בית המדרש

  • פרשת שבוע ותנ"ך
  • נח
קטגוריה משנית
לחץ להקדשת שיעור זה
undefined
2 דק' קריאה
בעידן התקשורת, הצלחה אינה תלויה בעשיית דברים מוצלחים, אלא בכישרון להיראות מוצלח. מי שיודע להלך עם התקשורת, השעה משחקת לו. מי שעושה דברים טובים, אבל אינו יודע להראות אותם, השעה משחקת עליו.

חכמים אמרו אמנם כי ה"שקר - אין לו רגליים", אבל במציאות של היום דוקא לשקר יש מעמד איתן אם התקשורת בעדו. תקשורת, תשקורת. המצב הזה קצת מתמיה: מדוע זה ככה?

כבר עמדו חכמים על מדוכה זו. הנה כך נאמר בילקוט שמעוני לפרשת נח: כאשר באו כל בעלי-החיים להיכנס לתיבה מפני המבול, שניים שניים באו לתיבה, זוגות זוגות, בא גם השקר להיכנס לתיבה. אמר לו נח: לא תוכל להיכנס אלא אם תבוא עם בת זוג. פגש השקר את הפחתא, זו מידת הכיליון. אמר לו: מאין אתה בא? אמר לו: אני בא מנח. רציתי להיכנס לתיבה והוא לא נתן לי, אלא אמר לי: האם יש לך בת זוג? אם יש לך בת זוג, תוכל להיכנס. שאל השקר את הפחתא אם תיאות להיות בת זוגו. אמרה לו: מה תיתן לי בעבור זה? אמר לה: כל מה שאני אוסף, את תקבלי. עשו הסכם ביניהם וקבעו, שכל מה שהשקר ירוויח, את הכל הוא יפקיד בידי בת זוגו הפחתא. באו שניהם לתיבה.

לאחר המבול, כשיצאו מהתיבה, התחיל השקר להרוויח בשקר כל מיני דברים. כל מה שהרוויח היה מוסר בידי הפחתא. לאחר זמן, אמר השקר לפחתא: הראי לי את כל מה שהרווחת. איפה כל האוצרות שמסרתי בידך? השיבה לו: וכי לא הסכמנו מראש, שכל מה שאתה מרוויח אתה נותן לי? ואני מידתי לאבד את הכל. לא היה לו לשקר כל פיתחון פה, כנאמר: "הרה עמל וילד שקר". עד כאן המדרש.

המדרש קשה. מה פירוש שהשקר רוצה להיכנס לתיבה ונח אמר לו: תביא בת זוג ואז תוכל להיכנס. חכמים התכוונו להביע כאן רעיון נפלא. לתיבה נכנסו רק זוגות, כי רק באופן כזה יש קיום לנבראים. האם יש לו זכות קיום בעולם? אם יש לו בת זוג מתאימה, הוא יכול להתקיים. בת זוגו של השקר זו הפחיתות, הכיליון, כל מה שנעשה בשקר, סופו להיאבד. אם כן, מקומו ותפקידו של השקר בעולם על-מנת ללמד שלשקר אין רגליים. אין קיום. בתחילה הוא מתנפח ונראה כאילו עם השקר אפשר להרוויח עולם ומלואו, אבל בהמשך הזמן, הבלון הנפוח הזה מתפוצץ וכל מה שהושג בשקר, נאבד.

השקר והאבדון הם זוג. מקומה של הרשעה בעולם להראות, שאין לה קיום. ובזה מתברר כוחה של האמת. "איש בער לא ידע וכסיל לא יבין את זאת בפרוח רשעים כמו עשב ויציצו כל פועלי אוון להשמדם עדי עד ואתה מרום לעולם ד'" (תהלים צב, ז). הפריחה של הרשעים, סופה ביטול והשמדה ועל-ידי כך מתבררת האמת, מתברר ש"ואתה מרום לעולם ה'".

את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il