ישיבה - בשביל זה יש אינטרנט
שידורים חיים מיוחדים לכבוד חג מתן תורה
שאל את הרב תורה, מחשבה ומוסר שאלות כלליות

האם זה בחשאי למרות האמור בספר שמות פרק כד?

הרב חיים שרייברט"ו אדר תש"פ
48
שאלה
שלום כבוד הרב, חיפשתי תירוץ לעצמי בזמן הזה שחיכיתי לתשובה של הרב שליטא ומצאתי שהם כן בני ישראל ראו מחזה אלוקי וזה לא בחשאי לגמרי אלא שלעומת הלוחות הראשונים זה נחשב בחשאי מפסוק י בספר שמות פרק כד וַיִּרְאוּ אֵת אֱלֹהֵי יִשְׂרָאֵל וְתַחַת רַגְלָיו כְּמַעֲשֵׂה לִבְנַת הַסַּפִּיר וּכְעֶצֶם הַשָּׁמַיִם לָטֹהַר כמו כן , וּמַרְאֵה כְּבוֹד יְהוָה כְּאֵשׁ אֹכֶלֶת בְּרֹאשׁ הָהָר לְעֵינֵי בְּנֵי יִשְׂרָאֵל. איך זה עולה בקנה אחד עם תשובת הרב ? האם מה שכתבתי זה על מעמד הר סיני הראשון ? (אני חושב שזה מדבר על המעמד השני דווקא של נתינת התורה כי שם כתוב במפורש באותו פרק כד את בפסוק יב : וַיֹּאמֶר יְהוָה אֶל מֹשֶׁה עֲלֵה אֵלַי הָהָרָה וֶהְיֵה שָׁם וְאֶתְּנָה לְךָ אֶת לֻחֹת הָאֶבֶן וְהַתּוֹרָה וְהַמִּצְוָה אֲשֶׁר כָּתַבְתִּי לְהוֹרֹתָם) ... אשמח להבהרת הרב שליטא . בתודה מראש.
תשובה
שלום רש"י בתחילת פרק כ"ד מציין שפס' א'-י"א נאמרו מ-ד' בסיון עד ו' בסיון - מתן תורה. (עיין בדברי רש"י לאורך הפסוקים מתי ארע כל פסוק). מפסוק י"ב ואילך נאמר לאחר מתן תורה ב-ז' בסיון לפני עלייתו הראשונה של משה להר. רש"י בפרשת כי תשא (פרק ל"ד פס' ג') גם כן מביא את דברי המדרש: הראשונות על ידי שהיו בתשואות וקולות וקהלה שלטה בהן עין רעה, אין לך מידה יפה מן הצניעות. וכן מציינים פרשנים נוספים כרמב"ן אב"ע ועוד. יום טוב
עוד בנושא שאלות כלליות
שאל בהמשך לשאלה זו

לא ניתן להעביר הודעה לרבנים באמצעות מערכת התגובות.

את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il