ישיבה - בשביל זה יש אינטרנט
מפיצים תורה בקליק - הצטרפו אלינו!
שאל את הרב משפחה, ציבור וחברה מזוזה

מי צריך לדאוג למזוזה המשכיר או השוכר

45
שאלה
שלום לרב... ברוך השם וישתבח שמו לעד זכינו לבנות עוד קומה נוספת בביתנו וכן הרחבת הסלון למטה. התעוררו לנו מספר שאלות לנושא ואם אין זאת לטורח לכם נשמח לתשובתכם ההילכתית לכדלהלן: 1. בהרחבת הסלון הקיים אנו נקבע ב"ה מזוזה חדשה. האם צריך לברך עליה "על קביעת מזוזה"? 2. בדירות למעלה, על מי החיוב לרכוש ולקבוע את המזוזות, על בעל הבית או על כל דייר חדש שניכנס? בברכה
תשובה
שלום רב! א. כן, יש לברך עליה כרגיל. ב. השוכר צריך לדאוג למזוזה. מקורות: א. כיון שהרחבתם את הסלון ואתם קובעים מזוזה, ודאי שיש לברך עליה, כמו כל חדר חדש שחייב במזוזה. ואפילו בחדר קיים אלא שכעת מניחים בו מזוזה אחרי זמן המוגדר כהפסק ביחס למזוזה הקודמת לפני שהוסרה, יש לקובעה בברכה. ב. כן מבואר בגמ' (בב"מ קא:) ונפסק בשו"ע (יו"ד רצ"א ב'), ונכפל בשו"ע (חו"מ שי"ד), כיון שמזוזה היא "חובת הדר" ולא חובת הבית, החיוב רובץ על שוכר הבית, כיון ש"שכירות ממכר ליומא", ושייך לאחריותו המלאה של השוכר. ומבואר (שם) שהוא צריך לתקן מקום קביעתה, כיון שיש לנו כלל בדיני שכירות, שכל שאינו מעשה אומן, השוכר אחראי ולא המשכיר, ומזוזה אינה נחשבת למעשה אומן, כיון שאשר לתלות אותה בקלות. וכתב בספר שולחן גבוה (רצ"א אות ב') שאפילו אם מזוזת הבית מאבן שצריך לחקוק בה, המשכיר פטור, כיון שיכול לומר לשוכר שיתלה אותה בשפופרת של קנה בהדבקה וכדומה. יש לציין שאם השוכר נותן רשות למשכיר לקבוע במקומו, המשכיר יכול לברך על קביעת המזוזה. כמו כן במידה וכבר יש מזוזות נכון שלא להוציאם במיוחד אם בכך, מזכים יהודים שאינם שומרים תורה ומצוות. בנוסף צריך לדעת ששוכר שסיים את שכירותן לא יטול את המזוזות, כמבואר בשו"ע (שם), אולם יש פתרון שכתבו פוסקים רבים (דעת קדושים סק"א, שו"ת מנח"י ח"ה סי' ק"י, שו"ת שבט הלוי ח"ב סי' קנ"ט, שו"ת יבי"א ח"ג סי' י"ח) שהוא יכול לקחת את המזוזות היקרות שקבע, ולהניח במקומם מזוזות יותר פשוטות. הצלחה רבה בבניין הבית הרוחני והגשמי! בברכה נאמנה,
עוד בנושא מזוזה
שאל בהמשך לשאלה זו

לא ניתן להעביר הודעה לרבנים באמצעות מערכת התגובות.

את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il