- שונות
דתיים בצבא
קיבלנו מכתב מתלמיד בישיבת ההסדר "כרם ביבנה", הנמצא עתה בעת שירותו הצבאי. הוא כותב, שהוא נשאל על-ידי אדם חרדי, שאינו משרת בצבא: איך אתה יכול לשרת בצבא, כאשר המפקדים נותנים פקודות בלא שהשולחן-ערוך פתוח לפניהם ובעיות דתיות לא מעניינות אותם? לדוגמא: מתחילים לצאת לפעולה שעות מספר לפני כניסת השבת, והמפקדים טוענים שהפעולה "מבצעית" וחייבת להתבצע, כיצד החייל הפשוט יודע, שזה אכן הכרחי ונכון מבחינת ההלכה? ואולי ההוראה לצאת בשבת נובעת משיקולים אחרים, ולא רק משיקולים מבצעיים-ביטחוניים טהורים? הרי קיימת אפשרות שהפקודה לחלל שבת, אינה באה מסיבות של פיקוח-נפש, ובאופן זה אסור לחלל את השבת? איך אפשר לסמוך על שיקולי המפקדים, כאשר הלכות שבת אינן הבסיס לשיקוליהם? וממשיך הכותב: יודע אני, שכבר נשברו קולמוסים על שאלה זו, אך בכל אופן אבקש להתייחס לשאלה. אלו דבריו של עדי מישיבת כרם-ביבנה.
אכן, יש כאן בעיה אמיתית, אולם מהו הפתרון? שאף אדם דתי לא ילך לצבא, והחילוניים לבדם ישמרו על עם ישראל, על ארץ-ישראל, על הדתיים, ועל בני הישיבות? ברור שפתרון כזה לא מתקבל על הדעת. מן הסתם, אין צורך בהסבר לכך. נותרה רק דרך אחת לפתור את הבעיה, והיא שכל המפקדים בצבא יהיו אנשים דתיים, יהודים ששמירת שבת יקרה להם. פתרון זה, נראה דוקא טוב ומוצלח, וכי יש לאמצו. יש לוודא שבכל דרגי הפיקוד בצבא יהיו אנשים דתיים, ואז אף דתי לא יצטרך לחשוש, שמא הוא נאלץ לחלל שבת שלא לצורך פיקוח-נפש.
ובינתיים, כיון שאי-אפשר שחיילים דתיים לא ישרתו בצבא, ומאידך, לא כל המפקדים דתיים, המצב הוא שדוקא ביחידות ההסדר, הבעיה כמעט שאינה קיימת, שכן שם, המפקדים שוקלים היטב כל הוראה, ואינם נותנים פקודות, שאחר-כך עלולות להתברר כלא הכרחיות, והן הביאו לחילול שבת שלא לצורך, כי פקודות כאלה הרי אסורות לפי פקודות מטכ"ל. ולגבי שאר החיילים הדתיים בצבא, כאשר הם מקבלים פקודה מבצעית בשבת, הדין הוא, שאם יש ספק שמא זה פיקוח-נפש, מצוה לקיים את הפקודה, כי גם ספק פיקוח-נפש דוחה שבת. ואולם, אם הם קיבלו פקודה, אשר ברור להם, שאין בה פיקוח-נפש, אסור להם לחלל את השבת. לדוגמא, אם קיבלו פקודה לצחצח נעליים בשבת, לפני יציאה לאבטחה של צירים או יישובים, כמובן אסור לחלל את השבת בצחצוח נעליים, שאין בזה פיקוח-נפש, אבל כל פקודה שיש בה משום פיקוח-נפש, או ספק פיקוח-נפש, מצוה למלאה כדין תורה, שספק פיקוח-נפש דוחה שבת. וככל שירבו דתיים ובני ישיבות בצבא, כך תלך הבעיה ותיפתר.
אכן, יש כאן בעיה אמיתית, אולם מהו הפתרון? שאף אדם דתי לא ילך לצבא, והחילוניים לבדם ישמרו על עם ישראל, על ארץ-ישראל, על הדתיים, ועל בני הישיבות? ברור שפתרון כזה לא מתקבל על הדעת. מן הסתם, אין צורך בהסבר לכך. נותרה רק דרך אחת לפתור את הבעיה, והיא שכל המפקדים בצבא יהיו אנשים דתיים, יהודים ששמירת שבת יקרה להם. פתרון זה, נראה דוקא טוב ומוצלח, וכי יש לאמצו. יש לוודא שבכל דרגי הפיקוד בצבא יהיו אנשים דתיים, ואז אף דתי לא יצטרך לחשוש, שמא הוא נאלץ לחלל שבת שלא לצורך פיקוח-נפש.
