ישיבה - בשביל זה יש אינטרנט
שאל את הרב הלכה שאלות אקטואליות

מותר להתקין חיישן תת עורי?

הרב עזריה אריאלכ"ז סיון תש"פ
124
שאלה
אני מעוניין לשתול שבב NFC מתחת לעור כדי שישמש כמזהה לפתוח דלתות ודברים נוספים. רציתי לדעת האם יש מניעה הלכתית כמו קעקוע או טלטול בשבת.
תשובה
לשואל, שלום וברכה! מצד הדין מותר לשתול שבב כזה תחת העור, אבל לעניות דעתי עדיף להמנע מכך אם השבב חוסך לך טרחה מועטת ואין לך צורך משמעותי בנוכחותו בגופך. החשש שהעלית משום איסור כתובת קעקע אינו מתאים לנושא זה. זה לא קעקוע של כתב או ציור על הגוף, אלא הכנסת חפץ לגוף. גם מבחינת הלכות שבת איני רואה בעיה (כמובן, כאשר אינך משתמש בו בשבת לשימושים האסורים בשבב חיצוני). שבב זה הוא לכל היותר בגדר "כלי שמלאכתו לאיסור", וברור שכאשר אתה מטלטל אותו כדי להתנייד בעצמך זה בגדר "צורך מקומו". גם צורת הטלטול היא כלאחר יד, ומותר לטלטל כלאחר יד לפחות כאשר זה נעשה "לצורך דבר המותר", והרי כאן הטלטול נעשה עבור כלל גופך ולא לשם השימוש בשבב. מלבד זאת, מסתבר לענ"ד שאין זה מוקצה כלל, מפני שהחפץ הזה מלווה אותך תמיד. "מוקצה", כשמו, הוא עניין של הקצאה מן הדעת: אדם מחליט איזה חפץ יהיה שימושי עבורו בשבת ואיזה לא, והחפצים שאינם חלק משימושיו בשבת הם מוקצה. אולם חפץ כזה שמושתל בגופך ואינך צריך לתת את הדעת עליו האם לקחתו או לא - מסתבר שאינו מוקצה כלל. גם כאשר אתה במקום שאין בו עירוב, טלטול חפץ הבלוע בגופך אינו נחשב כמטען שאתה סוחב, אלא הוא בטל לגוף (מגן אברהם סי' שיב סק"ח). מה שמעורר התלבטות הוא נושא אחר לגמרי, והוא שאם התקנת השבב כרוכה ביצירת פצע מדמם מתעוררת השאלה האם מותר לאדם לחבול בעצמו. מקובל אמנם להתיר חבלה בגוף האדם שנעשית לצורך האדם ובהסכמתו, וזאת אפילו לצורך שיפור אסתטי כמו יצירת נקב באוזן לעגילים. אך היתר זה אינו "חלק" לגמרי, ויש אומרים שאסור לאדם לגרום לעצמו חבלה אפילו לצורך (תוספות בבבא קמא צא ע"ב ד"ה אלא, וראה ביאורו בשו"ת אגרות משה חו"מ ח"ב סי' סו). לדעת הרמב"ם (הל' חובל ומזיק פ"ה ה"א) מותר לאדם לחבול בעצמו לצורך כלשהו, והאיסור הוא רק בהכאת עצמו רק בשביל לסבול (בלשונו "דרך נציון", מריבה), וכן הלכה (שו"ת אגרות משה שם), וזהו גם המנהג המקובל, כאמור. ובכל זאת, אם אין לך צורך משמעותי בדבר נראה לענ"ד רצוי להתחשב בדעת תוספות ולא לפצוע את עצמך עבור זה. יש בזה גם היבט רעיוני: הקדוש ברוך הוא ברא את האדם בצלמו, וכללית לא טוב לפגוע בצורת הגוף אם אין סיבה ממשית. אגב, כשייבנה המקדש יהיה צורך לדון האם ניתן להיכנס אליו עם השבב: האם הוא מקבל טומאה, והאם הוא נטהר בטבילת האדם במקווה (ראה מקוואות פ"י מ"ח, על חץ התחוב בגוף האדם). כל טוב!
עוד בנושא שאלות אקטואליות

לא ניתן להעביר הודעה לרבנים באמצעות מערכת התגובות. לחץ כאן להעברת שאלתך לרב.

את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il