- הלכה
- נוסח והגייה
אין דבר כזה נוסח הדרדעים
שאלה
לכבוד הרב דוד חי הכהן
אין דבר נוסח הדערדעים. יש שתי נוסחאות בין התימנים.
1. בלעדי ( מקומי) שרוב התימנים מתפללים בו מבוסס על הרמב״ם ומהרי״ץ
2. שאמי ( הכוונה שמם זאת אומרת ארץ ישראל דפוס חברון) והוא יותר דומה לנוסח ספרד
לא היה דפוס בתימן וכל התכלאלים ( מחזורים) היו מלאכת יד של הסופרים
בסוף המאה ה19 והתלות המאה ה20 שדרים הגיעו מא״י לאסוף נדרים לישיבות הארת עם סידורים דפוסים ( אז הדפוס היה בחרון)
מי היה יכול לקנות סידור...רק העשרים בעיר הבירה צענא ואמרו שהיות והסידורים מארץ הקודש מוכרך שהם יותר נכונים ממה שקיבלנו מאבותינו וממורינו ועברו להתפלל בהם. עיין בספר בית תפילתי של הרב ארז רמתי, רב בראש העין)
בהקדמה הוא מרחיב בעניין הנוסחאות.
זה קצת דומה למה שקרה אצל האשכנזים אבל לא בדיוק. אם הבחור רוצה לחזור לנוסח המקורי של התימנים תבוא עליו ברכה.
תשובה
אין בעיה שיחזור לנוסח המקורי, אבל כדאי לא להפסיד את הדברים הטובים שאימץ מקודם כמו שיר של יום ופיטום הקטורת שחשיבותם הגדולה נזכרת בגמרא.
נלחם על כל מילה בתפילה
הרב אוריאל טויטו | י"ב שבט תשפ"ב

הגייה תימנית לכתחילה
הרה"ג דוב ליאור | י סיון תשס"ו

תפילה בארמית בימינו
הרב ש. יוסף וייצן | י"ג אלול תשס"ח

מעבר לנוסח הדרדעים
הרב דוד חי הכהן | כ"ט אלול תשס"ז

הרב דוד חי הכהן
ראש מוסדות "אורות התורה" וראש ישיבת "נתיבות ישראל" בבת ים.

שאריות קמח מצה בכלי של פסח
כ"ב מרחשון תשס"ג

"לפני עיוור" לשאינו שומר תו"מ
כ"ב מרחשון תשס"ג

תשובה למי שלא הניח יום אחד תפילין
כ"ח מרחשון תשס"ג

תפילין של ראש
ה כסלו תשס"ג

דיני "חזקת בשרי"
הרב שמואל אריאל | ח אב תשע"ח
אכילת דג אחרי בשר
הרב רואי מרגלית | ט"ז שבט תשס"ד

דיני "חזקת בשרי"
הרב שמואל אריאל | ח אב תשע"ח
תפילת מנחה כמה דקות לאחר השקיעה
הרב יוסף אפריון | ד כסלו תשע"ב

הכנסת תקע לשקע בהפסקת חשמל בשבת
הרב שמואל אריאל | י"ב שבט תשפ"ג
ברכה אחרונה על גלידה
כולל הלכה בית אל | י"א שבט תשפ"ג

בהמשך לשאלת אופניים בשבת
הרב דוד חי הכהן | י שבט תשפ"ג
