בית המדרש

  • מדורים
  • שידוכים ובחירת בן זוג
לחץ להקדשת שיעור זה

לימוד השיעור מוקדש להצלחת

עם ישראל

רווקה לגרוש

בגילך ובמצבך אל תידחי שום הצעה. כמובן שאין ללכת בעיניים עצומות, אלא חובתך לבדוק היטב ולברר, עוד לפני פגישה ראשונה להיכרות, אך כל מקרה צריך להיבדק. גרוש או גרושה אינם בהכרח מעידים על כשלון או קלקול או רוע.

undefined

ניסן תש"ע
2 דק' קריאה
שאלה:

אני רווקה, מתקרבת לגיל 30. מציעים לי להפגש עם גרוש+2. על הסף דחיתי את ההצעה כי זה נשמע מאיים ומפחיד, לחשוב על בניית בית עם מישהוא שכבר היה שם וניסה לבנות עם אשה אחרת. ובמיוחד, כשהוא לא הצליח, וחיי המשפחה התפרקו. ובכל זאת, מי שהציע אמר לי שהוא אדם טוב ושווה לי לבדוק. החלטתי להתייעץ.


תשובה:
הביטוי שלך: "על הסף, דחיתי" עורר אותי להרגשה מיוחדת, ולכן אני משיב לך באותה מטבע: על הסף, בגילך ובמצבך אל תידחי שום הצעה. כמובן שאין ללכת בעיניים עצומות, אלא חובתך לבדוק היטב ולברר, עוד לפני פגישה ראשונה להיכרות, אך כל מקרה צריך להיבדק. גרוש או גרושה אינם בהכרח מעידים על כשלון או קלקול או רוע. נישואין הם כמו גלגלי שיניים הנפגשים איש ברעהו. אם יש התאמה בין השיניים שבגלגל זה לבין השיניים של רעהו, חיי הנישואין מוצלחים. לפעמים השיניים אינן תואמות, ומגיע רגע שבו בני הזוג נדרשים לקבל החלטה קשה, לפרק את הבית. אבל אם הבעל ימצא "גלגל שיניים" התואם לגלגל שלו, וכן האשה תמצא גלגל תואם, יוכלו שניהם להקים בתים נפלאים. כמובן שלצורך זה יש לקיים בירור מקדים במס' נקודות: האחת, מה באמת היה הרקע לגירושין. אם מתברר שהרקע היה לא יפה, כמו אלימות, בגידה, אי לקיחת אחריות וכד', כמובן שלא הייתי מציע לנסות כיוון זה. אך אם הרקע הוא, חילוקי דעות, בהנהגות של דרך ארץ או בגישות חינוכיות או דתיות שונות, בהחלט אין לדחות הצעה כזאת.
נקודה שניה שחשוב לבדוק היא, האם האדם אכן התנתק מאשתו לשעבר או לא. יש מקרים לא מעטים בהם למרות האקט של הגירושין, אחד מבני הזוג אינו שלם עם הדבר, ובדמיונו חותר "להחזיר את הגלגל לאחור". מצב כזה אינו מאפשר פניות נפשית להיכרות חדשה, מפני שדעתו של האדם נתונה לקשר הקודם.
נקודה שלישית לבירור היא, עד כמה אשתו הקודמת התנתקה ממנו. וזאת, בכיוון שהזכרתי, שהיא לא השלימה עם הגירושין ובעצם רצונה לחזור, וגם במישור נוסף. בדרך כלל, כאשר אשה מגדלת את הילדים לבדה, היא זקוקה לתמיכה רבה, מבחינה כלכלית וגם בניהול שוטף של החיים. גידול שני ילדים ללא אבא, דורש התמסרות רבה מאוד. כל מה שקורה עם הילדים, דורש תשומת לב של האמא. כאשר יש אירוע בגן או בבית הספר, האמא נדרשת ללכת. אם ילד חולה חלילה, הטיפול מוטל על כתפיה. לעיתים יש מצב שבו העול הכבד יוצר מרירות אצל האם, והיא מטרידה את בעלה לשעבר בדרישות חוזרות ונישנות, אם ביחס לתשלומי מזונות או תביעות ממון אחרות, ביחס לנכסים שהיו להם וכד'. גם במקרה כזה, כאשר אדם טרוד במחשבה ובמעשה, כיצד להשיב ללחצים של גרושתו, (במיוחד, אם יש צדק בטענותיה, או בחלקם) איננו פנוי ליצירת קשר חדש.
ויש עוד נקודה טכנית שאף היא חשובה: כיצד האדם עומד בתשלומי המזונות לגרושתו, עבור שני ילדיו. זו סוגיא כלכלית המטילה עול כבד על האב, ומקשה עליו בהקמת קשר משפחתי ומחוייבות כלכלית חדשה.
אם כן, עצתי לך: בידקי את הנקודות הללו, אם תראי שאין מניעה מצדדים אלה, את בהחלט יכולה לבדוק אפשרות כזאת להקמת בית.
את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il