ישיבה - בשביל זה יש אינטרנט
חדרים אחרונים לשבת שירה בירושלים עם הרב סבתו
שאל את הרב משפחה, ציבור וחברה עובד ומעביד

פיצוי לנהג מונית עבור נסיעה שלא התבצעה

32
שאלה
לכבוד הרב, שלום וברכה. קבעתי עם נהג מונית לקחת אותי לנתב"ג ב 03:30. לבסוף הייתי צריך לפנות את בתי לטר"ם כך שנוצר איחור בהתארגנות. הודעתי לנהג שהנסיעה תדחה ל03:45. הנהג כעס ורטן, אך התרצה. תוך כדי התקדמות למקום המפגש הבנתי שאאחר בעוד 5-10 דקות. הנהג שמע על כך, והודיע : 1. הנסיעה מבוטלת. 2. עלי לשלם לו את מלוא הסכום 150 ש"ח. 3. בגללי הוא לא לקח נסיעה אחרת שיכל להרוויח בה. אני חושב : שייתכן שהנהג חשב שאני תקוע, ובעצם לא רצה לבטל את הנסיעה, ורק רצה להלחיץ אותי כהוגן [לפני טיסה... והשעה היא לפנות בוקר, שאין שפע של מוניות אחרות] וההודעה מצדו על הביטול הייתה רק היכי תימצי להעלות את המחיר. חוצמזה אני לא בטוח שהייתה לו נסיעה אחרת כלשהי... השפה האיומים הגידופים והקללות שהמטיר, לא עושות רושם של אישיות שחייבים להאמין לכל היוצא מפיו... ומה עוד, שאת הנסיעה אני לא קיבלתי, וגם הוא לא נתן. הוא לא שרף דלק הוא לא בלה את בצמיגים ושאר בלאי רכב. הוא לא הסתכן בתאונה ר"ל, או קנס על אי אלו עבירות תנועה. הוא לא התאמץ ונהג. וכל אלה מרכיבים מרכזיים בחישוב של 150 שח. אם כן האם בכלל עלי לפצותו ? ואם כן בכמה ? אשמח מאוד לתשובה. בכבוד רב.
תשובה
שלום וברכה באופן כללי קשה לענות על שאלות בדיני ממונות בלא לשמוע את שני הצדדים, והכיר את המקרה באופן יותר מדוייק. לכן עליך להגיד לו שיש ללכת לרב או לבי"ד שיכריע ביניכם. באופן כללי, לפי הבנתי את המקרה, א. אדם שהזמין פועל וקרה אונס למזמין שמחמתה לא נצרך לעבודה, (אם המזמין לא ידע שיש חשש שיקרה אונס זה) ההפסד הוא של הפועל, ואין המזמין חייב לו שכר. וכן כתב השו"ע (חושן משפט שלד, ד) "מי ששכר מלמד לבנו, וחלה התלמיד, אם אינו רגיל באותו חולי, פסידא דמלמד". לכן במקרה זה אף אם בעל המונית הפסיד מחמתך נסיעה אחרת אין עליך חיוב (לפי הבנתי את המקרה) כיוון שהעיכוב שלך היה מאונס שאינו צפוי. ב. אם לא היה אונס, אם הנהג התחיל בנסיעה מחמת ההזמנה, הרי הוא זכה בשכרו ואם ביטלתי את הנסיעה יש לשלם לו את שכרו אף שאין לו הפסד, שלא יכל להשכיר את עצמו (שו"ע לג, א). אך יש להפחית משכרו, כפי שכתבת שלא היו לו הוצאות וכן יכל להמשיך לנוח וכו'- כדברי השו"ע (שם) "נותן להם שכרן כפועל (פי' ששמין מי שהשכיר עצמו למלאכה זו וכן חמר שהשכיר חמור להביא משאוי כמה היה רוצה לפחות משכרו ולישב בטל ולבא ריקן) בטל, שאינו דומה הבא טעון לבא ריקן, ועושה מלאכה לבטל". אם הנהג לא התחיל בנסיעה אין צורך לשלם לו אא"כ הפסיד מחמת הזמנה זו, שיכל להשכיר עצמו לאחר. ואף כאן משלם לו כפועל בטל. ונראה שעליו להביא ראייה על כך שהיה מי שפנה אליו בברכה,
עוד בנושא עובד ומעביד
שאל בהמשך לשאלה זו

לא ניתן להעביר הודעה לרבנים באמצעות מערכת התגובות.

את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il