בית המדרש

  • פרשת שבוע ותנ"ך
  • שמות
לחץ להקדשת שיעור זה

הקפדה על שמות עיבריים וזהות יהודית

undefined

הרב זמיר כהן

טבת תשע"ו
2 דק' קריאה 17 דק' האזנה
"בתורה כתוב מי זה בעצם האדם והיום גם בעולם מוכנים לבדוק את הנושא. פעם אמרו שזה לא מדעי לבדוק את עניין הנשמה. בתורה שלנו כתוב שהקב"ה ברא את האדם מהאדמה. היצרן הוא הקב"ה יודע מכל אחד מדוע ברא כך את האדם.

הקב"ה אומר שברא את האדם בשני דרכים דבר ראשון בנה אותו מהאדמה. בובת אדמה לא יכולה לדבר ולא לזוז דבר - שני נפח בו נשמת חיים. הכניס בו נשמה דרך האף נשמת חיים. ומה התוצאה - עכשיו הוא יכול לתפקד.

ומהרח"ו אומר שצורת הנשמה בדיוק כמו הגוף. הנשמה עשויה בדיוק באותו צורה של הנשמה ולמה יש לנו לב כי לנשמה יש גוף, ולמה יש לנו עיניים כי לנשמה יש עיניים. והנשמה מתמזגת בתוך הגוף ומתלבשת בו וכך האדם מתפקד.

ובזוהר בפרשת ישלח נאמר שיש לנו רמ"ח איברים ושסה גידים כי יש מצוות בהתאם. כלומר כל פעולה של האדם קשור למצוות. הגוף, דווקא על ידי היצרים והתמודדות, בונה את הנשמה. כשמניח תפילין על היד - נתון אור לנשמה שנמצאת ביד וכך לגבי הלב. תפילין על ראש אור לנשמה שבראש, כך לגבי כל מצווה או עברה יש לזה השפעה על נשמת האדם. והגוף הוא סוג מערכת שמשפיעה על הנשמה. הגוף הוא מכשיר כושר שבונה את הנשמה.

כאשר נפטר מישהו, נפטר למשל סבא האם קברנו את הסבא? לא. רק את גופו קברנו. הוא עבר מהטרקלין לסלון, הוא עבר לעולם הנשמות. כי לשם הוא עתיד ליתן דין וחשבון. ואין אדם שלא נכשל כל אחד צריך לתת דין וחשבון.

והרמח"ל אומר שאחד החסדים שה' נתן לנו. הוא האפשרות למחוק מהעברות. כאשר אדם נפטר באים כל החיים ומעידים עלינו. אבל יש על ידי חרטה על העבר וקבלה לעתיד ווידוי ולעזוב את העתיד אפשר לתקן. אפשר על ידי מחשבה, דיבור ועזיבת החטא למחק את העבירות . אדם כזה מקבל מיד את השכר על המצוות ועל הדברים שהוא עשה. לכן אדם לפני שישן עושה ווידוי וחוזר בתשובה. והיהודי מצווה לעשות כל יום תשובה כך כל ימיו יהיה בתשובה ויגיע זך ונקי לפני ה' ומקבל שכרו על כל המצוות שעשה.

הידיעה הזו שאדם הוא רוחני זה מאוד משמח כי האדם לא מת לעולם. כמו שאדם פושט את הבגדים כך הוא פושט את הגוף. נתאר לעצמנו תאומים שעדיין לא נולדו. תינוק ברחם אימו אוכל, שותה ונושם מחבל הטבור. אם שתי תאומים כאלה ידברו, אחד יאמר שיום יבוא ונצא החוצה האח התאום השני יבהל ואומר לו הרי שאם נצא ניפול לתהום ונמות. האח התאום ינסה לשכנע - יש בחוץ עולם. אבל אחיו מגיב - זה העולם הוא חשוך יש בו נוזלים ויש פה שני אנשים אתה ואני. אבל אחיו מנסה לשכנע אותנו - בחוץ נחיה אחרת.

הטבור ינעל ויסגר ואנחנו נלך על רגלנו ונאכל ונשתה. אבל אחיו לא מצליח להסביר לו את טיב השינוי. ואומר לו אחיו - אני לא מבין אני מדבר איתך על עובדות מדעיות שאם הטבור נסגר מתים ואתה מדבר איתי על דמיונות שאנשים חיים עם טבור סגור. וכאשר האח מספר לו שאנשים מליארדים אנשים שחיים כך, האח בטוח שאחיו לא רציני ומדומיין. כך רבים 9 חדשים. ואז יוצא ראשון המאמין. האח השני יתחיל להתאבל על אחיו אבל למעשה בחדר הלידה כולם שמחים. יעברו כמה דקות יגיח השני ויגלה את האמת.

מי שמבין את זה הרי גם שנפרד מבן משפחה הוא מתחזק ומבין את משמעות העולם הזה ולא פוחד להיפרד מהעולם. כי מה שהוא לוקח איתו זה מצוות ומעשים טובים..



את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il