בית המדרש

  • מדורים
  • שידוכים ובחירת בן זוג
לחץ להקדשת שיעור זה

לימוד השיעור מוקדש לרפואת

חנן בן שלומית

אולי הבאה בתור יותר טובה?

החלטות מתקבלות לפי מה שיש כעת, ולא לפי מה שאולי יהיה בעתיד. מה שיש כאן ולא מה שאולי קיים במקום אחר. המחשבה שאולי תוכל להקים בית עם אחרת, נאה וחכמה הימנה, היא מחשבה דמיונית. אגב, על פי הדרכה זו של "כאן ועכשיו", אין להתחתן על סמך הבטחות של בן הזוג.

undefined

כט אייר תש"ע
2 דק' קריאה
שאלה:
אני נפגש עם בחורה מזה פרק זמן. אנו משדרים על אותו גל, שאיפות דומות וכו'. בעיני היא בחורה נאה וחכמה. אבל בכל פעם שמסתיימת הפגישה, צפות אצלי מחשבות, למשל: אולי יש בחורה יותר יפה ויותר חכמה, ואני מפסיד בכך שאקשור את גורלי עם בחורה זאת.


תשובה:
קבלת החלטות בחיינו היא מהמשימות הקשות ביותר. ובודאי בנושא הקמת בית, בו למעשה אנו קובעים את צביון חיינו למשך שנים ארוכות. טבעי הוא שאדם יהסס לקראת הכרעה גורלית כזאת.
כיצד מחליטים?
בסיס ראשון: כאן ועכשיו! החלטות מתקבלות לפי מה שיש כעת, ולא לפי מה שאולי יהיה בעתיד. מה שיש כאן ולא מה שאולי קיים במקום אחר. אתה נפגש עם בחורה "נאה וחכמה", כהגדרתך. המחשבה שאולי תוכל להקים בית עם אחרת, נאה וחכמה הימנה, היא מחשבה דמיונית. אסור לתת לדמיון להוביל אותנו ולקבוע את עתידנו. אגב, על פי הדרכה זו של "כאן ועכשיו", אין להתחתן על סמך הבטחות של בן הזוג - בחור המבטיח לבחורה שבעתיד יקפיד יותר במצוות, או ילך ללמוד, לימודים תורניים או מקצוע, וכן בחורה המבטיחה לשמור על יתר צניעות בלבוש או בהוצאות כלכליות- קבלת החלטה היא בהתבסס על מה שיש כעת. אם בחור מקבל את הבחורה כמות שהיא, רק שיש לו רצון שתשתפר, אך גם אם לא תשתנה, הוא ישמח בה, "כזה ראה וקדש". וכן בחורה המקבלת את הבחור כפי שהוא כעת, ותשמח בו גם אם לא יקיים את הבטחותיו, אפשר להתחתן על סמך זה.
אם כן, ביחס אליך, בחן את עצמך: אם הנך שמח בה כמות שהיא, קבל החלטה חיובית.
יש להוסיף לכך עוד שתי נקודות:
הראשונה היא, סיעתא דשמיא, "מה' אשה לאיש". קשה לקבל החלטה חיובית מבלי לראות את ההשגחה והליווי של הקב"ה, שהוא מזווג זיווגים. אם תשחזרו את המהלכים שהביאו לפגישתכם, ודאי תבחינו בידו הנסתרת של הקב"ה אשר הוביל אתכם לקראת מפגש.
ידיעה זו מרגיעה אותנו מאוד בבואנו לקבל החלטה כה מכרעת. כמובן, אסור להגזים בנקודה זו. למשל, בחורה שהתייעצה איתי על קשר שהיה לה, וראיתי שלא בכל הם מתאימים, דבר אשר יכול להביא לקשיים, המלצתי לה שתשקול היטב לפני הכרעה. היא התפרצה ואמרה: "אבל הקב"ה רוצה שאתחתן עימו"! השבתי לה, שעם הקב"ה אני ממש לא מתווכח...
והנקודה השניה, התחשבות ביופי ובחכמה. יופי הוא ערך חיצוני: "אשה יפה וסרת טעם". יש ערך ליופי, "שלא תתגנה עליו". אך לא מעבר לכך. דע לך, שאם כרגע היא מוצאת חן בעיניך, ובודאי שאינה מתקרבת למצב של "תתגנה עליך", בהמשך החיים תעריך אותה כאשה היפה ביותר שיכולת לזכות בה. כמובן, שהדבר תלוי בהחלטה פנימית שלך, לקבל את המראה שלה, ולהחליט ללא ספיקות: זו תהא אשתי היפה!
גם מדת החכמה היא מדה חשובה, אך לא עקרונית. בעל נושא אשה שתהא אשתו ולא החברותא שלו. כמובן שיש ערך רב ללימוד משותף בנושאים תורניים. אך בחיי המשפחה, חכמה וידע רב של האשה, אינם קריטיים. רק אם הדבר מגיע למימדים המפריעים לבחור או לבחורה, כתגובות לא חכמות המפריעות בחיי היומיום, שם צריך אכן שיקול דעת. אך ודאי לפי דבריך שהיא בחורה חכמה, די בזאת, ובעז"ה תוכלו להקים בית נאמן.
את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il