ישיבה - בשביל זה יש אינטרנט

האם מותר לצפות בהיפנוזות ולהאזין למדיטציות כדי לבצע שינויים? | שאלות ותשובות | אתר ישיבה

Bookmark and Share RSS לנושא זה Rss אפשרויות חיפוש
שלום אורח, ( התחבר / הרשם )


כ"ה אב תשע"ו

האם מותר לצפות בהיפנוזות ולהאזין למדיטציות כדי לבצע שינויים?


הרב חיים שרייבר

שאלה:
יש סרטונים עם היפנוזות וסרטונים עם מדיטציות או עם מנגינות שמשנים את צבע העניים לבהיר יותר ויש סרטוני מדיטציה או מנגינה שעוזרים לגוף לגבוה ומשחררים הורמון גביהה(ביוטיוב). אני מאוד רוצה להשתמש בסרטונים אלו וכבר השתמשתי בהם קצת. (הם באמת עובדים) אבל אני מאוד חוששת שיש בזה חלילה עבודה זרה או בעיה הלכתית. האם יש בזה בעיה הלכתית בסרטונים האלו? תשובתם תועיל לי מאוד, תודה רבה.

תשובה:
שלום
באופן כללי נגדיר את המונח 'מדיטציה' כתרגילי חשיבה מצורות שונות: התרכזות, התבוננות, התבודדות, וכדו'. בדומה לתרגילי התעמלות לגוף, כך תרגילי חשיבה עשויים לפעול כהתעמלות לרוח ולנפש - לפתח יכולת התרכזות, לשחרר את התודעה מטרדות ולחצים והרגיע את הנפש מתלאות וייסורים. ה'מדיטציה' מוגדרת כחשיבה מכוונת, ובעזרתה ניתן לשלוט על תהליך החשיבה ולאמץ דפוסי חשיבה חדשים.
בשיטות שהן לכאורה בבחינת 'פרווה' כי מטרתן להביא לידי 'שקט מחשבתי', לשפר את יכולת ההתרכזות וליצור 'חשיבה חיובית'. הבחין הרב עדין שטיינזלץ הבחין בצורה חדה וקולעת בין שני שלבים - השגת 'שקט מחשבתי' מהווה שלב ראשון, אך השאלה היא מה מכניסים לתודעה בשלב השני. אלו מטענים רוחניים נילווים לנפש ולנשמה. יש לבחון בכל שיטה ובכל דרך בין הטיפול הרפואי והנפשי, הטכניקה הפיזיולוגית המכוללת שינוי בגופו או במחשבתו של האדם ובין המדיטציה המשפיעה על הנפש ועל הנשמה. בסגנון דומה כתב הרב חיים דוד הלוי ('כשרותן של תרופות הומיאופתיות בפסח,' תחומין ג', תשמ"ב, עמ' 72): "ההבדל בין תפלה (מדיטציה יהודית) לבין הטכניקה של המדיטציה הטרנסדנטלית במקום לרוקן את המחשבות, מבקשת היהדות למלא את האדם "ברגשי קודש של המציאות האלקית... ריכוז מלא תוכן של קדושה...".
הרב חיים דוד הלוי, (עשה לך רב, חלק ב, סימן מז עמ' קפ) פסק "יש בטקס ההתיחדות של המדיטציה הטראנסצנדנטאלית וכן במאנטרא הנמסרת למודט סממנים מובהקים של עבודה זרה האסורים בתכלית האיסור המכניקה של המ"ט כשלעצמה אינה אסורה באם ישתמש בה האדם ללא הטקס הנ"ל וללא השגחתם של אותם מורים". יש לציין שהרב הלוי התייחס לטכניקה למתחילים של מדיטציה טרנסצנדנטאלית (מ"ט). בשנים האחרונות התגלו סודות, מנטרות, וטכניקות מתקדמות יותר, ובהם יש לבדוק אם ניתן להפריד בין הטכניקות לתוכנן הערכי וממקורן האלילי, וממילא אם ניתן להתירם.
חשוב לזכור שגם בשיטה שבה 'מוכחת' תועלת רפואית, שלא כתרופות בדוקות, קשה לאמוד את ההשלכות הנפשיות בייחוד שגם בספרות המחקר אין דעה ברורה על השפעתן. לכן יש לברר ולהתעמק בכל תחום באופן יסודי ורק לאחר מכן להכריע בו.
בכל אופן חשוב לחשב תועלת כנגד הפסד, אם התועלת מועטת חבל על הזמן, כמו כן, אם השיטה המועילה עשויה להשפיע מעבר ל'תגובת ההרפיה' או למטרה שלשמה נעשית יש לברוח ממנה ללא דיחוי.
פשוט שיש לחשוב ולשקול באופן כללי על הרצון לשנות מראה חיצוני וכדו', אם אכן הוא נצרך, לפעמים רק לחץ חברתי או סביבתי גורם לרצון לשנות את המראה החיצוני, כאשר אין בלחץ זה שמץ של אמת.
(נ.ב. נעזרתי רבות במאמרו של הרב ד"ר נתן אופיר (אופנבכר), מדיטציה במבט יהודי, תחומין י"ח, תשנ"ח, עמ' 408-418)
יום טוב

השאלה "המשך" נשאלה בהמשך לשאלה זו.


ברצוני לשאול שאלה בהמשך לתשובה זו





את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il