- פרשת שבוע ותנ"ך
- שופטים
לימוד השיעור מוקדש לעילוי נשמת
סימה רקובסקי
שופטים ושוטרים
על אף שרוב תשומת הלב בפרשת שופטים מוקדשת לשופטים ולמערכת המשפט בישראל, מזכירה התורה במפורש את הצורך בשוטרים - כוח שיאכוף את החוק ואת ההחלטות של מערכת המשפט. למעשה, אפשר לטעון שכוח משטרה הוגן, ישר, נטול פניות ויעיל חיוני לתפקוד ראוי של החברה לא פחות ממערכת משפט בעלת אותן תכונות. משטרה מושחתת היא סימן היכר לחברה רודנית שגורלה נגזר. ארץ שאין בה חוק, שאין בה משטרה שאוכפת חוקים צודקים ומוסכמים היא מקום של תוהו ובוהו שאיש אינו אמור לרצות לחיות בו.
כל הדרישות - יושר, הגינות, היעדר משוא פנים וקדושה - שהתורה מונה בעניין השופטים נכונות באותה מידה גם לגבי השוטרים. חברה שלא יכולה לסמוך על כך שהמשטרה שלה תהיה הוגנת וישרה היא חברה שחיה בפחד שמוליד חוסר אמון ובסופו של דבר גם פשיעה. יש הרבה דוגמאות לכך בעבר ובהווה ואין צורך לפרט.
מאחר שהמשטרה לרוב חמושה ומוסמכת להשתמש בכוח פיזי בשעת הצורך, משטרה שאיננה נשמעת לכללי המוסר שהתורה קבעה לה היא סכנה לחברה במקום הגנה על החברה ועל רווחתה. המארג החברתי שלנו נפגע קשות בעקבות מקרים של התנהגות בלתי הולמת של המשטרה. התורה דורשת מהשוטרים אמות מידה גבוהות ביותר של התנהגות ומוסריות. אסור בשום אופן להסכים להוריד אותן כדי שיקדמו מטרה כזאת או אחרת.
משטרה יהודית היא עדיין מחזה נדיר בעיני היהודים. הגרמנים השתמשו בכוח משטרה יהודי בגטאות החורבן שהם הקימו. המשטרה הזאת פורקה בסופו של דבר על ידי הגרמנים, אבל הניצולים המעטים מהגטאות ראו בשוטרים היהודים האלה אנשים מתועבים ומגונים.
משטרת ישראל נתפסה בתחילה כקבוצה הרואית, חלק מאתוס ומתרבות "היהודי החדש" שטיפחו הוגי הציונות החילונית הראשונים. בשנים האחרונות הועם חלק מהברק המקורי של המשטרה בגלל התנהגות בלתי הולמת, מעשי שחיתות וחוסר יעילות. מריבות אישיות וקטנוניות בין מנהיגי המשטרה הובילו גם הן לפגיעה בתדמיתה.
במשטרה טוענים שהשוטרים מקבלים שכר נמוך מדי ועובדים קשה מדי. ייתכן מאוד שהם צודקים. בכל זאת, האזהרה של התורה בעניין המשטרה עדיין תקפה וחשובה.
התדמית הציבורית שיש למשטרה חשובה לפעמים לא פחות מעבודת המשטרה עצמה. כשהציבור איננו נותן אמון במשטרה ואיננו מאמין ביושרה, האיזון העדין הנדרש בכל חברה שומרת חוק נפגע. במובן זה דברי התורה בפרשת השבוע בעניין מערכות המשפט והשיטור עדיין רלוונטיים מאד לימינו ולמקומנו. בתפילת העמידה ישנה ברכה מיוחדת לרווחתה של מערכת המשפט. גם המשטרה כלולה בפנייה זו לבורא עולם
כל הדרישות - יושר, הגינות, היעדר משוא פנים וקדושה - שהתורה מונה בעניין השופטים נכונות באותה מידה גם לגבי השוטרים. חברה שלא יכולה לסמוך על כך שהמשטרה שלה תהיה הוגנת וישרה היא חברה שחיה בפחד שמוליד חוסר אמון ובסופו של דבר גם פשיעה. יש הרבה דוגמאות לכך בעבר ובהווה ואין צורך לפרט.
מאחר שהמשטרה לרוב חמושה ומוסמכת להשתמש בכוח פיזי בשעת הצורך, משטרה שאיננה נשמעת לכללי המוסר שהתורה קבעה לה היא סכנה לחברה במקום הגנה על החברה ועל רווחתה. המארג החברתי שלנו נפגע קשות בעקבות מקרים של התנהגות בלתי הולמת של המשטרה. התורה דורשת מהשוטרים אמות מידה גבוהות ביותר של התנהגות ומוסריות. אסור בשום אופן להסכים להוריד אותן כדי שיקדמו מטרה כזאת או אחרת.
משטרה יהודית היא עדיין מחזה נדיר בעיני היהודים. הגרמנים השתמשו בכוח משטרה יהודי בגטאות החורבן שהם הקימו. המשטרה הזאת פורקה בסופו של דבר על ידי הגרמנים, אבל הניצולים המעטים מהגטאות ראו בשוטרים היהודים האלה אנשים מתועבים ומגונים.
משטרת ישראל נתפסה בתחילה כקבוצה הרואית, חלק מאתוס ומתרבות "היהודי החדש" שטיפחו הוגי הציונות החילונית הראשונים. בשנים האחרונות הועם חלק מהברק המקורי של המשטרה בגלל התנהגות בלתי הולמת, מעשי שחיתות וחוסר יעילות. מריבות אישיות וקטנוניות בין מנהיגי המשטרה הובילו גם הן לפגיעה בתדמיתה.
במשטרה טוענים שהשוטרים מקבלים שכר נמוך מדי ועובדים קשה מדי. ייתכן מאוד שהם צודקים. בכל זאת, האזהרה של התורה בעניין המשטרה עדיין תקפה וחשובה.
התדמית הציבורית שיש למשטרה חשובה לפעמים לא פחות מעבודת המשטרה עצמה. כשהציבור איננו נותן אמון במשטרה ואיננו מאמין ביושרה, האיזון העדין הנדרש בכל חברה שומרת חוק נפגע. במובן זה דברי התורה בפרשת השבוע בעניין מערכות המשפט והשיטור עדיין רלוונטיים מאד לימינו ולמקומנו. בתפילת העמידה ישנה ברכה מיוחדת לרווחתה של מערכת המשפט. גם המשטרה כלולה בפנייה זו לבורא עולם

