- משפחה חברה ומדינה
- סירוב פקודה
לימוד השיעור מוקדש להצלחת
ארצנו הקדושה
דעת רבנו הרב צבי יהודה
אסור להשתתף בגירוש יהודים
מכיוון שיש אנשים שאומרים בשם מורנו ורבנו הרב צבי יהודה הכהן קוק זצ"ל, דברים שאין להם שחר ביחס לצורת המאבק לשמירת ארץ-ישראל בידינו, אני רוצה לצטט את דבריו כמו שהם, וכל אדם ישר ייווכח בעצמו מה באמת היתה דעתו של מורנו ורבנו הרב צבי יהודה זצ"ל.
תחילה הערה מקדימה: מורנו ורבנו הרב צבי יהודה היה איש אמת ושפת אמת תיכון לעד. הוא מעולם לא חזר מדבר שאמר בכל נושא שהוא. עמדותיו היו קבועות ומוצקות ללא כל שינוי.
בספר "ארץ הצבי" רוכזו דברי רבנו במערכה על שלמות ארצנו, ואלו דבריו שם בעמ' יט בקריאה "לא תגורו", לאחר מלחמת ששת הימים:
ואלו דבריו בעמוד כג:
ובעמ' לח כתב לשר הביטחון:
על הדברים האלה הרב חזר מאות פעמים. על האיסור של מסירת קרקע לגויים ועל חובת מסירות נפש על זה. על כן ברורה בהחלט דעת הרב צבי יהודה שלכל יהודי, בין אזרח, בין חייל, בין שהוא שר בממשלה או קצין בצבא, חל איסור גמור להשתתף במעשה של פינוי יהודים מאדמתם על מנת להעביר המקום לנוכרים ועליו להקריב לשם כך הרבה עד מסירות נפש. כל הפלפולים והחילוקים שנאמרים עכשיו להתיר לחייל לעבור באיסורים אלו הם ההפך הגמור מכל מה שחינך אותנו מורנו ורבנו שנים על גבי שנים.
הרב צבי יהודה, אוהב העם והמדינה, שראה במדינה קודש, סבר שקיום פקודה שכזו זה הרס המדינה וסירוב הוא בניין המדינה. ועל זה נאמר: סתירת זקנים בניין ובניין צעירים סתירה.
תחילה הערה מקדימה: מורנו ורבנו הרב צבי יהודה היה איש אמת ושפת אמת תיכון לעד. הוא מעולם לא חזר מדבר שאמר בכל נושא שהוא. עמדותיו היו קבועות ומוצקות ללא כל שינוי.
בספר "ארץ הצבי" רוכזו דברי רבנו במערכה על שלמות ארצנו, ואלו דבריו שם בעמ' יט בקריאה "לא תגורו", לאחר מלחמת ששת הימים:
"חטא ופשע מסירת קרקעותינו לידי גויים וכו'". "אין שום צד היתר לאיסור תורה זה של מסירת קרקעותינו לגויים ח"ו לצמיתות בהחלט. ולפיכך החיוב על כל אדם מישראל ועל כל גדול בישראל ועל כל איש צבא בישראל למנוע ולעכב את זה בכל אומץ ועוז ומן השמים יסייעונו...".
"ולפיכך כל מה שייעשה בזה, בניגוד ובקלקול לשלמות תורת ישראל ותוקף ביטחון ישראל, אם מצד שיבושי מדינאים או מצד היסוסי תלמידי-חכמים, הוא בטל ומבוטל מעיקרא ולעולם, בכוחם של כל ישראל, מעתה ועד עולם, ואין לכל זה שום ערך משפטי וממשי, ואי עבדי לא מהני, ד' צ' עמנו משגב לנו אלהי יעקב סלה".
"ולפיכך כל מה שייעשה בזה, בניגוד ובקלקול לשלמות תורת ישראל ותוקף ביטחון ישראל, אם מצד שיבושי מדינאים או מצד היסוסי תלמידי-חכמים, הוא בטל ומבוטל מעיקרא ולעולם, בכוחם של כל ישראל, מעתה ועד עולם, ואין לכל זה שום ערך משפטי וממשי, ואי עבדי לא מהני, ד' צ' עמנו משגב לנו אלהי יעקב סלה".
ואלו דבריו בעמוד כג:
"בפתחי תשובה המאסף לכל מחנות הפוסקים וכו' קיי"ל כרמב"ן, אביהם של ישראל, כי מצוות כיבוש הארץ היא מצווה מן התורה לכל הדורות". "ביחס לכפיה מצד מי שהוא שמעבירנו על חוקי הבוחר בעמו ישראל ונחלתו ברוך הוא, הננו מצווים כולנו במסירות נפש ייהרג ואל יעבור ונקדשתי בתוך בני ישראל אפילו על ערקתא דמסאנא וק"ו על מצווה של תורה של יישוב וישיבת ארץ-ישראל השקולה בדברי חז"ל ככל מצוותיה של תורה".
ובעמ' לח כתב לשר הביטחון:
"הנני חוזר ומזכיר לך... על יהודה ושומרון תהיה גם מלחמה פנימית, וכאשר העם כולו יתקומם בזה נגד הממשלה הזו, כמובן שהנני עם העם כולו ועם תקומת דבר ד' אלוקי ישראל וניצחו על עמו ונחלתו. ולא עם הממשלה בכישלונה".
על הדברים האלה הרב חזר מאות פעמים. על האיסור של מסירת קרקע לגויים ועל חובת מסירות נפש על זה. על כן ברורה בהחלט דעת הרב צבי יהודה שלכל יהודי, בין אזרח, בין חייל, בין שהוא שר בממשלה או קצין בצבא, חל איסור גמור להשתתף במעשה של פינוי יהודים מאדמתם על מנת להעביר המקום לנוכרים ועליו להקריב לשם כך הרבה עד מסירות נפש. כל הפלפולים והחילוקים שנאמרים עכשיו להתיר לחייל לעבור באיסורים אלו הם ההפך הגמור מכל מה שחינך אותנו מורנו ורבנו שנים על גבי שנים.
הרב צבי יהודה, אוהב העם והמדינה, שראה במדינה קודש, סבר שקיום פקודה שכזו זה הרס המדינה וסירוב הוא בניין המדינה. ועל זה נאמר: סתירת זקנים בניין ובניין צעירים סתירה.

