- פרשת שבוע ותנ"ך
- בלק
לימוד השיעור מוקדש לעילוי נשמת
רבקה בת צילה
בלעם לו היה חי היום
בלק ובלעם המסכנים. אילו חיו בדורנו הם היו בוודאי מקבלים הרבה סיקור תקשורתי אוהד, ראיונות בסי-אן-אן והזמנות לנאום באוניברסיטה העברית ולספר את הצד שלהם בסיפור.
סיפור האתון שפתחה את פיה ודיברה היה בוודאי מוליד כתבות שבהן היו מציינים שבלעם איננו אשם בזה שהכה את בהמתו אלא שהכל באשמת אותו מלאך כובש ומתעלל שהכניס את עצמו לתמונה.
עם זה, לא משנה מה ההיסטוריונים החדשים יאמרו, במסורת ובתודעה היהודית בלק ובלעם נשארים אשמים. אין שום הצדקה להשחיר ולקלל אומה שלמה שלא רצתה לעשות לך כל רע.
בלעם הוא ארגון של אדם אחד, ארגון לא-ממשלתי ולכאורה ללא כוונת רווח, שמצהיר על אידיאלים גדולים ובו בזמן תומך בעבדות וברצח של אלפים. ולמרות ההצהרות שלו על אידיאלים וחוסר משוא פנים, הוא מציע את שירותיו להשכרה.
הוא גאון ביחצנות, האיש הראשון שידע להציג את המציאות באופן המתאים לו, גורו נטול מוסר וערכים שמחפש לקוחות חדשים. הוא כל כך טוב ויעיל בתפקידו עד שרק האלקים עצמו מסוגל לרסן אותו ולאלץ אותו לומר דברי אמת וברכה כשאין זו כוונתו המקורית.
את בלעם מפיל ממקומו הרם האלקים שאותו הוא מתיימר לייצג, האלקים שאתו הוא טוען שיש לו קשר. העונש הגדול ביותר שלו איננו מותו מידי בני ישראל אלא ההשפלה שהוא חווה כאשר הוא נאלץ לברך לאחר שהתכוון, ואף הבטיח למעסיקו, לקלל. בלעם המסכן... הוא היה צריך לחכות עם משלח היד הזה כמה אלפי שנים.
התלמוד מלמד אותנו שהשנאה של בלעם לעם היהודי כבר ניכרה לעין בתחילת המסע של בני ישראל ממצרים. הוא היה היועץ של פרעה שהמליץ לו לשעבד את בני ישראל ולהרוג את כל הזכרים. כשהקב"ה, באמצעות משה, סיכל את תוכניתו הרשעה ובני ישראל יצאו כמנצחים ממצרים בהמוניהם, ניסה בלעם אמצעי אחר, את מאמציו של בלק, להשמיד את העם היהודי.
ולבסוף, כשהתערבות משמים עצרה גם את המזימה הזאת, בלעם מייעץ לעשות שימוש בתאווה ובחטא כדי להשמיד את בני ישראל. עצתו עלתה בחייהם של 24 אלף יהודים. לא פלא שהיהודים בכל הדורות תיארו את בלעם כ"בלעם הרשע". אין שום סיבה או הצדקה לרשעותו ושנאתו. היא פשוט קיימת, כמו האנטישמיות שבה נגוע חלק גדול מהעולם האינטלקטואלי המתורבת, לכאורה, בימינו. קשה להתמודד עם שנאה וארס חסרי כל בסיס ועם זאת עזים כל כך. דומני שברור שהקב"ה מתערב כדי להציל אותנו מפעולות רבות של אויבינו וידידינו.
במובן זה הסיפור על בלק ובלעם עדיין רלוונטי ועכשווי כמו הנושאים והאירועים בעולמנו היום. בלק ובלעם מסוגלים לגבות מאתנו מחיר בחיים, בכסף ובמעמד חברתי. אך גם היום, כמו אז, הם אינם מסוגלים להביס אותנו.
סיפור האתון שפתחה את פיה ודיברה היה בוודאי מוליד כתבות שבהן היו מציינים שבלעם איננו אשם בזה שהכה את בהמתו אלא שהכל באשמת אותו מלאך כובש ומתעלל שהכניס את עצמו לתמונה.
עם זה, לא משנה מה ההיסטוריונים החדשים יאמרו, במסורת ובתודעה היהודית בלק ובלעם נשארים אשמים. אין שום הצדקה להשחיר ולקלל אומה שלמה שלא רצתה לעשות לך כל רע.
