ישיבה - בשביל זה יש אינטרנט

ברכת התורה ונרות שבת | שאלות ותשובות | אתר ישיבה

Bookmark and Share RSS לנושא זה Rss אפשרויות חיפוש
שלום אורח, ( התחבר / הרשם )


ח תשרי תשע"ז

ברכת התורה ונרות שבת


הרב חיים שרייבר

שאלה:
שלום!
יש לי 2 שאלות לא קשורות אחת לשניה.
1. אחרי ברכת התורה בבוקר אנחנו מיד מצטטים חומש, משנה וגמרא. האם מותר במקום זה פשוט ללמוד משהו, נגיד מגמרא?
2. אשה שהייתה מדליקה בשבת 4 נרות (גם עבור הילדה שלה וגם עבור הבן של בעלה מאשה אחרת) והתגרשה - כמה נרות היא אמורה להדליק עכשיו?
תודה.

תשובה:
שלום
1. ניתן לומר לאחר ברכות התורה כל לימוד של תורה שבכתב ותורה שבעל פה. ואכן יש בסידורים עוד הוספות של דברי תורה (עיין בעוד יוסף חי לבן איש חי פרשת וישב אות י"ז). אך מנהג ישראל לומר את פסוקי ברכת כהנים ויש טעמים לדבר (עיין בהרחבה), לכן לא ראוי לשנות ממנהג העולם כמובן שניתן להוסיף עליו, כמובא בסידורים.
הרחבה:
השולחן ערוך (סימן מ"ז סעיף ט') כתב "וכן נהגו לומר פרשת ברכת כהנים סמוך לברכת התורה". וביאר המשנה ברורה (ס"ק כ') שיש כאן ג' פסוקים "כדרך הקורא בתורה", ובפסוקים אלו יש ברכה.
טעמים נוספים לומר פסוקי ברכת כהנים: א. פסוקים אלו קל להבינם ובכך מקיימים מצות תלמוד תורה (עיין במשנה ברורה סי' נ' ס"ק ב'). ב. פסוקים אלו קלים לזכירה בעל פה ושגורים בפי כולם ואין בכך משום דברים שבכתב אי אתה רשאי לומר בעל פה (שו"ת תורה לשמה סי' קצ"ז).
וכן הוסיף המשנה ברורה (סי' מ"ז ס"ק כ"א) שנהגו לומר גם כן אלו דברים שאין להם שיעור שהיא משנה ומימרא דאלו דברים שאדם וכו' כדי לקיים מקרא ומשנה וגמרא.
2. האישה יכולה כעת רק שתי נרות, ואין היא צריכה להמשיך להדליק גם עבור בעלה ובנו. אם הדבר אפשרי כדאי לעשות התרת נדרים (ניתן לומר לאחד מן המתירים בתפילת כל נדרי בכניסת יום כיפור את המנהג, ואת הסיבה להתרה, ובכך להתיר את המנהג). אך אין זה חובה.
יום טוב


ברצוני לשאול שאלה בהמשך לתשובה זו





את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il