תשובה בעניין גירוש יהודים
הגאון הרב אברהם שפירא זצוק"ל | מנחם אב, ימי בין המצרים תשס"ה
סירוב פקודה
הרה"ג זלמן ברוך מלמד שליט"א | כ"ג בניסן ה'תשנ"ד
סירוב פקודה מחזק את צה"ל
הרה"ג זלמן ברוך מלמד שליט"א | אדר א' התשס"ה
מורד במלכות בדבר שאסרה התורה
הרה"ג חיים שטיינר | י"ט חשוון התש"ע
הרה"ג זלמן ברוך מלמד שליט"א
ראש מוסדות ישיבת בית אל, לשעבר רב הישוב בית אל, מייסד ערוץ 7. מתלמידיו הקרובים של מרן הרצי"ה זצ"ל .
דרישת המדינה היהודת מישראל ומאומות העולם
לנתיבות ישראל - עמוד קכא - "נצח אומתנו"
ח' שבט תשפ"ב
שמחת ארץ ישראל
שיחת מוצאי שבת שלח לך תשע"ו
סיון תשע"ז
נתיבות עולם - נתיב העבודה – סיכום פרק ז -ח
שיעור מס' 94
י"ט סיון תשפ"ג
נתיבות עולם - נתיב העבודה – סיכום פרק ז (2)
שיעור מס' 91
ט"ז סיון תשפ"ג
עירוב תבשילין
מדוע קוראים את מגילת רות בשבועות?
מה עושים בעשרה בטבת שחל בשישי?
חנוכה הכשרת כלי הזוגיות
ענייני כשרות המצויים
האם מותר להשתמש בתאריך לועזי?
הלכות תשעה באב שחל במוצאי שבת
מה המשמעות הנחת תפילין?
האם מותר לקנות בבלאק פריידי?
הלכות קבלת שבת מוקדמת
כל ההתחלות קשות

נטילת לולב
הגאון הרב מרדכי אליהו זצ"ל | התשס"ב

נטילת לולב
הגאון הרב מרדכי אליהו זצ"ל | התשס"ב

הלכות סוכה
הגאון הרב מרדכי אליהו זצ"ל | התשס"ב
