ישיבה - בשביל זה יש אינטרנט
שאל את הרב משפחה, ציבור וחברה צניעות בלבוש

גרביים בצבע הרגל - איך זה יכול להועיל?

הרב שמואל אריאלכ"ה טבת תשפ"א
76
שאלה
איזה שינוי נעשה כשמכסים את הרגל במשהו שנראה כמו הרגל? איזו תועלת זה מביא חוץ שהרגל נעשית יפה יותר? ולאחרים זה נראה כמו הרגל שלה.
תשובה
שלום וברכה! אכן שאלתך משקפת את עמדת חלק מן הפוסקים, אלו ששללו את האפשרות לכסות את הרגל בגרביים בצבע הגוף. בדעת אותם פוסקים שהתירו זאת, ייתכן להסביר את הדבר בכמה אופנים: ראשית, גם כאשר הגרב היא בצבע הגוף, עדיין הרבה פעמים ניכר שזו גרב ולא הרגל הטבעית. בנוסף, יש משמעות לא רק לראייה עצמה, אלא גם לתודעה של הרואה. אם למשל גבר רואה זרוע חשופה של גבר, הוא יתייחס לכך בשוויון נפש, ואילו זרוע חשופה של אשה עלולה לעורר אצלו הרהור. גם אם המראה בשני המצבים יהיה זהה, עצם הידיעה שזו זרוע של גבר וזו של אשה יוצרת תחושה נפשית שונה. בדומה לכך בענייננו: גם אם הגרב היא בצבע הרגל, כאשר האדם יודע שאין אלו רגליים באמת אלא גרביים, זה משנה את ההסתכלות שלו ומונע הרהור. (סברה מעין זו מופיעה אצל פוסקים מסוימים לגבי פאה נכרית, שגם שם עולה השאלה כיצד זה מועיל בשעה שהפאה נראית כמו השיער הטבעי, ויש שענו על כך בהסבר הזה.) כיוון נוסף שניתן להציע, הוא שיש לכך משמעות מצד התודעה של האשה עצמה. הלבוש הצנוע נועד לא רק למנוע הסתכלות של גברים על גוף האשה, אלא מטרתו היא גם (ואולי קודם כל) מצד האשה עצמה. כאשר האשה מכסה את רגליה, גם אם זהו כיסוי בצבע הגוף, הרי התודעה שלה היא של צניעות ולא של חשיפה. יש להדגיש שתי נקודות: א. כמובן סברות אלה אינן מוסכמות, וישנם פוסקים השוללים לבישת גרביים בצבע הגוף, ובמקביל ישנם פוסקים השוללים חבישת פאה, שגם שם קיימת אותה השאלה. אך כאן אנו באים להסביר את סברתם של המתירים. ב. גם לדעה המתירה, המדובר הוא דוקא בחלקים הללו, דהיינו החלק התחתון של הרגל (גרביים) וכן השיער (פאה), שהם פחות מעוררים הרהור ולכן שייך להעלות לגביהם סברות כאלה. בחלקים צנועים יותר, ודאי אין מקום להתיר לבוש שמדמה את מראה הגוף ונראה כאילו האשה אינה לבושה.
עוד בנושא צניעות בלבוש

לא ניתן להעביר הודעה לרבנים באמצעות מערכת התגובות. לחץ כאן להעברת שאלתך לרב.

את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il