ישיבה - בשביל זה יש אינטרנט
שאל את הרב משפחה, ציבור וחברה משחקים והימורים

הימורים מול מניות

שאלה
שלום, השאלה שלי היא האם מותר להמר בהימורי ספורט (לא בשבת)? ומה ההבדל בין הימורי ספורט למניות? יש גזל בהימורי ספורט? יש תנאים שההימורים הופכים למותרים? למשל להמר בצורה מסודרת וקבועה שתלויה בכדאיות וחישוב? והאם יש הבדל בין יהודי לגוי בנושא ההימורים? הכוונה שגוי מהמר זה שונה מיהודי? אני יודע שהשאלה נשאלה בצורה כזו או אחרת . אם אפשר לחדד . תודה
תשובה
בעניין העיסוק בהימורים חז"ל מנו שתי בעיות מרכזיות : א. גזל (או אבק גזל - מדרבנן) ב. אינם עוסקים ביישובו של עולם. גזל- יכול להיות באופן כזה שהמהמר היה בטוח שיצליח ויזכה וכאשר הוא מפסיד אינו נותן את חלקו בלב שלם ודבר זה הוא מעין גזילה (מדרבנן). יישובו של עולם - אנשים המהמרים ומרוויחים את כספם באופן זה מאבדים את ערך העמל "יגיע כפיך כי תאכל - אשריך וטוב לך" והיחס לממון והערך להשגתו נהיה מזולזל אצלם. כמו כן, פעמים שיש כאן בעיה עצמית בכך שהקב"ה ברא את האדם שיפרה וירבה ויישב את העולם והאנשים שאינם עובדים אינם יוצרים אינם מקיימים את צו הבורא "לא תוהו בראה - לשבת יצרה" (ישעיהו מה) המשנה בסנהדרין (פרק ג' דף כד:) מונה רשימה של פסולי עדות ובתוכם היא מונה את ה"משחק בקוביא" כסוג של הימור הפוסל את האדם לשמש כעד. פרטי הדינים רבו בדינים אלו אבל אלו עיקרי הדברים . להלכה למעשה צריך לפרט איזה סוג של הימור ספורט, וכיצד הוא פועל. אם הבעיה בהימורים היא גזל אזי גם הגויים בשבע מצוות בני נח מוזהרים על הגזל. השקעה בקניית מניות יכולה להכיל בתוכה בעיות של איסורי ריבית או איסורי תורה אחרים שהחברה שהאדם משקיעה בה מתעסקת בהם. אך ישנם אופנים רבים כשרים להשקעה בתחום המניות. לשאלה ספציפית יש לפרט את המקרה.
עוד בנושא משחקים והימורים

לא ניתן להעביר הודעה לרבנים באמצעות מערכת התגובות. שאל בהמשך לשאלה זו

את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il