שאל את הרב

  • הלכה
  • שאלות כלליות

תנאים בחוזה שכירות דירה

undefined

הרב יהודה אודסר

ה אלול תש"פ
שאלה
בשיח של המשכיר עם השוכר(קודם החתימה על החוזה) ביקש השוכר שיהיה ערב על תשלום השכירות. המשכיר הסכים. החוזה נחתם ואף הודפס בו מראש מקום לחתימת הערב. במהלך השיח, קודם החתימה אמר המשכיר שיעדיף ערב + צ'קים כנגד כל חודש ולא מעכב גם ציק 1 פיקדון על הכל יספיק , למעשה חתמו הצדדים על השטר. לאחר חתימה חזר בו המשכיר ומתעקש להוסיף 12 צ'קים בלבד או פינוי הנכס המושכר בראשון לחודש הקרוב . שאלת השוכר: 1. האם הוא חייב להשלים את התנאי של הבאת ערב והחתמתו על השטר שהרי לא מותנה כתנאי לחוזה שהרי לא מוסכם בחוזה שזה תנאי השכרה 2. באם נאמר שחייב השוכר להביא ערב עלתשלום שכר הדירה, האם חייב להוסיף 12 צקים כדרישת המשכיר
תשובה
אני כותב תשובה ל"שאלת רב" שנשאלתי מה ראוי לעשות על פי הדרכת התורה, ולא "כפסק דין" בין שני צדדים, מכיוון שלא שמעתי את שני הצדדים. א. כל תנאי שמתנה המוכר או המשכיר את הנכס, הרי תנאי זה מחייב. כפי שכתבו חכמים בכמה מקומות בתלמוד: "בדבר שבממון תנאו קיים" ב. התנאי צריך להעשות לפני קניין המכירה/השכירות ג. חתימה על שטר בעניני מכירה/שכירות קרקע דינה כקניין. כמו כן מסירת מפתח וכניסה לנכס ושימוש בו באופן בלעדי לשוכר הרי זה גם כקניין שכירות. ד. אם התנו תנאים ולאחר מכן עשו את הקניין אף על פי שלא הזכירו במפורש את התנאים בשעת הקניין הרי התנאי בתוקף ה. אם התנאי שהותנה יתקיים הרי הקניין חל או לא הקניין מתבטל ו. המוכר/המשכיר יכול למחול על קיום התנאי ואין צורך לעשיית קניין חדש. ז. גם אם כתבו שטר לאחר המשא ומתן שבו הותנה תנאי, ובשטר לא הוזכר התנאי - התנאי קיים ח. אם לאחר הקניין מתגלה ספק אם היה תנאי או לא, הקניין קיים ו"ספק תנאי" אינו מבטלו. לאור הנ"ל - נראה לענ"ד שיש לקיים את התנאי ולהביא ערב לטובת השכירות וכן לתת צ'ק פקדון כפי שהמשכיר התנה מראש לפני החתימה. שינוי תנאים ממה שהוסכם לפני החתימה לא חל ואינו מבטל את הקניין לעיון: בדיני התנאים - חושן משפט סימן רז סעי' א ברמ"א ובשאר משפטי התנאים שם, בדיני קניין מכירה/שכירות בקרקע - חושן משפט קצא-קצב . ספר פתחי חושן חלק ח (קנינים) פרק כ'
את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il