ישיבה - בשביל זה יש אינטרנט

שמירת הברית ועבודת ה’ בשלבים | שאלות ותשובות | אתר ישיבה

Bookmark and Share RSS לנושא זה Rss אפשרויות חיפוש
שלום אורח, ( התחבר / הרשם )


ו מרחשון תשע"ו

שמירת הברית ועבודת ה’ בשלבים


הרב יהושע שפירא

שאלה:
שלום כבוד הרב כתיבה וחתימה טובה.
אני בן 28 נשוי עם ילדים, תלמיד ישיבה עד לפני שנתיים, ולצערי, עדיין מוצא עצמי נלחם בכל הקשור לשמירת הברית. לאחרונה נודע לי במקרה כי חבר טוב שלי - שעדיין בישיבה - מתמודד אף הוא, וכיוון שגילינו אחד על השני החלטנו לנסות לעבוד ביחד לאחר שנים של עבודה אישית ללא הצלחה אמיתית.

לאחר הרבה מחשבות החלטנו שנתחיל בשלבים, כאשר כל בשבוע שעבר בהצלחה נוסיף עוד חצי שעה: דהיינו - בתחילה המטרה הייתה להישמר רק עד שבע בבוקר בלבד. לאחר שבוע של הצלחה העלנו לשבע וחצי וכן הלאה. במקרה של חוסר הצלחה - מתעכבים שבועיים בשעה הנוכחית.
לשמחתנו כיום אנחנו נמצאים לאחר מס’ חודשים בשעה ארבע וחצי אחר הצהריים.
מצד שני זה לא אומר שאין נפילות אלא שעיקר המלחמה היא עד השעה הספציפית - ועד אז נלחמים ולא נופלים בשום מצב, ואילו לאחר מכן וודאי שלכתחילה המטרה היא לא ליפול כלל, אך עיקר המלחמה כאמור היא בשעה הנ"ל ומעבר לכך אנחנו לא נותנים את כל כוחנו.

הסיבה לכך היא כאמור לא מפני שלא אכפת לנו אלא מתוך הבנה שאולי עדיף הדרגתיות ואולי קפיצה של שמירה "כל הזמן" היא עצת היצר - עובדה שזה לא עבד במשך שנים.

אלא שבזמן האחרון ובעיקר בגלל אלול מתעוררות ומתחזקות בי כמה שאלות:

1. האם הדבר מותר - דהיינו האם מותר לאדם לומר בכלל שהוא כרגע שומר את האיסור רק עד זמן מסוים ובשאר הזמן הוא לא ’מתאבד על זה’ (הגם שהמטרה הסופית היא כמובן להתנקות לגמרי)?

2. כיצד אני יכול לעשות תשובה לאחר נפילה (בשעות ’המותרות’) כשחלק מהתשובה היא הקבלה לעתיד שלא לחטוא עוד - ואני כאמור נלחם כרגע על זמן מסוים ושאר הזמן הוא לא ’המלחמה’ (בה’ הידיעה) ואני מודע לכך שייתכן שאחטא מבלי להלחם בכל הכוח?

3. האם ייתכן שזו בכלל עצת היצר להתיר לנו את האסור וכאשר נשלים את כל 24 השעות בעז"ה נגלה שסתם הלכנו והולכנו עצמנו בכחש?

4. שאלה כללית - כיצד ניתן לעשות תשובה כיום לאחר כמעט 30 שנות חיים?: לפרט את כל החטאים- לא אוכל בשום מקרה כיוון שמדובר על מיליונים שאיני זוכרם או יכול לפרטם, מאידך תשובה כללית תמיד נראית לי סוג של דיעבד ואני אף פעם לא מרגיש נקי באמת. כלומר ביוה"כ הקרוב אמצא עצמי (כמו בכל שנה) מתוודה על חיים של חטא למרות שלכאורה כבר עשיתי תשובה בשנה שעברה (ועוד מס’ פעמים השנה) וחטאי העבר אמורים להימחק אך הלב מרגיש שלא כך הדבר ואני ניצב כמו תמיד עם הרים של חטאים מלפני עשרות שנים?

תודה רבה לכבוד הרב, מחילה על הטורח ועל המס’ הרב של השאלות. שנה טובה כתיבה וחתימה טובה

תשובה:
הפרמטר המרכזי הוא היעילות. הדרך הכי יעילה היא הקבלה לעתיד והיא האופן של ההתקדמות. אם אתה רואה שמתוך כל העצות שאתה מכיר זו העצה הכי יעילה, אז זה גם נכלל בקבלה לעתיד וגם מותר לעשות את זה. ובתנאי שאתה עוסק בזמנים שאתה כן שומר ולא בזמנים שאתה לא שומר, והקבלה היא בדרך זאת, כלומר, לשמור לכל הפחות עד שעה פלונית, ולא שמשעה פלונית לא צריך לשמור, אלא לחזק את החיובי ולא לעסוק בזמן האחר. כך קיבלתי מרבותי.
באמת יש מי שאומר שלכן אסור להתוודות ביו"כ זה על חטאים שכבר התוודנו עליהם ביו"כ שעבר. אנחנו לא פוסקים כך להלכה אלא שכן מותר להתוודות על חטאים שכבר התוודנו עליהם, למרות שבאמת החטאים נמחקו, מפני שלפי מדרגתנו החדשה, שלאחר התשובה ולאחר הכפרה, יש מקום לתיקון יותר עמוק, אבל הכפרה כבר היתה, ומצוה עלינו להאמין שהקב"ה מוחל וסולח. אנחנו מאמינים בהקב"ה באמונה שלימה, וכמו שהוא אמר שהמעשה הזה אסור כך הוא אמר שהוא מכפר. ואם יש חסרון אמונה בתשובה, צריך להתחזק באמונה הזאת.

שוכתב משו"ת טלפוני

ברצוני לשאול שאלה בהמשך לתשובה זו





את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il