ישיבה - בשביל זה יש אינטרנט
שבת בגליל עם הרב שמואל אליהו. מספר החדרים מוגבל!
שאל את הרב תורה, מחשבה ומוסר מידות ותיקונן

מעלות המידות עפ"י המסילת ישרים

הרב ש. יוסף וייצןכ"א אדר תשע"ח
189
שאלה
שלום הרב! 1.הגמ’ במס’ ע"ז כ: מביאה את המדרגות במעלות המידות שבהם מדריך גם הרמח"ל בספרו. ובסוף המימרא כתוב: ’רוח הקודש מביאה לידי תחיית המתים וחסידות גדולה מכולן שנאמר וכו’, ולא זכיתי להבין - האם חסידות גדולה יותר מרוח הקודש ותחיית המתים? 2. האם יש עניין בכוונה לעלות במעלות דוקא לפי הסדר הזה, כלומר קודם זהירות זריזות וכו’ ואם אדם רוצה לעבוד על מידת הענווה אזי חייב קודם לרכוש את המידות שלפני?
תשובה
שלום רב יש גרסאות שונות בממירא של רבי פנחס בן יאיר. בנוגע למה שכתוב שחסידות גדולה מכולם אין הכוונה שחסידות היא מדרגה רוחנית של התחנה הסופית. הכוונה היא במבחינת עבודת ה' ומבחינת שינוי העולם והבאתו למצב המתוקן העתידי שלו מידת החסידות היא הדבר המרכזי שבו תלוי תיקון העולם. אולם לאחר שאדם קונה את מידת החסידות ממילא הוא הולך ומתעלה ומגיע למדרגות גבוהות יותר. בנוגע למה שאלת על עבודה על מידת הענווה. לפי הפרשנות של הרמח"ל אין הכוונה שאדם לא יעבוד על מידת הענווה. ואי שגם בשלב הזהירות ראוי גם להשתדל ולהתפתח בציורי הענווה. אולם כשאנו באים להגדיר מהיא המדרגה הכללית הכוללת של האדם כן מבאר לנו מסילת ישרים שדברי רבי פנחס בן יאיר מתארים א היחס שיש בין האדם לעולם הטבע. בשלב ראשון הטבע הוא המוך את האדם למטה. בכוחו של האדם לרכוש את מידת הזהירות הזריזות והנקיות שהם המידות שלא נותנות לטבע להפיל אותו. הוא בונה את עצמו בדרך שהטבע אינו יכול להתגבר עליו. בשלב שני האדם כבר השתחרר מהאיום של הטבע החומרי והאדם עסוק באופן עצמאי בעשיית טוב . אלו המידות שנוגעות סביב החסידות. השלב השליש הוא השלב בו האדם יכול לעבור ממצב של עשיית טוב בלי קשר לעולם הטבעי החומרי למציאות בה האדם משתמש בטבע ומרומם אותו. אדם נהיה כשולט על הטבע ומרומם אותו. כחלק מהתהליך הגדול הזה יש את מידת הענווה. לפי הבנתי מידת הענווה עדיין קשורה למידת החסידות. מידת הענווה היא היכולת של האדם להיות נקי שלא שם את עצמו את מעמדו ואת גופו והנאתו במרכז חייו. היא מידה שמאפשרת את ההתאווררות מהנטיה הכל כך טבועה בנו שאדם קרוב אצל עצמו. אדם מייחס כל דבר לקב"ה לנטע בו נשמה אלוקית ואינו מחזיק טובה לעצמו. הענווה היא משלימה את מידת החסידות בכך שהיא יוצרת סביבה מוגנת שמאפשרת לחסידות להתפתח ולהשפיע בחיינו. כשם שלהיות צדיק יש מידת של שב ואל תעשה קום ועשה ויצירת אקלים שמאפשר את שני העשיות האלו. [נקיות] כך גם החסידות יש בה שב ואל תעשה בפרישות קום ועשה בחסידות וענווה שהיא האקלים הקבוע שמאפשר את שני המידות האלו. כל טוב
עוד בנושא מידות ותיקונן
שאל בהמשך לשאלה זו

לא ניתן להעביר הודעה לרבנים באמצעות מערכת התגובות.

את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il