ישיבה - בשביל זה יש אינטרנט
שבת בקראון פלזה עם הרב שמואל אליהו והרב יוני לביא ושבת שירה עם הרב סבתו
שאל את הרב הלכה הפרדת הכלים

מדיח כלים - המשך.

חיים שרייברי"ב מרחשון תש"פ
37
שאלה
שלום לכבוד הרב. בעקבות תשובת הרב בנושא להלן 2 שאלות: 1. הרב כתב "רבו הפוסקים האוסרים שימוש במדיח לחלבי ובשרי בו זמנית". א. האם ניתן להבין שישנם פוסקים המתירים זאת? אפשר לסמוך עליהם בבחינת "יש על מי לסמוך"? ב. הביטוי הזה "רבו הפוסקים ש..." פתוח להסקת מסקנות בכל ההלכות? 2. ולעצם הענין: האם החומרים הכימיים שמרכיבים את טבליות המדיח, אין בהם כדי להרוס כל טעם שקיים בכלים, ובכך להתיר שימוש חלבי ובשרי ביחד? בכבוד רב.
תשובה
שלום הרב משה פיינשטיין פסק שמותר להשתמש במדיח כלים אחד לכלים חלביים ובשריים, בתנאי שמדיחים בנפרד את שני סוגי הכלים וכן מחליפים את סלסלות המדיח בין שתי ההדחות. אמנם, תשובותיו הן משנותיו הראשונות של מכשיר זה, ולכן יש לברר ביחס לכל מדיח האם אופן פעולתו תואם את דבריו של ה"אגרות משה". עיקר טענתו הייתה שהמדיח אינו הופך לבשרי או לחלבי כיוון ששאריות המזון הדבוקות בכלים מתבטלות בשישים במי השטיפה. כיום, מדיחי הכלים מבצעים לפחות שתי פעולות שטיפה. בחלק מן המכשירים, השטיפה הראשונה רק מסירה מהכלים את שאריות המזון הגדולות, וכלל לא בטוח שבשטיפה זו נכנסים למדיח מים בכמות המבטלת את שאריות המזון. כמו כן, בשטיפה זו משתמש המדיח במים נקיים, בלי סבון הפוגם את טעמם, ולכן ייתכן שבעקבותיה הוא הופך לבשרי או לחלבי, ואסור אח"כ להשתמש בו להדחת כלים מהסוג השני. כדי להתגבר על בעיה זו, יש שהמליצו למרוח מעט סבון על דופן המדיח בכל שטיפה, כדי לפגום את טעם המים עוד בהדחה הראשונה. הרב עובדיה יוסף סבור שניתן להדיח בעת ובעונה אחת כלים חלביים ובשריים באותו מדיח, כאשר הכלים הבשריים והחלביים מונחים במגשים נפרדים. הוא מסתמך על פסקו של ה"שולחן ערוך" (צ"ה, ד), שמותר להדיח קערות חלביות ובשריות ביחד אם מכניסים למים חומר הפוגם אותם. כיוון שהמדיח שוטף את הכלים במים עם סבון, הרי שמותר לדעתו להדיח את שני סוגי הכלים ביחד. הרב ישראל רוזן, ראש מכון 'צומת', ערער על פסקו של הרב עובדיה מכמה סיבות: ראשית - ע"פ ממצאיו, הסבון אינו פוגם באופן מוחלט את שאריות המזון שבמדיח; ושנית - לדעתו דברי ה"שולחן ערוך" לא נאמרו על חתיכות אוכל שלמות, אלא רק על שמנונית ולכלוך זעיר (כמבואר ב"נקודות הכסף" ובאחרונים נוספים). בסופו של דבר, הרב עובדיה חזר בו במקצת מדבריו, וב"ילקוט יוסף" נפסק ש"מי שנוהג להדיח כלים בשריים וחלביים יחדיו - יש לו על מי לסמוך", אולם לכתחילה ראוי להפריד בין שני סוגי הכלים ולהדיחם בנפרד. כפי שציינו, עיקר הבעיה בהדחה משותפת של כלים בשריים וחלביים הוא שאריות האוכל הגדולות הנותרות על הכלים. לכן, אם מקפידים להסיר את הלכלוך הגדול לפני ההדחה, ניתן (לדעת חלק מהפוסקים) להקל ולהדיח את שני סוגי הכלים במדיח אחד. אמנם, כפי שכתבנו, למעשה מרבית הפוסקים כתבו שאין להדיח ביחד את שני סוגי הכלים, יש שהוסיפו שצריך גם להשתמש בסלסלות נפרדות, ויש שהחמירו ("בדי השולחן") ודרשו לייחד מדיחים נפרדים לכלים בשריים וחלביים. (סיכומו של הרב אביעד ברטוב מהאתר של ישיבת הר עציון) יום טוב
עוד בנושא הפרדת הכלים
שאל בהמשך לשאלה זו

לא ניתן להעביר הודעה לרבנים באמצעות מערכת התגובות.

את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il