בלעם הוא ארגון של אדם אחד, ארגון לא-ממשלתי ולכאורה ללא כוונת רווח, שמצהיר על אידיאלים גדולים ובו בזמן תומך בעבדות וברצח של אלפים. ולמרות ההצהרות שלו על אידיאלים וחוסר משוא פנים, הוא מציע את שירותיו להשכרה.
הוא גאון ביחצנות, האיש הראשון שידע להציג את המציאות באופן המתאים לו, גורו נטול מוסר וערכים שמחפש לקוחות חדשים. הוא כל כך טוב ויעיל בתפקידו עד שרק האלקים עצמו מסוגל לרסן אותו ולאלץ אותו לומר דברי אמת וברכה כשאין זו כוונתו המקורית.
את בלעם מפיל ממקומו הרם האלקים שאותו הוא מתיימר לייצג, האלקים שאתו הוא טוען שיש לו קשר. העונש הגדול ביותר שלו איננו מותו מידי בני ישראל אלא ההשפלה שהוא חווה כאשר הוא נאלץ לברך לאחר שהתכוון, ואף הבטיח למעסיקו, לקלל. בלעם המסכן... הוא היה צריך לחכות עם משלח היד הזה כמה אלפי שנים.
התלמוד מלמד אותנו שהשנאה של בלעם לעם היהודי כבר ניכרה לעין בתחילת המסע של בני ישראל ממצרים. הוא היה היועץ של פרעה שהמליץ לו לשעבד את בני ישראל ולהרוג את כל הזכרים. כשהקב"ה, באמצעות משה, סיכל את תוכניתו הרשעה ובני ישראל יצאו כמנצחים ממצרים בהמוניהם, ניסה בלעם אמצעי אחר, את מאמציו של בלק, להשמיד את העם היהודי.
ולבסוף, כשהתערבות משמים עצרה גם את המזימה הזאת, בלעם מייעץ לעשות שימוש בתאווה ובחטא כדי להשמיד את בני ישראל. עצתו עלתה בחייהם של 24 אלף יהודים. לא פלא שהיהודים בכל הדורות תיארו את בלעם כ"בלעם הרשע". אין שום סיבה או הצדקה לרשעותו ושנאתו. היא פשוט קיימת, כמו האנטישמיות שבה נגוע חלק גדול מהעולם האינטלקטואלי המתורבת, לכאורה, בימינו. קשה להתמודד עם שנאה וארס חסרי כל בסיס ועם זאת עזים כל כך. דומני שברור שהקב"ה מתערב כדי להציל אותנו מפעולות רבות של אויבינו וידידינו.
במובן זה הסיפור על בלק ובלעם עדיין רלוונטי ועכשווי כמו הנושאים והאירועים בעולמנו היום. בלק ובלעם מסוגלים לגבות מאתנו מחיר בחיים, בכסף ובמעמד חברתי. אך גם היום, כמו אז, הם אינם מסוגלים להביס אותנו.
ההכרה בהשגחת ה'
הרב חיים בן שושן | ט' תמוז תשפ"ג
מתי אלמד לבחור נכון
הרב יוסף נווה | תמוז תשפ"א
מלחמה סמויה
הרב יחזקאל פרנקל | התשס"ה
מהות השם ישראל
הרב מאיר גולדויכט | תמוז תשפ"ג
הרב דב בערל וויין
רב בית הכנסת הנשיא בי-ם. לשעבר ראש ארגון ה-OU, ראש ישיבת שערי תורה ורב בית הכנסת "בית תורה" במונסי, ניו-יורק.
"חזקה"
תשע"ד
פסח תשע"ד
ניסן תשע"ד
משחק ללא הגבלת זמן
תשע"ד
אמת כואבת
תשע"ד
איך מתכוננים לקבלת התורה?
מה המשמעות הנחת תפילין?
איך לא להישאר בין המצרים?
היסוד הגדול שנלמד מרבי שמעון בר יוחאי
למה ללמוד גמרא?
איך לקשור את הסכך?
כל ההתחלות קשות
רכישת ארבעת המינים בשנת השמיטה
האם מותר לקנות בבלאק פריידי?
איך נהנים כשעובדים קשה?
כיצד הצפירה מובילה לאחדות בעם?
הדלקת נרות חנוכה
הרב אליעזר מלמד | שבט תשפ

האם מוסיף והולך או פוחת והולך
הרב אברהם פרל | כסלו תשע"ו

מיקום החנוכיה והנרות
חלק ג
הגאון הרב מרדכי אליהו זצ"ל | תשס"ב
