בית המדרש

  • זכויות יוצרים
לחץ להקדשת שיעור זה

לימוד השיעור מוקדש לעילוי נשמת

הרב מרדכי אליהו זצ"ל

צפייה בכדורגל באינטרנט

undefined

הרב ניר אביב

סיון תשע"א
2 דק' קריאה
הנני צופה בשידורי כדורגל דרך אתרים לשיתוף קבצים P2P, הנותנים קישורים לצפיה דרך תחנות טלויזיה מכל העולם המשדרות כדורגל בשידור ישיר. השרות לא כרוך בתשלום. האם יש בעיה מצד ההלכה, האם יש בכך גזל גוי? אין לדעת אם תחנות הטלויזיה נתנו את אישורן לשידור דרך האינטרנט.

תשובה:
לתשובה לשאלתך ישנם שני צדדים, הצד הממוני והצד ההשקפתי:
הצד הממוני - היות שמדובר באתרים לשיתוף קבצים שהם חברות גדולות וידועות סביר להניח שאם לא היו משלמים על זכות השידור או מקבלים רשות לכך היו נתבעים על ידי תחנות הטלוויזיה. אולם אף אם עושים כן ללא רשות הרי שהם נחשבים הגזלנים ולא אתה.
הצד ההשקפתי - עד שאתה שואל על גזל הגוי, עליך לשאול עצמך מה לגבי הגזל שאתה גוזל מעצמך!! הלא חיי האדם קצובים הם, הלוואי וה' יתן לכולנו חיים בבריאות עד 120 שנה, אבל לעולם אין לדעת מתי ניקרא לבית דין של מעלה. יהודי צריך למלא את זמנו הפנוי בעשיית מצוות ולימוד תורה או שאר דברים המועילים לעם ישראל. ניתן להבין אם פעם אחת בכמה זמן יש צורך להתאוורר קצת, אך צפייה במשחקי כדורגל דרך קבע היא בזבוז זמן.
ובייחוד כעת שאנו נמצאים בחודש אלול ערב הימים הנוראים יש לשים לבנו לדברי הרמב"ם בהלכות תשובה (ג, ד): "אף על פי שתקיעת שופר בראש השנה גזירת הכתוב רמז יש בו כלומר עורו ישינים משנתכם ונרדמים הקיצו מתרדמתכם וחפשו במעשיכם וחזרו בתשובה וזכרו בוראכם, אלו השוכחים את האמת בהבלי הזמן ושוגים כל שנתם בהבל וריק אשר לא יועיל ולא יציל הביטו לנפשותיכם והטיבו דרכיכם ומעלליכם ויעזוב כל אחד מכם דרכו הרעה ומחשבתו אשר לא טובה...".
סוף דבר, עליך לנסות למלא את הזמן בלימוד התורה, וכל אחד יש לו חלק בתורה, ואם קשה לך ללמוד גמרא לבדך ניתן ללמוד בשיעור דף יומי בחבורה, ואם גם זה קשה ניתן ללמוד הלכה או פרשת שבוע או מדרש או תנ"ך או אגדה או מחשבה או אמונה או פילוסופיה או פנימיות התורה וחסידות. אגב, היום ישנם שיעורי תורה באינטרנט במגוון תחומים, וקשה לומר שאין שום דבר מכל אלו העשוי לעניין אותך, לכן יהי רצון שתזכה למלא את חובתך וזמנך בדברים המועילים באמת.
את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il