ישיבה - בשביל זה יש אינטרנט
שאל את הרב משפחה, ציבור וחברה צניעות בלבוש

גרביים לנשים

הרב שמואל אריאלכ"ה אב תש"פ
249
שאלה
שלום הרב, האם צריך ללכת עם גרביים עד הברך? ואם כן, האם מותר גם גרביים בצבע גוף? ומה הטעם לכך? כי בכל מקרה רואים את הצורה של הרגל. תודה
תשובה
שלום וברכה! א. בשאלה זו, האם יש חובה לכסות את חלק הרגל שמתחת לברך, ישנה מחלוקת בין הפוסקים. בגמרא (עיין ברכות כ"ד א) מופיע שיש לכסות את השוק, ונחלקו הפוסקים האם הכוונה היא לחלק שמתחת הברך (עיין למשל חזון איש או"ח, ט"ז, ח) או לחלק שמעל הברך (עיין למשל משנה ברורה ע"ה, ב). לפי הדעה השניה, מצד הדין אין חיוב לכסות את החלק שמתחת לברך. מבחינת הראיות והמקורות יש מקום גדול לדעה הראשונה, אולם נשים רבות נוהגות לסמוך על הדעה השניה, וכמה רבנים חשובים בזמננו כתבו שמנהג זה הוא כשר על פי ההלכה. (יש להדגיש, שלכל הדעות חובה שהחלק שעד הברך, ובכלל זה הברך עצמה, יהיה מכוסה בכל עת. לפיכך, אין די בחצאית שמגיעה עד הברך בדיוק, שכן בכל תנועה הברך עלולה להתגלות, וכאשר האשה יושבת המצב אף עלול להיות בלתי צנוע בעליל.) ב. בתוך הדעה הסוברת שיש לכסות את הרגל כולה, ישנן דעות שונות בפוסקי זמננו בעניין אופן הכיסוי: יש הסוברים שיש לכסות את החלק הזה של הרגל באותו אופן של לבוש שנדרש בשאר הגוף. לפי דעה זו אין להסתפק בלבישת גרביים, משום שהן צמודות ורואים את צורת הרגל, ולפיכך פוסקים אלה מורים שיש ללבוש חצאית ארוכה המגיעה עד הקרסול. פוסקים אחרים סוברים שגרביים הן כיסוי מספיק, אולם הם דורשים שהגרביים תהיינה בצבע אחר ולא בצבע הגוף. ויש הסוברים שניתן להסתפק גם בגרביים בצבע הגוף. מתוך כך, ישנם בפועל מנהגים שונים בין הנשים המקפידות על כך. יש שסומכות על הדעה המקילה דלעיל, ואינן מכסות את החלק התחתון של הרגל כלל, ויש שנוהגות כאחד המנהגים בדעה המחמירה. ג. מהו טעמן של הדעות המצריכות לכסות את תחתית הרגל, אך מסתפקות בלבישת גרביים למרות שהן צמודות, או אף מתירות ללבוש גרביים בצבע הגוף? יש המציגים זאת כמין פשרה בין הדעות: מצד אחד חוששים לדעה המחייבת לכסות את החלק התחתון של הרגל, אך לגבי צורת הלבוש מסתמכים על הדעה המקילה בעניין זה, ולפיכך מסתפקים בלבוש ברמה פחותה, שאינו מספיק במקומות שהחיוב לכסות אותם הוא ודאי. אך נראה יותר לנמק זאת באופן אחר: אכן לפי שיטה זו יש לכסות את החלק הזה של הרגל, אולם הגדרים בעניין צורת הלבוש, דהיינו שהוא לא יהיה צמוד ולא בצבע הגוף, אינם גדרים עצמיים אלא תלויים בכל מקרה לגופו. ישנם חלקי גוף שבהם לבישת בגד צמוד או בצבע הגוף גורמת להרהור ולפיכך הדבר אסור, ואילו בחלק הזה של הרגל לבוש כזה אינו גורם הרהור ולפיכך הדבר מותר (עיין שו"ת אגרות משה אבן העזר ח"ד, סימן ק' אות ו').
עוד בנושא צניעות בלבוש

לא ניתן להעביר הודעה לרבנים באמצעות מערכת התגובות. לחץ כאן להעברת שאלתך לרב.

את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il