ישיבה - בשביל זה יש אינטרנט

קעקועים ופירסינג | שאלות ותשובות | אתר ישיבה

Bookmark and Share RSS לנושא זה Rss אפשרויות חיפוש
שלום אורח, ( התחבר / הרשם )


י"ב טבת תשע"ו

קעקועים ופירסינג


הרב עזריה אריאל

שאלה:
שלום כבוד הרב,
אני מאוד אוהבת עגילים (פירסינג) וקראתי שהתורה לא אוסרת פירסינג אלא אם הוא במקום מסויים אותו מקום מזכיר מנהג גויים.
מכל מקום, עגילים באוזניים מה שמותר ככול הנראה -גורמים לחבלה בגוף אומנם זה לשם נוי אבל אנחנו צריכים להחזיר את גופנו לה׳ כמו שקבלנו אותו אז ככול הנראה גם פירסינג צריך לאסור.
השאלה שלי היא למה פירסינג שזה גם חבלה בגוף -מותר ,וקעקועים אפילו במקום שאף אחד לא רואה -אסור ,הרי שניהם חבלה.
בבקשה תענה לי על זה תודה רבה ומעריכה את זמנך .

תשובה:
לשואלת, שלום!

את מניחה שהאיסור לקעקע הוא כדי שלא לחבול בגוף, ועל פי הנחה זו שואלת למה פירסינג מותר, לפחות כאשר הוא נעשה בצורה המקובלת בחברה היהודית.
אכן, מפשט המושג "קעקע", שהוא יחידאי במקרא ומשמש בלשון חז"ל כמילה נרדפת להשחתה, ניתן להבין שהיסוד לאיסור כתובת קעקע הוא השחתת הגוף. זאת, בדומה לשאר האיסורים בפסוקים אלה (ויקרא יט,כז-כח): "לֹא תַקִּפוּ פְּאַת רֹאשְׁכֶם וְלֹא תַשְׁחִית אֵת פְּאַת זְקָנֶךָ. וְשֶׂרֶט לָנֶפֶשׁ לֹא תִתְּנוּ בִּבְשַׂרְכֶם וּכְתֹבֶת קַעֲקַע לֹא תִתְּנוּ בָּכֶם אֲנִי ה'".
אולם הדעה המקובלת יותר במפרשים היא שהנימוק לאיסור זה הוא שונה, משום שזהו מנהג קדום של עובדי עבודה זרה. הדבר בא לידי ביטוי הלכתי בשיטתו של רבי שמעון בר יוחאי (במשנה מכות פ"ג מ"ו) שהחיוב בכתובת קעקע הוא דווקא בכתיבת שם ה' (אם כי להלכה האיסור קיים בכל כתובת).
אמנם נכון הוא שיש איסור לאדם לחבול בגופו (רמב"ם, הלכות חובל ומזיק, פרק ה הלכה א), אך הדבר מותר כשיש לו תועלת בדבר, לא רק תועלת בריאותית אלא גם לשם נוי (שו"ת אגרות משה חו"מ ח"ב סי' סו).


ברצוני לשאול שאלה בהמשך לתשובה זו





את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il