ישיבה - בשביל זה יש אינטרנט

הלכות תורמים ומנציחים - מפרסמים עושה מצוה | שאלות ותשובות | אתר ישיבה

Bookmark and Share RSS לנושא זה Rss אפשרויות חיפוש
שלום אורח, ( התחבר / הרשם )


כ"ד אדר א' תשע"ו

הלכות תורמים ומנציחים - מפרסמים עושה מצוה


הרב יצחק בן יוסף

שאלה:
האם לא ראוי לתרום בלי פרסום ,שלטים וכדומה, הרי נאמר: 'הצנע לכת'?

תשובה:
הלכות תורמים ומנציחים – מפרסמים עושי מצווה
האם מותר לתורם לדבר מצווה לכתוב את שמו ולפרסם את נדבתו?

א. מובא בתורה ובחז"ל דוגמאות שפרסמו עושה מצווה. ונביא כמה מהם:
1. רמב"ן על הפסוק בפרשתנו פרשת ויקהל:
"וכל אִישׁ אֲשֶׁר הֵנִיף תְּנוּפַת זָהָב לה'. "
כתב :.... ולא היתה הבאת הזהב מרובה ככסף והנחושת שהיו רבות יותר, על כן תקרא זו תנופה וזו תרומה, כי המביא זהב ינופף ידו לחשיבות הנדבה, או הלוקחים יניפו הזהב להראותו, לשבח המביא על נדבתו.
2. וכן ראינו בספר נחמיה ג' הוזכרו שמותיהם של אלה אשר בנו את חומות ירושלים.
3. ועוד מובא במסכת יומא: הילני אמו עשתה נברשת של זהב על פתחו של היכל ... ניקנור נעשו נסים לדלתותיו והיו מזכירין אותו לשבח.

ב. על פי מקורות אלה ועוד, כתב הרשב"א:
"כי המקדיש והבונה משלו לשמים מי מעכב אותו מלהזכיר שמו על תרומתו....וזו מידת חכמים היא, ומידת ותיקין כדי ליתן שכר לעשות מצוה. ומידת התורה הוא שהיא כותבת ומפרסמת עושה מצוה. ואם התורה עשתה כן צריכים אנו להלך אחר מידותיה של תורה שהן דרכי נועם. שהרי התורה פרסמה מצות ראובן שחשב להציל את יוסף מהאחים ולהשיבו אל אביו.

ג. ועל פי דבריו פסקו הפוסקים: מותר ואף ראוי לפרסם שמותם של נדיבים על מנת לעודד נתינת תרומות לצורך מצווה.

ד. וקשה הדבר מדוע לפרסם הרי נאמר:
"וּמָה ה' דּוֹרֵשׁ מִמְּךָ כִּי אִם עֲשׂוֹת מִשְׁפָּט וְאַהֲבַת חֶסֶד וְהַצְנֵעַ לֶכֶת עִם אֱלֹוקיך"?
1. והסביר הנצי"ב – האיסור הוא בהתפארות בקול גדול , אבל על מנת שישבחו אותו מותר.
2. ועוד הסבירו: לפרסם נתינה לעניים לא ראוי מפני שמביישם (כפי שיש עמותות המראים את העניים לעיני כולם), אבל נתינה לבית הכנסת או ישיבה מצוה לפרסם.
3. ועוד הסבירו: בפרסום התרומה מעודד שאחרים ילכו בעקבות התורם.

ה. ספר חסידים: ציבור הרוצה להשתתף בבניין בית הכנסת עם התורם
והתורם דורש לתת הכול לבדו, כתב: "אחד היה בונה בית הכנסת יפה ורצו הקהל לתת עמו ולהשתתף עמו במעות ולא רצה כדי שיהיה לו ולזרעו לזכר ולשם, וכלה זרעו" (רחמנא ליצלן)

ו. מותר לכתוב את שם התורם על גוף החפץ הנתרם.

ז. מי שעודד תורמים ופעל לצורך מצווה, אינו נחשב כנותן התרומה ואין לרשום את שמו בין התורמים.

ח. אין לכתוב תאריך לועזי בבית הכנסת, ובפרט לא על ארון הקודש או ספר תורה.

ט. מותר להנציח נשים על ספר תורה או ארון קודש.

י. התורם חפץ למצווה כל זמן שלא נשכח מי התורם אסור לשנות שם, ואם יש שלט נחשב כמי שלא נשכח מי התורם. (ירושלמי מגילה כד)

יא. החלפת שם נדיבים בקניית חפצים חדשים או בהרחבה ושיפוץ בתי כנסת, האם חייבים להשאיר את שמות התורמים הישנים? "מן הדין והיושר להעביר הזכרת זכותו מהבניין הישן לבניין החדש, באופן שלא יפריע לבניית המקום החדש על ידי התורמים החדשים" (שבט הלוי ט, רה)


ברצוני לשאול שאלה בהמשך לתשובה זו





את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il