ישיבה - בשביל זה יש אינטרנט

היתר ביקורת באינטרנט מצד לשון הרע | שאלות ותשובות | אתר ישיבה

Bookmark and Share RSS לנושא זה Rss אפשרויות חיפוש
שלום אורח, ( התחבר / הרשם )


כ"ח תשרי תשע"ח

היתר ביקורת באינטרנט מצד לשון הרע


כולל דיינות פסגות

שאלה:
שלום כבוד הרב,
1. האם מותר לכתוב ביקורת (שירותיות/מיקצועיות/אכות וכו’) על בתי עסק ומוצרים?
כגון, אתר מפות גוגל, אתר זאפ, או אתר מידרג (שממש מתקשרים אלי, כאשר מצאתי את בעל העסק דרכם, ומבקשים את חוות דעתי).

2. האם מותר לתקן מודעה (תלו על עץ ליד המקווה, היינו, לא נראה לי גם מותר לתלות ככה) למכירת שופרות במחירים "זולים מאוד" / "הכי זול", כאשר התברר לי שהמחיר לא זול, וזה פרסום שקרי? האם מותר (או אולי חובה) לקחת עט ולכתוב את המחירים שאמרו לי בטלפון?

3. משום מה, אני מרגיש שביקורות באינטרנט (או בשיחה אישית) , זה לא אמור להיות לשון הרע, במידה והמטרה היא לתועלת הציבור, ושומרים על ענייניות עובדתית ללא התלהמות סובייקטיבית. כל אחד מאיתנו מבין, שגם אם הוא היה המוכר, ביקורת שכזאת היא לגיטימית.

תודה רבה על העזרה.
מכוון שיש השלכות אדירות על התשובה, אבקש לקבל מקורות להבנת התשובה (כגון, מדוע זה לשון הרע במקרים לעיל אע"פ שזה לתועלת, השבת אבידה ולא תעמוד על דם רעיך וכו’, ונאמר לפני שלשה וכו’).

תשובה:
שלום וברכה

בפסוק שממנו לומדים איסור רכילות נאמר: "לא תלך רכיל בעמיך לא תעמוד על דם רעך". ולמד אור החיים הקדוש שאיסור לשון הרע נאמר רק בתנאי שלא עומד בשתיקתו על דם רעו. וכן פסק בפתחי תשובה על או"ח סימן קנו.

לפיכך פסק החפץ חיים (הלכות רכילות ט,א)שאם יודע שבית עסק מסוים נותן שירות גרוע וכד', ורואה אדם אחר שרוצה לקנות שם - שחובה לספר לו בחמישה תנאים:
א. שיברר אם אכן השירות או המוצר המוגמר גרועים או שמדובר על אי-הצלחה חד פעמית וכד'.
ב. שלא יגזים בסיפור
ג. שיכוין רק לתועלת ולא כדי להתנקם וכד'.
ד. אם יכול לגרום לאותו אדם להימנע מלקנות שם בדרך אחרת - עליו לעשות כן.
ה. אם אותו אדם ע"ס מידע זה יזיק לבית העסק (לדוגמא: ילך ויפיץ בפומבי מידע זה) - אסור לספר לו.
כמו"כ אם לא יודע את המידע על בית העסק מידיעה אישית אלא מחבר וכד' - עליו לציין זאת כשמספר.
עד כאן תמצית דברי החפץ חיים.

לכן נראה לחלק בין פרסום חוות דעת באתרים המיועדים לכך ושאליהם גולשים אנשים שיש להם ענין באותו מוצר - שמותר (בכפוף לחמשת התנאים הנ"ל), לבין פרסום בפייסבוק וכד' שאליו גולשים לא רק אנשים שיש להם ענין בכך - שאסור (למעט מקרים נדירים שאליהם יש להתיחס בנפרד). 

לגבי תיקון המודעה - אסור לתקן בגוף המודעה, וכן הפרט של זול/יוקר הוא נתון לבחירה ובדיקה של הלוקח, כך שאין כאן "לא תעמוד על דם רעך".
בברכה רבה
הרב אשר עג'ם


ברצוני לשאול שאלה בהמשך לתשובה זו





את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il