קריעת ים סוף היא בזכות זכויות של עם ישראל לפנים משורת הדין של "אהבה מקלקלת את השורה" כשמשה רבנו רוצה להוריד את התורה המלאכים מתנגדים, אומרים המהר"ל ועוד שהמלאכים לא שייכים בתורה שבע"פ כי יש להם רק יראה ולא אהבה, תורה שבע"פ נובעת מאהבת ה' והיא ביטוי של אהבת ה'.
עדיף שיהיה לאדם מעט כסף ביושר, מאשר המון כסף וזהב אך במרמה ובגזל.
וכן טוב לאכול ירקות ביחד עם חברים מאשר בשרים עם שונאים.
האדם צריך לשים את בטחונו ברבש"ע, ולא בכספו וזהבו.
מה משמעות כל החזרה מחדש ל פרטי המשכן? אנחנו צריכים לעשות כל שביכולתנו והקב"ה ישרה שכינתו עלינו.
עבודת הצדיקים בעולם וגילוי השבר - משמעות החזרה על "כאשר צווה ה' את משה".
בניית המשכן, מורכבת מארבע פרשות. שתיים של ציווי ושתיים של עשייה בפועל. ומה עושה פרשת החטא באמצע בין זוג ראשון של הציווי לזוג השני של המימוש. פרשת פקודי החותמת. הרב ינון גרוסברג ב"רגע בפרשה" לפרשת פקודי.
היחס בין הדבש לחכמה, הדבש הוא משל לחכמה, פרשנות של רבנו בחיי למשלי. מדוע משה רבינו משנה את הציווי על השבת - משנה מהצורה שהקב״ה אמר לו? כלל בהוראה לציבור. מה פירוש: ״לא תבערו אש״? קשור להבדלה - אש במוצ״ש
הדומם, הצומח, החי והמדבר הנם מדרגות זו למעלה מזו.
ההבדל בין השכל לבין הטבע הנו שהטבע מתעצל לעשות דברים אע"פ שהנם הכרחיים, והשכל יראה לאדם את התועלת שתצא לו מן הדברים.
הבאת דוג' לעיקרון הנ"ל.
בצלאל ואהליאב נבחרו שניהם לבנות יחד את המשכן, למרות שהאחד מגיע משבט המלוכה והשני מהשבט של בני השפחות. לשם מה נועד החיבור הזה? הרב עזרא כהן ברעיון קצר ועמוק לפרשת ויקהל.
יש מעלה בכינוס ואחדות של עם ישראל, וככל שיש יותר אנשים הופעת ה' בעולם גדולה יותר | על ידי שמיעת דעות נוספות, של כל שבעים הפנים של התורה, נוצר קיום של כל התורה כולה לכל פרט ופרט | רק משה רבנו יכול להקים את המשכן, מה שמסמל את הקשר המיוחד המתפתח בין עם ישראל לקב"ה
תרומת המשכן יש מקום שכולם שותפים אבל יש מקום למי שרוצה להוסיף
קטורת ביטוי של העבודה הנישמתית (צריך לתקן את כל הצדדים לא רק המעשיים)
אופן לימוד הזכות של משה על עמ"י והקבלות של זה לימינו
התורה שבע"פ תוכנה תכליתה ואופן המעבר שלה מדור לדור