ובינתיים, כיון שאי-אפשר שחיילים דתיים לא ישרתו בצבא, ומאידך, לא כל המפקדים דתיים, המצב הוא שדוקא ביחידות ההסדר, הבעיה כמעט שאינה קיימת, שכן שם, המפקדים שוקלים היטב כל הוראה, ואינם נותנים פקודות, שאחר-כך עלולות להתברר כלא הכרחיות, והן הביאו לחילול שבת שלא לצורך, כי פקודות כאלה הרי אסורות לפי פקודות מטכ"ל. ולגבי שאר החיילים הדתיים בצבא, כאשר הם מקבלים פקודה מבצעית בשבת, הדין הוא, שאם יש ספק שמא זה פיקוח-נפש, מצוה לקיים את הפקודה, כי גם ספק פיקוח-נפש דוחה שבת. ואולם, אם הם קיבלו פקודה, אשר ברור להם, שאין בה פיקוח-נפש, אסור להם לחלל את השבת. לדוגמא, אם קיבלו פקודה לצחצח נעליים בשבת, לפני יציאה לאבטחה של צירים או יישובים, כמובן אסור לחלל את השבת בצחצוח נעליים, שאין בזה פיקוח-נפש, אבל כל פקודה שיש בה משום פיקוח-נפש, או ספק פיקוח-נפש, מצוה למלאה כדין תורה, שספק פיקוח-נפש דוחה שבת. וככל שירבו דתיים ובני ישיבות בצבא, כך תלך הבעיה ותיפתר.
קידוש ד' של משפחת וקסמן
הרה"ג זלמן ברוך מלמד שליט"א | י"ב במר-חשוון ה'תשנ"ה
דרכי פעולות השב"כ
הרה"ג זלמן ברוך מלמד שליט"א | י"ג בכסלו ה'תשנ"ו
מעלת הדיבור בלשון נקייה
הרה"ג זלמן ברוך מלמד שליט"א | ט' בתמוז ה'תשנ"ו
שלמות המשפחה בחברה המודרנית
הרה"ג זלמן ברוך מלמד שליט"א | ב' בסיון ה'תשנ"ד
הרה"ג זלמן ברוך מלמד שליט"א
ראש מוסדות ישיבת בית אל, לשעבר רב הישוב בית אל, מייסד ערוץ 7. מתלמידיו הקרובים של מרן הרצי"ה זצ"ל .
אין התורה אלא במי שממית עצמו עליה
נתיב התורה למהר"ל - שיעור 9
ט"ו אייר תש"ע
כהנים ולווים - אהבה ויראה
שיחת מוצ"ש פרשת קרח תשפ"ב
כ"ו סיוון התשפ"ב
בזכות מה נקרע הים?
שיחת מוצ"ש פרשת בשלח תשפ"ב
י"ג שבט תשפ"ב
למה היתה שואה?
לנתיבות ישראל - מאמר "אמונת עתנו" - המשך
כ"ז טבת תשפ"ג
דיני פרשת זכור
דיני קדימה בברכות
האם עדיין צריך לצום בעשרה בטבת?
שבירת 7 המיתוסים של ליל הסדר
המדריך המלא לבדיקת פירות ט"ו בשבט
האם מותר לקנות בבלאק פריידי?
כשר קצר ולעניין!
הלכות שטיפת כלים בשבת
מי אתה עם ישראל?
למה תוקעים בשופר בראש השנה?
סוד המנורה וסוד החנוכיה
הלכות שילוח הקן
הרב אליעזר מלמד | תשנ"ד
מנהגי אבלות בספירת העומר
הרב אליעזר מלמד | אייר התשס"א
הלכות טבילת כלים
הרב אליעזר מלמד | כח אדר א תשס"ח
הלכות מכירת חמץ
פרק ו
הרב אליעזר מלמד | תשפ
הגדה של פסח - ורחץ
עולת ראי"ה פסח - שיעור 4
הרה"ג זלמן ברוך מלמד שליט"א | כ"ב אדר תשפ"ג
הגדה של פסח - יחץ
עולת ראי"ה פסח - שיעור 6
הרה"ג זלמן ברוך מלמד שליט"א | כ"ו אדר תשפ"ג
הגדה של פסח - "הא לחמא ענייא"
עולת ראי"ה פסח - שיעור 8
הרה"ג זלמן ברוך מלמד שליט"א | כ"ח אדר תשפ"ג
