ישיבה - בשביל זה יש אינטרנט

ריבית במשחק מחשב | שאלות ותשובות | אתר ישיבה

Bookmark and Share RSS לנושא זה Rss אפשרויות חיפוש
שלום אורח, ( התחבר / הרשם )


כ"ז כסלו תשע"ח

ריבית במשחק מחשב


כולל דיינות בית אל

שאלה:
שלום רב לכת"ר,

> איסור ריבית שייך בכל דבר ולא רק בכסף,
מוסכם.

> כסף של מונופול אסור להלוות בגלל שיש לו שימוש במשחק וודאי ששווה לשלם סכום מסויים כדי שיוכל להמשיך במשחק וכך יש לו סיכוי לנצח.

> שהרי איסור ריבית הוא בכל דבר ואפילו בפחות מש"פ.
מוסכם.

> במשחק מחשב אין שום דבר אמיתי וכאן במשחק הייתה הלוואה אמיתית וציפייה של הצד השני לקבל חזרה את כספו.

לא ברור למה כת"ר קורא לזה "הלוואה אמיתית".
הרי לא מדובר בכסף אמיתי. זה קלפים.
מי הבעלים של הקלפים הללו? בד"כ ההורים. הילדים רק משחקים בממון ההורים.
אם הילדים יעשו pause באמצע משחק, והקלפים של אחד המשתתפים נשרפו, וכי הוא צריך להחזיר את "ההלוואה" לאחיו המלווה? זה רק משחק ביתי משפחתי.

אולי אם מדובר במשחק "על אמת" בין החברים בשכונה, שאז כל אחד גובה ממש את הקלפים לביתו, אז ניתן לומר שיש כאן איסור ריבית.

בברכה,

השאלה נשאלה בהמשך לשאלה "כל משחק אסור?!"

תשובה:
שלום:
נקודה זו הבהרתי בתשובה הראשונה שאף אם אין כאן איסור דאו' בפועל, (כפי שהערת שכל הממון שייך לאבא) אסור "משום אתי למיסרך". בתשובה זו באתי להסביר שבלי פרט זה יש כאן איסור גמור ולכן גם אם הכל של האבא אסור.

מקור הדין:
במסכת בבא מציעא (ע"ה עמוד א') כתוב: "אמר רב יהודה אמר רב, מותר לו לאדם להלוות בניו ובני ביתו בריבית כדי להטעימן טעם ריבית". וממשיכה הגמרא: "ולאו מילתא היא (כלומר, אין הלכה כן), משום דאתי למיסרך". ומפרש רש"י: יש חשש שיתרגל לכך, בגלל הרווח הכספי שבכך. מגמרא זו אנו למדים שגם במקום שאין איסור ריבית, שהרי כל הממון שייך לאבא (רש"י שבת קמט), עדיין אסור להלוות בריבית לילדיו, כדי שלא יבואו להתרגל לנהוג כך בגדלותם.
ונראה שדין זה דומה לדברי הרמב"ם: "אסור לגנוב כל שהוא - דין תורה. ואסור לגנוב דרך שחוק, או לגנוב על מנת להחזיר, או לגנוב על מנת לשלם. הכול אסור - שלא ירגיל עצמו בכך" (הלכות גניבה פרק א' הלכה ב').
וכמו שאסור לתת לילדים לגנוב במונופול, כך אסור לשחק בהלוואות בריבית.

בברכה, חנוכה שמח,
הרב משה מאיר אבינר


ברצוני לשאול שאלה בהמשך לתשובה זו





את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il