ישיבה - בשביל זה יש אינטרנט
שאל את הרב הלכה מגע ותערובת בין בשרי לחלבי

דיני בשר וחלב

שאלה
שלום, 1. בכלי זכוכית בשרי חומם אוכל בשרי במיקרוגל. בעוד האוכל חם נפלה לתוכו כף חלבית שיש סיכוי טוב שהיא בת יומה, אבל זה לא ידוע בוודאות. מה דין כלי הזכוכית? 2. בכלי פורצלן בשרי חומם אוכל בשרי במיקרוגל. בעוד בכלי חם, הוא הונח על מפה חלבית שהיו עליה כתמי יוגורט יבשים. מן הסתם היה בכלי פי ששים מהכתם. מה דין הכלי? 3. מחבת חלבית שחיממו בה שמן נגעה כשהיא חמה במחבת בשרית קרה לא נקייה ובת יומה מבחוץ (בחלק שהוא נקי). המחבת הבשרית כנראה לא בת יומה (אולי טיגנו בה בצל). מה דין המחבתות? מה דין כלים ששימשו לבישול במחבתות מאוחר יותר? תודה רבה!
תשובה
שלום וברכה! אני יוצא מנקודת הנחה שהחימום במיקרוגל הביא את התבשיל ואת הכלי שמונח בתוכו לחום שהיד סולדת בו (לפחות 43 מעלות צלזיוס), ולכן הדין הוא: 1. אין צורך להכשיר את כלי הזכוכית, אך את הכף צריך להכשיר ע"י הגעלה. 2. ניתן להכשיר את הכלי לאחר 24 שעות מהשימוש בו ע"י הגעלתו שלוש פעמים. ועיין/י בהרחבות. 3. הן המחבתות והן הכלים שהשתמשו בתוכם - מותרים בשימוש. הרחבות: 1. נחלקו הפוסקים האם צריך ואפשר להכשיר כלי זכוכית. כמו כן לא פשוט שחימום במיקרוגל דינו ככלי ראשון שבכוחו לאסור. ולענין הלכה - כיון שיש כאן ספק אם הכלי הוא בן יומו - אין חובה להכשיר את כלי הזכוכית. יש לציין, כי לא כל מה שאנשים קוראים כף חלבית היא אכן חלבית. כי אם מערבבים בה קפה או משתמשים בה לצורך אכילת מרק חלבי אינה מוגדרת כחלבית לדעת הרבה פוסקים. אולם אם משתמשים בה בכלי ראשון היא אכן חלבית. 2. א. במידה וכתמי היוגורט בלועים במפה והם יבשים - אין צורך בהכשרה. ב. כמו כן – אם כלי הפורצלן לא הגיע לחום של 71 מעלות צלזיוס, שהוא חום שהיד סולדת בו לפי חלק מהדעות - אין צורך בהכשרה, כיון שיש עוד צירופים להקל, וכדלהלן. ג. אכן, אם חום הכלי הינו גדול יותר מ71 מעלות צלזיוס, והכתם אינו ספוג או בלוע במפה אלא מונח עליה ויש בו ממשות – לכאורה היה צריך לאסור את הכלי, מכיון ש: א. דעת רוב הפוסקים שכלי חרס שבלע טיפת חלב - נאסר, אע"פ שיש שישים (שו"ע יו"ד צב, ה). ב. מוסכם על רוב הפוסקים כי כלי פורצלן דינם ככלי חרס שבולע ואינו פולט. ג. דבר שאינו קשה כעץ אינו נקרא דבר יבש שאין בכוחו לאסור (עיין/י פר"ח קג, ב). אולם, למעשה, ניתן להכשיר את הכלי לאחר 24 שעות מהשימוש בו באמצעות הגעלתו שלוש פעמים (עיין/י שו"ת חדות יעקב יו"ד ט), וזאת בצירוף הטעמים הבאים: א. יש פוסקים הסוברים שכלי פורצלן דינם ככלי זכוכית שאינם בולעים, מכיון שמצופים זכוכית (עיין/י שד"ח ה, ל). ב. יש צד לומר שחימום במיקרוגל דינו כחימום בכלי שני שאינו אוסר כלל בדיעבד לדעת השו"ע (יו"ד קה, ב). ג. יש דעות המתירות הגעלת כלי חרס שאינו בן יומו שלוש פעמים במקרים מסוימים (עיין/י טור יו"ד קכא). ד. אע"פ שהכלי הוא העליון והכתם הוא התחתון והכלל הוא שהתחתון מקרר את העליון, דעת חלק מהפוסקים שמידה והעליון הוא מרובה ובפרט אם מדובר בכלי אינו מתקרר (עיין/י ערוה"ש יו"ד צא, יא-יב), וכיון שכך יש לנו לומר שהטעם שיצא מהכתם או שהתפזר בכל הכלי והמאכל ואז התבטל בשישים או שנשאר במקום שנבלע אך לא יצא משם לעולם (ט"ז יו"ד צב, יט). ואע"פ שיש חולקים על שתי ההנחות הללו, אפשר לצרף אותם לאמור לעיל. 3. אין צריך לומר במידה ואיזור הנגיעה היה יבש ונקי - אין צורך בהכשרת הכלים כיון שאין שום מעבר של טעמים. אלא אפי' איזור הנגיעה היה לח, כיון שאין כאן עירוב טעמים ישיר בין בשר וחלב אלא דרך אמצעים רבים - אין בכך לאסור את הכלי (שו"ע יו"ד צה, ג). ולכן אין צורך בהכשרה. נ.ב נדמה לי שנפלה טעות בשאלתך וכנראה התכוונת שהמחבת החלבית אינה בת יומה. בברכה, הרב ינון אליהו
עוד בנושא מגע ותערובת בין בשרי לחלבי

לא ניתן להעביר הודעה לרבנים באמצעות מערכת התגובות. שאל בהמשך לשאלה זו

את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il