שופטים התשע"ו מדברי הרב אליהו זצוק"ל
הגאון הרב מרדכי אליהו זצ"ל | אלול תשע"ו
להיות ירא מה'
שיחת מוצאי שבת פרשת שופטים תשע"ז
הרה"ג זלמן ברוך מלמד שליט"א | אלול תשעח
העגונה מאיראן
הרב יצחק בן יוסף | אב תשפ"ג
טוֹב וְיָשָׁר ה' עַל כֵּן יוֹרֶה חַטָּאִים בַּדָּרֶךְ
קול צופייך פרשת שופטים תשפ"א
הרב שמואל אליהו | ג' אלול תשפ"א
הרב דב בערל וויין
רב בית הכנסת הנשיא בי-ם. לשעבר ראש ארגון ה-OU, ראש ישיבת שערי תורה ורב בית הכנסת "בית תורה" במונסי, ניו-יורק.
אמת כואבת
תשע"ד
פרשת בהר
אייר תשע"ה
להקדים את המאוחר
תשע"ד
אין לשפוט אותם!
סיוון תש"ע
מתי נכון לומר סליחות ?
מה המשמעות הנחת תפילין?
'לדוד ה' אורי וישעי' מה הקשר לאלול?
עבודת ה' לחופש
תחילת החורבן: ביטול קרבן התמיד
כיצד הצפירה מובילה לאחדות בעם?
שופר
למה תוקעים בשופר בראש השנה?
ברוך שעשה לי נס במקום הזה
האם מותר לפנות למקובלים?
מדוע קוראים את מגילת רות בשבועות?

הדלקת נרות חנוכה
נוסח עדות המזרח - הנוסח המלא
הסידור המהיר

מעוז צור ישועתי
הרב דוד חי הכהן | כסלו ה'תשס"א

מיקום החנוכיה והנרות
חלק ג
הגאון הרב מרדכי אליהו זצ"ל | תשס"ב
