- תורה, מחשבה ומוסר
- שאלות בתנ"ך
שמשון הגיבור
שאלה
יש גמרא בסוטה דף י: ששמשון היה חגר בשתי רגליו. הלימוד נלמד על פי הברכה של דן שבסופה הפסוק לישועתך קויתי הה שנדרש על שמשון.
א. מתי יודעים אם מדרשים נצמדים לפשט כלומר יש מדרשים שבאים להעביר מסר מסוים ואתה יכול להיות כמה הסתכלויות בכמה מדרשים כל מדרש בא להדגיש עוד בחינה בפרט או במקרה המדובר בו. האם אפשר לקבוע שנדרש מסוים פשוט אומר בדיוק מה היה.
ב. האם במקרה הנ"ל משמע כך מפשט הפסוקים?
ג. כפי שהזכרתי הדרשה הולכת על פי פירוש מסוים בו הפסוק בברכת דן מדבר על שמשון אז לכאורה נראה שאין חיוב בפסוקים לומר שזה הפשט. אלא אם אותה דרשה היא דרשה במציאות.
מקוה שהסברתי את דברי בצורה נכונה.
תודה. שנזכה לביאת המשיח במהרה בימינו אמן.
תשובה
לשואל שלום,
אכן רבים מן המפרשים הסבירו דברי חז"ל אלה לא כפשוטם, ומצאו בהם רמזים רוחניים עמוקים. עם זאת כתב המהרש"א, שיתכן כי מדובר בסוף ימיו של שמשון, והוזקק להיעזר במשענת.
באשר ללימוד אגדה באופן כללי, ראה דבריו החשובים של הרמב"ם בהקדמתו לפרק חלק, וכן מאמרו החשוב של הרמח"ל "מאמר על האגדות".
בברכה נאמנה
קבר שלמה המלך
הרב פרופ' נריה גוטל | ג טבת תשפ"א
מאיזה שבט היה נתן הנביא
הרב חיים שריבר | י"א סיון תשפ"ג
למה לשמשון היה מותר להאריך את השיער?
הרב חיים שריבר | כ"ה אב תשפ"א

ברכת יצחק
הרב רפאל וסרטיל | י"א אב תשפ"ב

הרב רפאל וסרטיל
רב בגרעין בית מוריה - באר שבע עורך תכני לימודים בתנ"ך למערכת החינוך. עורך ספרי קודש.

גזירות מהתנ"ך
י סיון תשע"ב

שמה של ארץ ישראל
א סיון תשע"ב

נחלות מנשה ואפרים
א סיון תשע"ב

הקשר בין נשמה לנשימה
ח סיון תשע"ב

איך עושים שילוח הקן?
הרב נועם דביר מייזלס | ל ניסן תשפ"ב

הודעת תיקון - טובלרון
רבנים שונים | ז ניסן תשס"ג
לך בשלום או לך לשלום
הרב אוריאל טויטו | י"ח כסלו תשס"ט

מה מברכים על לחמניות מאודות ("באן")
הרב עזריה אריאל | י"א אלול תשע"ט

ספרי אמונה ומוסר
הרב עזריה אריאל | י"ט סיון תשפ"ג

טבילת הפת במלח בברכת המוציא בשבת
הרב שמואל אריאל | כ סיון תשפ"ג
שבת חתן
הרב בנימין במברגר | י"ח סיון תשפ"ג
