותר לשים שעון מעורר משום שזה הזמן שצריך לקום או שזה גזל שינה בשבילם ויהיה אסור?
3. מה אמורים לברך על רעמים או על ברקים? כי אני שמעתי שצריך לברך עליהם רק אם הם ביחד אבל אם זה רק ברקים או רק רעמים לא מברכים, זה נכון?, אם כן אז למה צריך שתי ברכות להם אחת עושה מעשה בראשית ואחת שכוחו וגבורתו מלא עולם, אפשר פשוט אחת לשתיהם אם מברכים עליהם רק אם הם ביחד?
תודה

תשובה:
שלום
1. שני איסורים אלו - לשון הרע והשקר - יש להתרחק מהם ולהמנע מלעבור עליהם. כאשר קיים מצב של "התנגשות" בין שני האיסורים כגון: אדם שצריך לשקר כדי לא לדבר לשון הרע או שידבר לשון הרע די לא לשקר - פסק החפץ חיים (הלכות רכילות פרק א' הלכה ח'): אם יש לו עצה לומר באופן שלא יהיה שקר גמור וגם לא יהיה בדיבור זה רכילות או לשון הרע - יענה באופן זה. אך אם הוא מבין שאמירה כגון זו לא תתקבל מותר לומר שקר גמור מפני שלום (אבל מזהיר שחס וחלילה לא ישבע לשקר בזה).
2. אין זה גזל שינה. ככלל אני ממליץ שבכל הלכה והנהגה הקשורה לישיבה כדאי וראוי להתייעץ עם ראש הישיבה והוא יפסוק כיצד יש לנהוג בכל מצב.
3..הרואה ברקים, צריך לברך: "ברוך אתה ה' אלוקינו מלך העולם עושה מעשה בראשית". והשומע קול רעמים, צריך לברך: "ברוך אתה ה' אלוקינו מלך העולם שכוחו וגבורתו מלא עולם".
גם על הברק וגם על הרעם אפשר לברך אחת משתי הברכות (עושה משעה בראשית, שכחו וגבורתו מלא עולם), נוהגים לברך תחילה על ראיית הברק "עושה מעשה בראשית", ואח"כ בעת שמיעת הרעם, שקולו מפחיד יותר, מברכים: "שכוחו וגבורתו מלא עולם". ואם הברק והרעם באו כאחד, יברך את ברכת עושה מעשה בראשית לשניהם, אך אם ברך שכוחו וגבורתו לשניהם ג"כ יצא. (מ"ב רכז, ה).
הרואה את הברק , יש לו לברך תיכף , ואין להמתין עד שישמע רעם. וכן השומע את הרעם , יש לו לברך תיכף ואין להמתין עד שיראה ברק. (לאחר זמן תוך כדי דיבור =אמירת המילים שלום עליך רבי, לא יתן לברך על הברק או הרעם).
מי שהמתין על הרעם ובירך רק ברכה אחת על שניהם , אף שכאמור אין לעשות כן לכתחילה , מכל מקום לא יברך שוב על ברק (הליכות שלמה פכ"ג כד)
השומע רעם ותיכף ראה ברק , יברך על שניהם רק ברכת 'עושה מעשה בראשית'.


ברצוני לשאול שאלה בהמשך לתשובה זו





את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il