בית המדרש

x
סינון על פי מדיה
סינון על פי אורך שיעור
336 שיעורים
    undefined
    תנ"ך ונוספים

    משמעות וכתיבת השם פינחס

    הרב מרדכי הוכמן | אלול תשפ"ד
    undefined
    תנ"ך ונוספים

    מזבח הנחושת של שלמה

    שלמה בנה את המזבח שבמקדש מאבנים, והעביר אליו את צפוי הנחושת שנעשה ממחתות השרופים, כדי להזכיר שרק לכהנים מותר להקריב במזבח שבמקדש. ספר מלכים מזכיר את המזבח רק בדרך אגב, משום שהמזבח לא הגשים את התקוות והאנשים המשיכו להקריב בעצמם בבמות.

    הרב מרדכי הוכמן | ח אלול תשפ"ד
    undefined
    תנ"ך ונוספים

    אליהו בבית הקברות

    רבה בר אבוה פגש באליהו בבית הקברות, ובגדו ספג 'ריח עלים של גן עדן', האגדה מרמזת שרבה בר אבוה קיבל במקצת את שיטת אליהו הנביא, והסכים לקבל מתנה מעשיר כדי שיוכל לחתן את בנותיו עם חתנים העמלים רק בתורה.

    הרב מרדכי הוכמן | כו תמוז תשפ"ד
    undefined
    תנ"ך ונוספים

    שולחן הזהב של שלמה

    בתורה קודם שולחן הזהב למנורת הזהב חוץ מפרשיית המגדף, דויד ושלמה למדו משם להקדים את המנורה לשולחן מפני שהשולחן מסמל רדיפה אחר עשירות עודפת ואילו המנורה מסמלת את הצדיקים.

    הרב מרדכי הוכמן | יח תמוז תשפ"ד
    undefined
    תנ"ך ונוספים

    מי מריבה - תפילה מתוך מרירות

    ה' תכנן שהמים יצאו מן הסלע בנס באמצעות דבור של משה, ותמוה מדוע הסכים ה' לעשות את הנס גם באמצעות הכאה. צריך להבין ש'הכאה' פירושה תפילה מתוך מרירות ומתוך תביעה.

    הרב מרדכי הוכמן | סיון תשפ"ד
    undefined
    שלח לך

    מדוע שלח משה מרגלים

    משה ידע שהמרגלים לא רוצים לרדת מנשיאותם ויחזרו ויפחידו את העם מפני מלחמה, אך רצה שהם יחזרו ויביאו את פירות הארץ המשובחים, כדי שהצעירים ירצו להיכנס ולכבוש אותה כדי לאכול מהפירות.

    הרב מרדכי הוכמן | סיון תשפ"ד
    undefined
    תנ"ך ונוספים

    דויד המלך והאבלות על תלמידי רבי עקיבא

    המסורת על תלמידי רבי עקיבא שמתו בספירת העומר שורשה בהספד שתיקן דויד על מות שאול ויונתן, שהוא בעצם 'הספד' על משיח בן יוסף. ושורשה במתח שקיים בין 'תופשי התורה'; לבין 'יוצאי הצבא' המסורת שהם פסקו מלמות בל"ג בעומר ויציאת התלמידים לירות בקשת משמעותה 'תחיית' משיח בן יוסף

    הרב מרדכי הוכמן | איר תשפ"ד
    undefined
    תנ"ך ונוספים

    המעשה שהיו מסובין בבני ברק – ורס"ג

    המעשה בחכמים שהיו מסובים בבני ברק וסיפרו ביציאת מצרים כל ליל הסדר מושמט בהגדה של רס"ג,לשיטתו לאחר העיסוק בספור יציאת מצרים עדיף לעסוק בהלכות (קרבן) פסח כמו המעשה שבתוספתא.

    הרב מרדכי הוכמן | ניסן תשפ"ד
    undefined
    תנ"ך ונוספים

    כמה 'מה נשתנה'? ולמה?

    בנוסח הקדום של ההגדה יש רק 3 קושיות 'מה נשתנה' בדורות המאוחרים קבעו הגאונים לשאול 4 קושיות והוסיפו את המדרש בענין 4 בנים. מטרת הדגשת המספר 4 היא להביא את הגאולה ברחמים בזכות עמל התורה

    הרב מרדכי הוכמן | אדר תשפ"ד
    undefined
    כי תשא

    מיקום מזבח הקטורת והכיור

    הציווי על בנית מזבח הקטרת והכיור הוזכר מאוחר לרמז שחל כביכול שינוי במקומם. מזבח הקטרת ראוי שיהיה בקודש הקדשים אך הוצא להיכל, והכיור ראוי שיהיה בפתח המשכן אך הוכנס מעבר למזבח העולה.

