ישיבה - בשביל זה יש אינטרנט

הזמנה של אדם שאינו שומר תו"מ לחזנות | שאלות ותשובות | אתר ישיבה

Bookmark and Share RSS לנושא זה Rss אפשרויות חיפוש
שלום אורח, ( התחבר / הרשם )


א אדר א' תשע"ו

הזמנה של אדם שאינו שומר תו"מ לחזנות


הרב חיים שרייבר

שאלה:
שלום וברכה,
יש לי חבר שאינו שומר תורה ומצוות ובדרך כלל אינו הולך להתפלל ובארועים מיוחדים מתפלל עם הרפורמים. הוא חובב אופרה ומוזיקה ונענה בחיוב להזמנתי לשבת חזנות. הוא גר במרחק כרבע שעה הליכה מבית הכנסת. יש סיכוי גבוה שהגיע לפאתי בית הכנסת ברכב (אף שיכול ללכת רגלית). במהלך התפילה הוא לא התענין כל כך איפה אוחזים והעדיף שלא אפריע לו. הוא נהנה מאד מהחזנות ואף ביקש להזמינו שוב. האם יצא שכרו בהפסדו? האם כדאי ומותר להזמינו לשבת החזנות הבאה?

ישר כח ותזכו למצוות

תשובה:
שלום
נחלק את התשובה למספר מצבים:
א. כאשר מזמינים לאירוח בשבת יש להקפיד שהאירוח יוכל להתבצע גם ללא חילול שבת. אם תציע לו להישאר אצלך או ללכת ברגל, ויש סיכוי מסוים שכך יעשה, מותר לך להזמין אותו. אם לבסוף האורח החליט על דעת עצמו לחלל שבת אין בכך כדי להפקיע את ההיתר.
ב. אם ברור במאה אחוז שבעקבות ההזמנה הוא יסע ברכב בשבת - אסור להזמינו, מפני שבהזמנתו תהיה שותף לדבר עבירה. כמו כן, אם יתעניין וישאל האם ניתן לבוא, האם הוא מוזמן, תענה לו שאם מדובר במצב שברור שבעקבות הזמנתך הוא ייסע ברכב בשבת, אין אתה רוצה להכשילו באיסור שבת, ולכן אין אתה מזמין אותו.
ג. אם בא אורח על דעת עצמו תוך כדי חילול שבת, מותר לך לקבלו בסבר פנים יפות, אע"פ שיתכן שבעקבות זאת יבוא שוב.
הרחבה
נקודת המוצא כפי שנאמר בגמרא "ישראל אף על פי שחטא ישראל הוא", לכל מצווה ועבירה יש משמעות, גם כשמדובר במי שחוטא לעיתים קרובות, וממילא אסור לגרום לאדם זה חטא נוסף.
במקרה כגון זה קיימים שני איסורים על האדם הגורם לחבירו לחטא: א. "לפני עיוור לא תתן מכשול". ב. "מסייע ידי עוברי עבירה".
איסור "לפני עיוור לא תתן מכשול" הורחב בברייתא המובאת בגמרא (ע"ז דף ו/ב) גם להכשלת אדם בעבירה: "ותניא, רבי נתן אומר: מנין שלא יושיט אדם כוס יין לנזיר, ואבר מן החי לבני נח? תלמוד לומר ולפני עיוור לא תתן מכשול". בגמרא צומצם איסור זה רק למקרה בו, עובר העבירה לא יוכל לחטוא בכוחות עצמו, אלא רק בסיועו של אדם אחר. אם ביכולתו לעבור את האיסור בכוחות עצמו אין המכשיל עובר בדין "לפני עיוור לא תתן מכשול". הר"ן כתב כי מדרבנן ישנו איסור של "מסייע לידי עובר עבירה" במקרה שקיום העבירה אינו תלוי במכשיל. וכן פסק הש"ך ביו"ד (סי' קנא ס"ק ו') וקבע כי לכל שיטות הראשונים ישנו דין של מסייע ביחס ליהודי. (עיין עוד בעניין זה באגרות משה או"ח ח"א סי' צ"ח-צ"ט, שבט הלוי חלק ח' סי' רנ"ו).
בשאלה כגון זו אנו חווים התנגשות של כמה עקרונות חשובים
מחד הרצון לקרב, להכיר לשני ולהטעים אותו בתפילות השבת תוך כדי יצירת האפשרות להתפתחות רוחנית בעתיד.
מאידך, אין ברצוננו להיות שותפים בחילול שבת ואין ברצוננו ליצור התעלות על בסיס חילול השבת. כמו כן, עלינו לזכור שגם אם בדרך כלל הם מחללים שבת מי אמר שכעת הם ממילא היו מחללים שבת?
דילמה זו נוצרת בכל פעם שרוצים ומזמינים חברים שאינם שומרי תורה ומצוות לתפילה בשבת, לעלייה לתורה ולסעודת שבת וכדו', וקיים סיכוי שאחרי התפילה / הסעודה יחזרו לביתם תוך כדי עשיית חילול שבת.
בפתרון בעיה זו יש לתת את הדעת על כמה דברים:
ראשית יש להזמין את האורחים לכל השבת. ולהכין להם מקומות לינה ואוכל לכל השבת. (אם אין באפשרותנו לעשות זאת – אין להזמין).
כדאי ליצור פעילות מתמשכת לאורך כל השבת כך שיהיה כיף ורצון להישאר (לדוג' אחרי ליל שבת שיחת רעים. ביום שבת בבוקר לאחר הסעודה טיול רגלי למקום יפה בסביבה, אחה"צ הליכה לשיעור מעניין או ביקור אצל חברים משותפים ועוד היד נטויה לדברים ורעיונות רבים).
אם לאחר כל ההכנות הללו האורחים מחליטים שלא להישאר – צר לנו על כך אך אנו לא שותפים לחילול שבת כי הזמנו אותם לכל שבת.
יתכן והאורח ישים לב שדבר זה חשוב בעינינו עד מאוד וזה עצמו יגרום לו לכבד את השבת במחיצתנו.
במידה וידוע לנו בודאות שהאורח יחזור לאחר הסעודה - אין להזמינו. כמובן שאם הוא בא יש לקבלו בסבר פנים יפות ולארח אותו לסעודה.
בכל מקרה רגיש אחר יש לפנות לרב מורה הוראה.
(בכתיבת חלק מן ההרחבה נעזרתי בדברים שהובאו באתר חברים מקשיבים)
יום טוב


ברצוני לשאול שאלה בהמשך לתשובה זו





את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il