- משפחה חברה ומדינה
- תפקידנו במהלך הגאולה
לימוד השיעור מוקדש לעילוי נשמת
ר' אברהם בן דוד
תלמידי כלב בן יפונה
מכתב לנוער היישוב, "מפלגת המאמינים". אין לתלות את ישועתנו במנהיג אחד שיעשה מהפך. המהפך יכול לבוא מלמטה על ידי קבוצה של אנשים פשוטים ומאמינים, הנותנים דוגמא אישית ודוחפים את כל העם אחריהם.
אנו בתקופה של משבר מנהיגות. בראשיתה של התנועה הציונית, עוד נמצאו לה מנהיגים בעלי שיעור קומה. הקב"ה זימן לעם ישראל דמויות בעלות עוצמה, שנחה עליהם רוח גבורה להושיע את ישראל.
בפרשה אנו חוזים במשבר ביחס לארץ ישראל. המשבר מתחיל מהיוצרות חלל בהנהגה. משה מסכים לתביעה העממית לשלוח מרגלים לראות את הארץ. בפרשה אנו רואים בפעם הראשונה, כיצד הלחץ הבא מלמטה, מהמון העם, עשוי להשפיע על מנהיגיו עד כדי חוצפת הדמוקרטיה "לחגוג".
יתכן שהסכמת משה רבנו נעוצה כבר בפרשה הקודמת, בה מגלים לנו חז"ל, לא תהיה הכניסה לארץ בהנהגת משה רבנו. יודע משה רבנו כי יש לבנות "מפלגת מאמינים", שתהיה ההנהגה העתידית, אשר תוביל את עם ישראל במשימה הקשה של מלחמה על כיבוש הארץ.
ישנן תקופות, בהן תלויה כל הצלחתו של עם ישראל בהמצאות מנהיג בעל שיעור קומה, שיהא בכוחו להוביל את העם כולו קדימה. אולם גם סכנה בצידה, ברגע בו יסתלק המנהיג, יפול העם משבר. כך קרה, בשעה שהתיר משה רבנו את היוזמה הציבורית, לבוא לידי ביטוי. לעומתו, בנין יציב יותר של העם, תלוי בהמצאות קבוצה גדולה של מנהיגים קטנים בעלי אמונה גדולה. כזו היתה דמותו של כלב בן יפונה, שלא התיימר להיות מנהיגם של כל ישראל, אולם בכוח נחישותו ואמונתו, הקרין דוגמא אישית על כל סביבותיו ובכך הדביק את כל עם ישראל בעוצמתו הרוחנית. כלב בן יפונה בא מלמטה, מתוך העם, לא כמנהיג המולבש מלמעלה.
בתחילת דרכו היה כלב במיעוט גדול. לשם המחשה, מאה מנדטים של חברי הכנסת היו בעד דחיית המלחמה על ארץ ישראל, ורק עשרים מנדטים עם מפלגתו של כלב. אולם בענייני אמונות, לא הכמות קובעת אלא האיכות. לפעמים הניצחון אינו מיידי, ונצרכות ארבעים שנה עד שתתנחל האמונה בלבבות העם כולו. אולם האדם המאמין לא יחוש לעיכובים שבגילוי אמונתו.
גם אנו בדורנו, עלינו ליטול עוז ותעצומות מכלב בן יפונה. עלינו מוטל להקים את מפלגת המאמינים העממית. זה הדבר שניסינו ליצור במעשה הקמת הישובים.
לנוער שלנו ישנו תפקיד חשוב בהצלחת האידאל להופיע. דעו, כי המבוגרים תולים בכם, בני הנעורים, תקוות רבות, במיוחד עתה, בימי החופש הגדול, שזמנכם בידכם להקדיש עצמכם לכך. הנוער, הוא הכוח המסוגל להתסיס ולבטא בצורה עממית את האמונה שיש בנו, המבוגרים. עתה המה ימי מבחן לתנועתנו. ב"ה, עמדנו השנה במבחנים רבים בהצלחה. אולם עדיין ארוכה הדרך לגאולה. גם כלפי פנים, יש לברר את אמונתנו לעומקה, ומכוח זה להדביק את כל שאר חלקי עם ישראל. נהיה כולנו תלמידי כלב בן יפנה אשר קרא: "עלה נעלה כי יכול נוכל לה".
בפרשה אנו חוזים במשבר ביחס לארץ ישראל. המשבר מתחיל מהיוצרות חלל בהנהגה. משה מסכים לתביעה העממית לשלוח מרגלים לראות את הארץ. בפרשה אנו רואים בפעם הראשונה, כיצד הלחץ הבא מלמטה, מהמון העם, עשוי להשפיע על מנהיגיו עד כדי חוצפת הדמוקרטיה "לחגוג".
יתכן שהסכמת משה רבנו נעוצה כבר בפרשה הקודמת, בה מגלים לנו חז"ל, לא תהיה הכניסה לארץ בהנהגת משה רבנו. יודע משה רבנו כי יש לבנות "מפלגת מאמינים", שתהיה ההנהגה העתידית, אשר תוביל את עם ישראל במשימה הקשה של מלחמה על כיבוש הארץ.
ישנן תקופות, בהן תלויה כל הצלחתו של עם ישראל בהמצאות מנהיג בעל שיעור קומה, שיהא בכוחו להוביל את העם כולו קדימה. אולם גם סכנה בצידה, ברגע בו יסתלק המנהיג, יפול העם משבר. כך קרה, בשעה שהתיר משה רבנו את היוזמה הציבורית, לבוא לידי ביטוי. לעומתו, בנין יציב יותר של העם, תלוי בהמצאות קבוצה גדולה של מנהיגים קטנים בעלי אמונה גדולה. כזו היתה דמותו של כלב בן יפונה, שלא התיימר להיות מנהיגם של כל ישראל, אולם בכוח נחישותו ואמונתו, הקרין דוגמא אישית על כל סביבותיו ובכך הדביק את כל עם ישראל בעוצמתו הרוחנית. כלב בן יפונה בא מלמטה, מתוך העם, לא כמנהיג המולבש מלמעלה.
בתחילת דרכו היה כלב במיעוט גדול. לשם המחשה, מאה מנדטים של חברי הכנסת היו בעד דחיית המלחמה על ארץ ישראל, ורק עשרים מנדטים עם מפלגתו של כלב. אולם בענייני אמונות, לא הכמות קובעת אלא האיכות. לפעמים הניצחון אינו מיידי, ונצרכות ארבעים שנה עד שתתנחל האמונה בלבבות העם כולו. אולם האדם המאמין לא יחוש לעיכובים שבגילוי אמונתו.
גם אנו בדורנו, עלינו ליטול עוז ותעצומות מכלב בן יפונה. עלינו מוטל להקים את מפלגת המאמינים העממית. זה הדבר שניסינו ליצור במעשה הקמת הישובים.
לנוער שלנו ישנו תפקיד חשוב בהצלחת האידאל להופיע. דעו, כי המבוגרים תולים בכם, בני הנעורים, תקוות רבות, במיוחד עתה, בימי החופש הגדול, שזמנכם בידכם להקדיש עצמכם לכך. הנוער, הוא הכוח המסוגל להתסיס ולבטא בצורה עממית את האמונה שיש בנו, המבוגרים. עתה המה ימי מבחן לתנועתנו. ב"ה, עמדנו השנה במבחנים רבים בהצלחה. אולם עדיין ארוכה הדרך לגאולה. גם כלפי פנים, יש לברר את אמונתנו לעומקה, ומכוח זה להדביק את כל שאר חלקי עם ישראל. נהיה כולנו תלמידי כלב בן יפנה אשר קרא: "עלה נעלה כי יכול נוכל לה".