    הרב מרדכי הוכמן | אדר א תשפ"ד
    undefined
    תנ"ך ונוספים

    מסירות נפש שרה על מערת המכפלה

    שרה ידעה על חשיבות מערת המכפלה וביקשה מה' שייקח את נפשה בשדה הסמוכה למערה, ואז יוכל אברהם לבקש לקנות את מערת המכפלה לאחוזת קבר, בלא שבני חת יחשדו בדבר.

    הרב מרדכי הוכמן | שבט תשפ"ד
    undefined
    תנ"ך ונוספים

    יוסף ותורת המספרים

    יוסף מדגיש בפעולות שהוא עושה במצרים את המספר חמש ואת המספר עשר, והדבר נועד כדי לבטל את גזירת הרעב שנגזרה על המצרים ועל העולם.

    הרב מרדכי הוכמן | טבת תשפ"ד
    undefined
    תנ"ך ונוספים

    רבקה גורפת חוטמה

    בפרשת תולדות האות ה והאות ק מופיעות באופן יוצא דופן, הדבר קשור למשמעויות שהתלמוד דורש בענין האותיות האלו, והוא קשור למדרש בענין רבקה שגרפה את חוטמה.

    הרב מרדכי הוכמן | א כסליו תשפ"ד
    undefined
    ר' עקיבא ויהושע

    הרמב"ם – ודין "הקדיחה תבשילו"

    בית הלל הורו שבעל רשאי לגרש את אשתו אם היא הקדיחה את תבשילו, הרמב"ם פסק שלא כך בהתבססו על דברי הנביא מלאכי, שלפיהם מוכרחים להבין את דברי בית הלל במשמעות סמלית.

    הרב מרדכי הוכמן | חשון תשפ"ד
    undefined
    עסקי גוג ומגוג

    הרמב"ם וגוג ומגוג

    במשנה מובא מעשה בגויים שנכנסו לירושלים ובזכריה בן הקצב ואשתו. לרמב"ם זהו מעשה סמלי ,שמבאר את נבואות זכריה בענין הגויים שנכנסים לירושלים במלחמת גוג ומגוג.

    הרב מרדכי הוכמן | תשרי תשפ"ד
    undefined
    תנ"ך ונוספים

    רבי שמעון הנשיא (המירוני)

    בתלמוד מובאים מעשה ברבי שמעון הנשיא ומעשה במירוני שקשורים לצוואה של חולה שמת, ויש חולקים ולדעתם הוא בכלל לא מת. הדברים קשורים לשיטת רשב"י שמשיח בן יוסף לא מת.

    הרב מרדכי הוכמן | אב תשפ"ג
    undefined
    תנ"ך ונוספים

    מי נשאו את הכיור

    התורה לא גילתה מי נשאו את הכיור, ונאמרו בכך כמה הסברים. ומסתבר שבעלי התשובה נשאו אותו, והתורה חסה על כבודם ולא כתבה זאת במפורש.

    הרב מרדכי הוכמן | כז איר תשפ"ג
    undefined
    תלמידי רבי עקיבא ומירון

    שני מעשים בטיהור טבריה

    במדרשים ובירושלמי רשב"י טיהר את טבריה באופן ניסי, אך בתלמוד הבבלי (לפירוש ר"ת) הטיהור היה באופן מדעי, הדבר נועד לרמז מדוע 'ההוא סבא'(אליהו הנביא) חזר בו וטען שטיהר 'בית קברות'

    הרב מרדכי הוכמן | איר תשפ"ג
    undefined
    צו

    המוקד של פרשת צו

    בפרשת צו נאמר"היא העולה על מוֹקְדָה" במילה מוֹקְדָה האות מ"ם כתובה כשהיא זעירה וגם חסר מפיק באות ה"א, והדבר מרמז להשקפה לפיה האש שבמזבח חשובה יותר מהעולה שנשרפת עליה.

    הרב מרדכי הוכמן | ניסן תשפ"ג
    undefined
    תנ"ך ונוספים

    ה'בכור' של רבי צדוק

    לדעת הרמבם רבי צדוק ובנו רבי אלעזר לא היו כהנים, והמעשה בבכור, שהיה לרבי צדוק ומעשה נוסף שמסופר עליו הם מעשיים סמליים שקשורים לתורת רשב"י

    הרב מרדכי הוכמן | אדר תשפ"ג
את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il