- שבת ומועדים
- ספר דברים
הוצאה להורג על ידי המלך
שאלה
ב"ה
שלום כבוד הרב
להלן קטע מרבינו בחיי
דברים פרק כא א
כִּי-יִמָּצֵא חָלָל בָּאֲדָמָה אֲשֶׁר ה’ אֱ-לֹהֶיךָ נתֵן לְךָ לְרִשְׁתָּהּ נפֵל בַּשָּׂדֶה לֹא נוֹדַע מִי הִכָּהוּ
קטע מרבינו בחיי
ואם יודע הרוצח ויחרישו ממנו ויעידו לפני הבורא על נפשותם כי לא ידעוהו, יהיה בזה סבה וזדון גדול, וכל השומע שמץ דבר בענין יבא ויגיד ויתפרסם הדבר, ויהרג או ע"י ב"ד או המלך או גואל הדם ויתחזק הענין בהיות המקום אשר תערף העגלה לא יעבד ולא יזרע לעולם, ויכירו בו רואיו וידברו בו, עכ"ל הרב ז"ל (מורה נבוכים ג, מ).
1. או המלך – מה הם הכללים שמותר למלך לפי ההלכה להוציא להורג ?
2. גואל הדם זה רק לאחר משפט אז יוצא שאם גואל הדם שמע שמועה ואפילו בלי עדים יכול להרוג ?
תודה
תשובה
לשואל שלום,
על ידי מלך אפשר שייהרג, כי ההורג נפשות שלא בראיה ברורה, יש רשות למלך להרגו ולתקן העולם כפי מה שהשעה צריכה (ראה רמב"ם מלכים ג, י).
ולגבי גואל הדם, כתוב בדברי ברמב"ם במקורם (מורה נבוכים ג, מ): "ואם לא יהרגנו המלך, גואל הדם יהרגנו, ויערים עד שיתנכל עליו להרגו". ומבואר שאין הכוונה שמותר לגואל הדם להורגו אלא שלמעשה יהרגנו גואל הדם. ומבאר ה"אור שמח" על הרמב"ם (הלכות רוצח ו, ה), שגואל הדם שהאמין לעד אחד והרג את הרוצח על פיו, אינו נהרג.
בברכה נאמנה

יציאת חתן למלחמה
רבנים שונים | כ"ט ניסן תשע"ח

הערה על תשובה
רבנים שונים | ב מרחשון תשע"ב

הפרדת עגל מאמו - אל מול שלח תשלח את האם
הרב רפאל וסרטיל | י"ג טבת תשע"ט
פירוש רשי על עניין השליו
הרב חיים שריבר | כ"ז סיון תשפ"ב

הרב רפאל וסרטיל
רב בגרעין בית מוריה - באר שבע עורך תכני לימודים בתנ"ך למערכת החינוך. עורך ספרי קודש.

נחלות מנשה ואפרים
א סיון תשע"ב

למה התורה לא פירטה ענייני אמונה
י"ג סיון תשע"ב

השפה העברית
ד ניסן תשע"ב

מדוע יוסף לא אמר לאביו שהוא נמצא במצרים
ד ניסן תשע"ב
כשרות פריים / Prime
הרבנות הראשית לישראל | ה סיון תשפ"ג
עד מתי קידוש לבנה?
הרב אליעזר מלמד | א כסלו תשס"ז
כמה צריך לחכות בין חלב לבשר
הרב דניאל קירש | א אב תשפ"ב

הלכות חודש סיון - על פי הרב מרדכי אליהו זצ"ל
הרב יצחק בן יוסף | כ"ה אייר תשע"ט
אמון עם ישראל בדברי המרגלים
הרב חיים שריבר | י"א סיון תשפ"ג
מאיזה שבט היה נתן הנביא
הרב חיים שריבר | י"א סיון תשפ"ג
מזוזה לפתח רחב
הרב חיים שריבר | י"א סיון תשפ"ג
