ישיבה - בשביל זה יש אינטרנט
שידורים חיים מיוחדים לכבוד יום ירושלים
שאל את הרב תורה, מחשבה ומוסר שאלות כלליות

פירוש הרמבן על מעמד הר סיני

הרב חיים שרייברי"ז אדר תש"פ
27
שאלה
שלום כבוד הרב, וסליחה מראש על כל השאלות על הנושא, אני ממש לא בא בגישה של לחלוק על הרב שליטא או להתנצח חס ושלום אלא תורה היא וללמוד אני צריך, ולכן אני אשאל את שאלתי.. וחשוב לי לציין שלא באתי לבדוק את תשובת הרב אחר שהרב ענה לי אלא ראיתי את פירוש הרמבן (שתכף אציין) עוד לפני שהתחלתי לשאול את כל השאלות, ולכן אני אשאל בכל זאת ברשות הרב, ראיתי שהרמבן כתב בספר שמות פרק לד פסוק ג על הנאמר שם - וגדול יהיה הכבוד הנגלה על ההר האחרון מן הראשון - הבנתי מזה שיש מעמד על הר ראשון ויש מעמד על הר אחרון וכנראה האחרון זה לא המעמד של עשרת הדברות כי אם עשרת הדברות זה המעמד הנגלה על ההר האחרון אז איזה מעמד נגלה היה על ההר הראשון הרי לפי מה שהרב הסביר היה מעמד אחד שהיה נגלה שזה עשרת הדברות ושהתורה ניתנה בחשאי לחלוטין.. ולכן איך זה מסתדר עם מה שכבוד הרב הסביר? כמו כן, מהפסוקים לא נשמע שהם (בני ישראל) לא ידעו שהוא עולה להר ואין סיבה להניח שלא, זאת אומרת היתכן שהוא ברח להם? תודה כבוד הרב!
תשובה
שלום הרמב"ן מציין שמעמד קבלת הלוחות השניים היה מכובד יותר מקבלת הלוחות הראשונים: א. זקני ישראל כלל לא עלו על ההר בקבלת הלוחות השניים. ב. עם ישראל לא עמד כלל על ההר אפילו לא בתחתיתו כפי שהיה בלוחות הראשונים. ג. נאסר על הצאן והבקר לרעות מול ההר ולא רק לגעת בו. הסיבה לחומרות אלו כותב הרמב"ן "כי בראשונות היה המעמד בעבור כל ישראל, וזה למשה בלבד בזכותו ובתפילתו". למדנו מדברי הרמב"ן שמעמד נתינת הלוחות השניים היה מקודש ומרומם יותר מקבלת הלוחות הראשונים. יום טוב
עוד בנושא שאלות כלליות
שאל בהמשך לשאלה זו

לא ניתן להעביר הודעה לרבנים באמצעות מערכת התגובות.

את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il