- פרשת שבוע ותנ"ך
- נח
בוסריות ביחד
כאשר אדם עובר ניתוח, פשוט ככל שיהיה, הרפואה מתייחסת לכך במונחים של "טראומה". הגוף עובר טראומה מהשינוי ומהחדירה הזו אל תוכו. במובן מסויים העולם כולו עבר "טראומה" כאשר הוא נברא. מאור אלוקי אין סופי, נוצר עולם מוגבל המכיל חומר, אור וחושך, עליות וירידות ובעיקר התפרטות ופירוד. הקב"ה הוא אחד ומאוחד והעולם מכיל כוחות רבים ושונים. כאשר נברא העולם, שאפה הבריאה לחזור ולהיות אחד. היא לא הצליחה לקבל את המציאות של הפירוד. הדבר בא לידי ביטוי בשנותיו הראשונות של העולם, אולם היות והאיחוד הזה היה בוסרי ובלתי אפשרי, שכן העולם ירד מן המדרגה האלוקית אל המדרגה החומרית המפורדת, הרצון הזה לאחדות התבטא בדרך מקולקלת. הקלקול הזה הופיע בשלוש צורות שונות, שהן בעצם השיא של הדברים הלא טובים שישנם במציאות – עבודה זרה, גילוי עריות ושפיכות דמים.
בפרשת בראשית נאמר "ויאמר קין אל הבל אחיו ויהי בהיותם בשדה, ויקם קין אל הבל אחיו ויהרגהו" (ד', ח'). מוזכר שקין דיבר אל הבל, אבל לא מוזכר מה דיברו ביניהם. אחת השיטות המובאות במדרש היא שהם רבו ביניהם מי ירש את העולם. קין והבל היו בעצם היורשים של העולם כולו, אולם למרות המרחבים הגדולים של כל היקום הם רבו ביניהם מי ירש את העולם. קין לא יכל לקבל את העובדה שיש התפרטות ויש עוד מישהו בעולם מלבדו שירש אותו. הוא ראה את האחדות שצריכה להיות בעולם, שהכל אחד, אבל בצורה בוסרית ומקולקלת. העובדה שיש עוד מישהו מלבדו, גרמה לו לרצוח את אחיו, על מנת להשאר אחד. זהו השורש של שפיכות דמים.
בימיו של נח אנו רואים את ההשחתה הנוראה שנעשית בעולם. "ויראו בני האלוהים את בנות האדם כי טובות הנה, ויקחו להם נשים מכל אשר בחרו" (ו', ב'). האחדות הגדולה שיש בעולם היא בין איש לאשתו. רש"י אומר כי לקחו להם נשים מכל אשר בחרו פירושו – אף בעולת בעל, אף הזכר והבהמה. ישנו רצון ליצור אחדות בין כל חלקי המציאות. אולם גם כאן, רצון זה מביא לקלקול ולהשחתה. בני האדם עוברים על חטאים חמורים של גילוי עריות, ועדיין לא מצליחים לקבל את מציאות ההתפרטות והפירוד שיש בין אדם לבהמה ובין משפחה למשפחה.
תוצאת הקלקול היא המבול. העולם כולו נמחק ומתחיל מחדש מנח. נח הינו צדיק יסוד עולם, "איש צדיק תמים היה בדורותיו", וממנו נוסד מחדש העולם כולו. כל בני האדם הם כעת צאצאיו, והם כעת מסוגלים להכיל את ההפרדה הקיימת במציאות. כור ההיתוך של העולם כולו, כולל החיות, הרמשים, הבהמות והאדם, בתוך התיבה מאפשר להם לקבל את העובדה שישנן מדרגות במציאות. שלושת הקומות של התיבה – אחת לאדם, אחת לחיות ואחת לזבל, מבטאות את ההדרגתיות שיש במציאות, גם בתוך תיבה אחת שלמה.
אולם, גם כאשר בני האדם יוצאים מן התיבה ומתרבים הם עדיין לא מוותרים על רצונם להתאחד, כפי שהיה טרם שנברא העולם. מספר שנים לאחר המבול מתאחדים בני האדם ובונים מגדל שראשו מגיע השמימה. הם רצו לעשות לעצמם שם "פן נפוץ על פני כל הארץ" (י"א, ד'). הם חששו מן הפירוד ומביטול האחדות. אולם גם כאן, הדבר היה באופן בוסרי והביא לקלקול. גם כאן מטרתם לא היתה להתאחד בשביל לבטא את שם ה' בעולם, אלא רצו למרוד בקב"ה ולהלחם בו. זהו קלקול של עבודה זרה, המחשבה שיש אפשרות לבטל חלילה את קיומו של הקב"ה וליצור מציאות אחרת. אולם הקב"ה מפיץ אותם משם "על פני כל הארץ". הקב"ה ברא את העולם, ומשכך ישנה התפרטות ויש הפרדת מדרגות. ישנן הסתרות וישנם העלמים, עולם מלשון העלם.
ומכאן העולם צועד אט אט אל הדרך השלמה והנכונה, אל הרצון הפנימי הקיים בתוך המציאות להתאחד ולגלות את האלוקיות הנמצאת בתוך המציאות כולה. אלוקות זו שהיא התוכן היצוק בתוך כל המציאות, היא בעצם האחדות השלמה והגדולה הקיימת בתוכה, ורק כאשר היא תתגלה באופן השלם, תוכל גם האחדות להופיע בצורה השלמה והמלאה.
בפרשת בראשית נאמר "ויאמר קין אל הבל אחיו ויהי בהיותם בשדה, ויקם קין אל הבל אחיו ויהרגהו" (ד', ח'). מוזכר שקין דיבר אל הבל, אבל לא מוזכר מה דיברו ביניהם. אחת השיטות המובאות במדרש היא שהם רבו ביניהם מי ירש את העולם. קין והבל היו בעצם היורשים של העולם כולו, אולם למרות המרחבים הגדולים של כל היקום הם רבו ביניהם מי ירש את העולם. קין לא יכל לקבל את העובדה שיש התפרטות ויש עוד מישהו בעולם מלבדו שירש אותו. הוא ראה את האחדות שצריכה להיות בעולם, שהכל אחד, אבל בצורה בוסרית ומקולקלת. העובדה שיש עוד מישהו מלבדו, גרמה לו לרצוח את אחיו, על מנת להשאר אחד. זהו השורש של שפיכות דמים.
בימיו של נח אנו רואים את ההשחתה הנוראה שנעשית בעולם. "ויראו בני האלוהים את בנות האדם כי טובות הנה, ויקחו להם נשים מכל אשר בחרו" (ו', ב'). האחדות הגדולה שיש בעולם היא בין איש לאשתו. רש"י אומר כי לקחו להם נשים מכל אשר בחרו פירושו – אף בעולת בעל, אף הזכר והבהמה. ישנו רצון ליצור אחדות בין כל חלקי המציאות. אולם גם כאן, רצון זה מביא לקלקול ולהשחתה. בני האדם עוברים על חטאים חמורים של גילוי עריות, ועדיין לא מצליחים לקבל את מציאות ההתפרטות והפירוד שיש בין אדם לבהמה ובין משפחה למשפחה.
תוצאת הקלקול היא המבול. העולם כולו נמחק ומתחיל מחדש מנח. נח הינו צדיק יסוד עולם, "איש צדיק תמים היה בדורותיו", וממנו נוסד מחדש העולם כולו. כל בני האדם הם כעת צאצאיו, והם כעת מסוגלים להכיל את ההפרדה הקיימת במציאות. כור ההיתוך של העולם כולו, כולל החיות, הרמשים, הבהמות והאדם, בתוך התיבה מאפשר להם לקבל את העובדה שישנן מדרגות במציאות. שלושת הקומות של התיבה – אחת לאדם, אחת לחיות ואחת לזבל, מבטאות את ההדרגתיות שיש במציאות, גם בתוך תיבה אחת שלמה.
אולם, גם כאשר בני האדם יוצאים מן התיבה ומתרבים הם עדיין לא מוותרים על רצונם להתאחד, כפי שהיה טרם שנברא העולם. מספר שנים לאחר המבול מתאחדים בני האדם ובונים מגדל שראשו מגיע השמימה. הם רצו לעשות לעצמם שם "פן נפוץ על פני כל הארץ" (י"א, ד'). הם חששו מן הפירוד ומביטול האחדות. אולם גם כאן, הדבר היה באופן בוסרי והביא לקלקול. גם כאן מטרתם לא היתה להתאחד בשביל לבטא את שם ה' בעולם, אלא רצו למרוד בקב"ה ולהלחם בו. זהו קלקול של עבודה זרה, המחשבה שיש אפשרות לבטל חלילה את קיומו של הקב"ה וליצור מציאות אחרת. אולם הקב"ה מפיץ אותם משם "על פני כל הארץ". הקב"ה ברא את העולם, ומשכך ישנה התפרטות ויש הפרדת מדרגות. ישנן הסתרות וישנם העלמים, עולם מלשון העלם.
ומכאן העולם צועד אט אט אל הדרך השלמה והנכונה, אל הרצון הפנימי הקיים בתוך המציאות להתאחד ולגלות את האלוקיות הנמצאת בתוך המציאות כולה. אלוקות זו שהיא התוכן היצוק בתוך כל המציאות, היא בעצם האחדות השלמה והגדולה הקיימת בתוכה, ורק כאשר היא תתגלה באופן השלם, תוכל גם האחדות להופיע בצורה השלמה והמלאה.
מהותה של תיבת נח לחיי היום יום
הרב מאיר גולדויכט | ב' חשוון תשפ"ב
משבר וצמיחה
שיחת מוצ"ש פרשת נח תשפ"ג
הרה"ג זלמן ברוך מלמד שליט"א | ה' חשוון תשפ"ג

