ישיבה - בשביל זה יש אינטרנט
שבת שירה של אתר ישיבה בירושלים עם הרב סבתו

לצערנו התרחשה שגיאה בקבלה או הצגה של נתונים

שאל את הרב הלכה הפרדת הכלים

שימוש במדיח כלים לכלים בשרים ופרווה

שאלה
אנחנו בבייתנו אוכלים לרוב מאכלים סתמיים - לא בשרי ולא חלבי. הסירים הם חלקם בשריים וחלקם פרווה, אך הסכום והצלחות הם בשריים. האם אפשר באותו מדיח ובאותה הדחה לשטוף גם כלים בשריים וגם סתמיים כאשר השימוש נעשה באוכל סתמי בלבד? האם אפשר גם להוסיף ספלי זכוכית חלביים (ששומשו עכשיו רק לפרווה) ? האם במידה ואכלנו בשרי (כמובן בכלים בשריים) וניקינו את הכלים משאריות גדולות - אפשר להדיח פרווה מיד אחרי הבשרי? תודה
תשובה
שלום מהתורה אסור לבשל בשר עם חלב וכן אסור לאכול או להנות מתבשיל כזה (קידושין נז:) לא רק תערובת של חלב ובשר ממש אסורה מהתורה אלא גם אם התערב הטעם שלהם, כגון שבישלו בשר במים ואח"כ הוציאו את הבשר והוסיפו למים חלב – גם מעשה הבישול וגם התערובת אסורים מהתורה (חולין קח.) לאור זה פוסק השו"ע (צה, ג) שאם הודחו קערות בשריות עם חלביות במים חמים שהיד סולדת בהם ובקערות היו שאריות אוכל או שומן – הכל נאסר אלא אם כן יש בכלי שמדיחים בו פי שישים מים מנפח הקערות. כמו כן, אם מדיחים כלי בשר אחר כלי חלב או להיפך, קיימת בעיה כיון שכשמכניסים את הכלים למדיח יש עליהם שייר אוכל (חלבי או בשרי) וכאשר המכונה שוטפת את הכלים במים חמים מאד – האוכל ניתז על גבי הדפנות, רשתות וכו´ של המדיח והטעם נבלע במכונה, והיא נהפכת לחלבית או בשרית, ואח"כ כשבאים להדיח כלים הפוכים מהקודמים יש חשש שהטעם הבלוע במדיח יבלע לתוך הכלים ויאסרם. ולכן: א. רבו הפוסקים האוסרים להכניס למכונת השטיפה כלים חלביים ובשריים בעת ובעונה אחת. ישנה אפשרות להגיע בפעולות אלו לאיסורי תורה גם אם אינו מתכוון ולהטרפת הכלים. (אגרות משה, כשרות ושבת במטבח המודרני). ב. יש שהתירו לשטוף כלי בשר אחר כלי חלב ולהיפך בתנאים הבאים: (ספר הכשרות כהלכה) א. יש לנקות את המדיח מכל שיירי האוכל הנקלטים ברשתות והמסננים. ב. אם אפשר יש להחליף את הרשתות בין בשר לחלב. אם אי אפשר יש לשוטפם היטב. ג. יש לחכות 24 שעות בין בשר לחלב. ד. להפעיל ללא כלים רק עם סבון ומים חמים לפני השימוש. בשעת הדחק אפשר לנהוג על פי סעיפים א' ו-ד' בלבד. הכנסת כלי פרווה יחד עם כלים בשרים - כאשר הוכנסו למדיח חומרי נקוי, דהיינו שגם אם היתה בליעה כל שהיא, היא היתה פגומה, הכלי ישאר פרווה. הכנסת כוס זכוכית שהיה בהם חלב למדיח שיש גם צלחות קרמיקה וסכום בשרי – כמבואר לעיל אין לעשות ולנהוג כך. [ואף שמעיקר הדין זכוכית אינה בולעת (שו"ע או"ח, סוף סי' תנ"א), ואף הרמ"א שהחמיר י"א שחומרתו היא רק לאיסור חמץ, מכל מקום הכלים הבשריים יאסרו. הרב דב ליאור בשאלה (באתר) על הלכות מדיח כלים נשאל מה הדין כשהניחו במדיח כלי פרווה ביחד עם כלים בשריים או חלביים. תשובתו הייתה שלכתחילה אין לעשות כך. מדעתו שם נראה שבדיעבד הכלי עדיין נשאר פרווה, מפני שיש שבמדיח סבון הפוגם את הטעם. לעומת הפסיקה הזאת, הרב יעקב אריאל בפסק על סכין פרווה במדיח כתב שאם רוצים להמשיך להשתמש בסכין בתור פרווה לאחר שטיפה שלה במדיח עם כלים בשרים, יש להגעיל את הסכין. יום טוב
עוד בנושא הפרדת הכלים

לא ניתן להעביר הודעה לרבנים באמצעות מערכת התגובות.

את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il