ישיבה - בשביל זה יש אינטרנט
שבת בגליל עם הרב שמואל אליהו. מספר החדרים מוגבל!
שאל את הרב תורה, מחשבה ומוסר שאלות פרטיות בסוגיות שונות

אחדות השם יתברך - ביאור דברי הרמב"ם

שאלה
שלום כבוד הרב , אם אפשר שהרב יבהיר לי בלשון פשוטה את דברי הרמבם שלהלן תודה מראש: "אלוה זה אחד הוא ואינו שנים ולא יתר על שנים, אלא אחד, שאין כיחודו אחד מן האחדים הנמצאים בעולם, לא אחד כמין שהוא כולל אחדים הרבה, ולא אחד כגוף שהוא נחלק למחלקות ולקצוות, אלא יחוד שאין יחוד אחר כמותו בעולם, אילו היו אלוהות הרבה היו גופין וגויות, מפני שאין הנמנים השוין במציאותן נפרדין זה מזה אלא במאורעין שיארעו בגופות והגויות, ואילו היה היוצר גוף וגוייה היה לו קץ ותכלית שאי אפשר להיות גוף שאין לו קץ, וכל שיש לגופו קץ ותכלית יש לכחו קץ וסוף, ואלהינו ברוך שמו הואיל וכחו אין לו קץ ואינו פוסק שהרי הגלגל סובב תמיד, אין כחו כח גוף, והואיל ואינו גוף לא יארעו לו מאורעות הגופות כדי שיהא נחלק ונפרד מאחר, לפיכך אי אפשר שיהיה אלא אחד, וידיעת דבר זה מצות עשה שנאמר ה אלהינו ה אחד".
תשובה
בס"ד שלום רב, שני יסודות מבוארים כאן: 1. ה' אינו גוף גשמי - שכן כל גוף שהוא בכל הבריאה כולה הרי הוא מוגבל, וה' יתברך אינו מוגבל כלל. 2. ה' הוא אחד - אך אין הכוונה אחד כמו שאנו משתמשים ביום יום, כיון שה'אחד' שבו הוא שונה מאופן בו אנו מבינים בפשטות. כל חפץ יחיד וכל תא בודד בעולם מורכב מהרבה פרטים וחלקיקים ואילו ה' הוא מופשט. כיון שאין אנו מסוגלים להפשיט עד כדי כך משום שאנו בני אדם, אנו משתמשים בביטוי שיקרב אותנו אל ההבנה העקרונית והוא הביטוי 'אחד' ביחס אל ה'. חשוב לבאר: את עצם הידיעה אודות אחדות ה' ניתן להבין וזוהי המצווה עליה הרמב"ם מדבר. אך את מהות האחדות אנו יודעים ומבינים שהוא בתחום שמעבר למגבלות השכל האנושי. בברכה,
עוד בנושא שאלות פרטיות בסוגיות שונות
שאל בהמשך לשאלה זו

לא ניתן להעביר הודעה לרבנים באמצעות מערכת התגובות.

את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il