בין נח לאברהם
הרה"ג אברהם יצחק הלוי כלאב | תשס"ג

"את האלוקים התהלך נח"
שעור בפרשת נח תשס"ג
הרב מאיר גולדויכט | תשס"ג

הרב עזרא כהן
מנהל אתר ישיבה, ר"מ בישיבת בני צבי

"חוץ מגיזותיה וולדותיה"
דף לד
אלול תשע"ט

תפוח בדבש והמלך המשפט
אלול תשע"ט

"בתוך עמי אנוכי יושבת"
סיוון תשפ
איך נהנים כשעובדים קשה?
אב תשפ"א
האם מותר להשתמש בתאריך לועזי?
שבועות מעין עולם הבא!
שבירת 7 המיתוסים של ליל הסדר
הלכות תשעה באב שחל במוצאי שבת
עבודת ה' ליום העצמאות
מה עושים בעשרה בטבת שחל בשישי?
חכמת התורה וחכמות החול
הכוח המיוחד של שבת שובה
מה זה אומר בחזקת בשרי?
תחילת החורבן: ביטול קרבן התמיד
למה משתכרים בפורים? איך עושים זאת נכון?
מנהגי שלושת השבועות
הרב אליעזר מלמד | שבט תשפ

ברכות השחר - ספרד
הסידור המהיר | תשרי תשע"ז
הרחב פיך ואמלאהו
הרב יוסף נווה | סיוון תשע"ט
הלכות שילוח הקן
הרב אליעזר מלמד | תשנ"ד

מסכת יומא פרק ב משנה ו,ז
רבנים שונים | יא סיון תשע"ג
