ישיבה - בשביל זה יש אינטרנט
שאל את הרב תורה, מחשבה ומוסר מידות ותיקונן

כיצד ניתן לכפר על עוונות העבר

הרב יצחק גרינבלטכ"ד סיון תש"פ
146
שאלה
שלום כבוד הרב, אני באמצע שנות ה20 של חיי ואני מגיע ממשפחה חילונית וחי אורך חיים חילוני. במסגרת עבודתי בעבר גזלתי ועזרתי לגזול כספים רבים במרמה מאנשים אשר חלקם נזקקים. מעבר לכך, ללא קשר לנ״ל, פגעתי פעמים רבות באנשים כאשר דיברתי באופן פוגע, צעקתי, לא הייתי קשוב ברגעים קריטיים, ולקחתי באופן מודע החלטות שפגעו בחיי אנשים אחרים רק כדי לרצות גחמות קטנוניות שלי. רציתי לשאול כיצד והאם ניתן לכפר על מעשיי? והאם ניתן שאפסיק להיענש עליהם כבר בעולם הזה ולא רק לאחר המוות? אציין שאין לי דרך ליצור קשר עם האנשים שפגעתי בהם ורובם גויים שחיים בחו״ל
תשובה
בס"ד שלום רב. קראתי את דבריך וחשבתי עליהם המון. זה מאוד לא קל כשפוגעים באנשים אחרים. ממש לחשוב על כך שנגרם כל כך הרבה צער לאנשים בגלל מעשים של האדם. פעמים רבות כשאדם עושה את המעשים הלא טובים הוא לא ממש מודע למשמעות של הדברים, הוא לא חושב על כך, אבל לאחר זמן, כאשר האדם מתחיל להבין את המשמעות של הדברים שהוא עשה, מתעורר בו צער גדול מאוד. גם הקשיים שאתה עובר יש בהם מעין מתנה של אבינו שבשמים, שכן אם היית ממשיך באותו המסלול, בלי לחשוב על מה שעשית להם, כיצד היית מגיע לכפר על הדברים? לכן, חשוב מאוד מצד אחד לדעת שהצער על הדברים יש לו משמעות רבה מאוד, שכן הצער יש בו כפרה על מה שהיה. הצער הזה שאתה מרגיש מכפר על מה שהיה. אבל זה לא מספיק. אדם שעשה מעשה לא טוב צריך לשאוף לתקן, ואף להשקיע בתהליך של תיקון. בניגוד למקומות רבים, שאוהבים להבטיח הבטחות של כפרה, בקלות, בלי מאמץ, בלי שינוי, ביהדות תהליך של תשובה דורש מהאדם, דורש מאיתנו להיות אמיתיים, לעבור תהליך שאנו לא נהיה באותו המקום שהיינו בעבר, שנשתנה, שנהפוך להיות אנשים אחרים, טובים יותר, בחיים נכונים יותר ובריאים יותר. כאשר יש אפשרות לבקש סליחה מהאדם שפגענו בו המצב קל יותר, אבל לפעמים זה לא אפשרי, או בשל הדברים שכתבת, או בשל סיבות אחרות. חכמנו זכרונם לברכה הכירו גם במצבים כאלו ולא השאירו את האדם בלא פתרון, בלא דרך להתעלות, שכן כבר אמרו גדולי ישראל שכל עוד הנר דולק אפשר לתקן, כל זמן שאנו זוכים לחיות בעולם זה בגלל שה' יתברך מאמין בנו ונותן לנו זמן ויכולת לתקן, לשנות את מה שהיה, לכפר ולזכות לחיים טובים יותר הן בעולם הזה והן בעולם הבא. גדולי ישראל הגדירו את הדרך לתקן בשם יעשה צרכי ציבור. הכוונה היא, שגם אם האדם לא יכול להחזיר למי שהוא לקח ממנו באופן ישיר, כאשר האדם ישקיע בתרומה לדברים שיעזרו לרבים, יש בכך כפרה, ופעמים רבות גם האנשים שהפסידו וניזוקו בדרך אחת, מפצים אותם על ידי דרכים אחרות. לכן, לעשות צרכי ציבור זה להשקיע בדברים שעוזרים לרבים. ישנם רעיונות רבים, אבל חשוב לדעת שדבר זה ידרוש השקעה, חשיבה וגם השקעה כספית, אני יודע שאינני מציע דרך קצרה וקלה, אבל כן יש בדרך הזו זה אמת. היא אמיתית מאוד שמובילה את האדם באמת לתקן. כמובן שחשוב לדעת שכל חטא שבן אדם לחברו דורש גם חזרה בתשובה בן אדם למקום. שכן כל פגיעה באחר היא גם פגיעה בה'. התשובה כלפי ה' ככל מסלול תשובה בחטא אחר היא על ידי חידוש הקשר עם ה' יתברך, וחזרה בתשובה אמיתית היא שינוי בכל הקשר של האדם עם אבינו שבשמים. לכן, השקע בשינוי סגנון החיים, ובחר במסלול של התעלות רוחנית, של חיבור עמוק יותר לאבינו שבשמים, עמוק ומעשי, וכאשר החיים יהיו יותר רוחניים, יותר קדושים, ממילא כל החיים ייהפכו להיות יותר טובים. חזק ואמץ במסלול גדול של התעלות והתקדמות ואשמח להיות חלק בו ולעזור בכל מה שאוכל. בברכה הרב יצחק גרינבלט.
הרב יצחק גרינבלט
עוד בנושא מידות ותיקונן

לא ניתן להעביר הודעה לרבנים באמצעות מערכת התגובות. לחץ כאן להעברת שאלתך לרב.

את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il