רוח גבית לספינה
הרב אריה הנדלר | כסלו תשס"ה
התבוננות בתהליך הגאולה
מצפים לישועה - שיעור 1
הרב ש. יוסף וייצן | ג' אייר תשס"ט
הקמת יהודה והשומרון
בני קצובר | כ"ח אייר תשפ"א

נמצאים בחומר, מחכים לרוח
הרב ינון אילני | א' תמוז התשס"ו

הרב ש. יוסף וייצן
רב היישוב פסגות ור"מ בישיבת בית אל.
האומה הישראלית וכנסת ישראל
אורות ישראל - פרק א' פסקה א'1
כ"ג טבת תשפ"ב
השפעת עם ישראל על התהליכים בעולם
אורות ישראל - פרק א' פסקה א'2
א' שבט תשפ"ב
אהבת הדומה והשונה - הרחבת החיים והעשרתם
נתיב אהבת ה' למהר"ל, פרק א' (2)
ז' טבת תשע"ב
מידת החסד היא המידה שעל ידה זוכים לדביקות אלוקית
נתיב החסד - שיעור 6
ל' חשוון תשע"ד
תיקון ימי השובבי"ם
למה צריך את ארץ ישראל?
הלכות שטיפת כלים בשבת
עבודת ה' לחופש
האם מותר לקנות בבלאק פריידי?
האם מותר לטייל במקום בלי מניין?
סדרת החינוך של הטבע!
מה עושים בעשרה בטבת שחל בשישי?
איך לא להישאר בין המצרים?
האם מותר להשתמש בתאריך לועזי?
איך ללמוד גמרא?
נטילת לולב
הרב אליעזר מלמד | תשרי תשע"ח

נטילת לולב
הגאון הרב מרדכי אליהו זצ"ל | התשס"ב

קריאת התורה בחול המועד סוכות
הגאון הרב מרדכי אליהו זצ"ל | התשס"ב

תפילות חג סוכות
הגאון הרב מרדכי אליהו זצ"ל | התשס"ב
העמק דבר פרשת וזאת הברכה - חלק ב'
הרב חיים כץ | ו' בתשרי תשפ"ד

השיבה לתשוקה
הרב טל חיימוביץ | תשרי תשפ"ד
סדר עבודת יום כיפורים
הרב יהודה לב | תשרי תשפ"ד
