ישיבה - בשביל זה יש אינטרנט

לצערנו התרחשה שגיאה בקבלה או הצגה של נתונים

שאל את הרב כל השאלות

השוואת מחירי מצבות

הרב משה מאיר אבינרכ"א אלול תש"פ
25
שאלה
אמי נפטרה לפני כחודשיים בארה"ב ונקברה בארץ וכעת אני צריכה לעשות מצבה. כיון שאני נמצאת בארה"ב, אני חוששת שהקבלן חושב שאני עשירה מה שממש הפוך, ונתן לי מחיר של 10,000 שקל בלי לומר מה זה כולל. המחיר נראה לי ממש יקר בהתחשב עם המחירים שראיתי באתרי מצבות, וזאת על אף שמה שאני רוצה הוא הכי פשוט: אבן פשוטה, כרית על גבי המצבה עם טקסט של 10 שורות קצרצרות. בהתחלה כשפניתי אל הקבלן שלחתי לו את הטקסט וביקשתי שישלח לי מחירים. הוא הפנה אותי אל בנו שהיה בלתי נעים, ורצה להשפיע עלי לעשות מצבה שכנראה כדאית להם. כשסירבתי, אמר שאינו יכול לעזור, אבל כתב לי מאוחר יותר שאביו יטפל בנושא. אחרי דין ודברים עם האב ללא שום רמז למחיר, הסכים למה שרציתי ואז נתן לי את המחיר הגבוה הזה מבחינתי. האם אני עדיין יכולה לבדוק מחירים אצל קבלנים אחרים? בתודה מראש.
תשובה
ראשית אני משתתף בצערכם ומקווה שתזכו לעבור תקופה זו בצורה הטובה ביותר. במידה והשיחה עם קבלן המצבות נגמרה ללא הסכמה למחיר מצידכם אתם יכולים להמשיך לחפש ולבדוק הצעות מחיר נוספות וזאת על אף שדיברתם עמו ארוכות. אם השיחה נגמרה אחרי הסכמה מצידכם לרכישת המצבה וברור שהקבלן קיבל ממכם הרגשה שהעסקה סגורה ומבחינתו הוא רק מחכה למקדמה וכדו' הדין מורכב יותר ומפורט בהמשך. ולענ"ד חשוב מאוד שתעשו את המצבה לא רק במחיר נכון אלא גם בהרגשה נעימה וטובה. לכן, אף באופן השני, אם אינכם מרגישים בנוח לרכוש את המצבה מהקבלן הנ"ל ואינכם סומכים עליו במאת האחוזים שיעמוד בדיבורו, ראוי ונכון שתמשיכו לחפש הצעות מחיר מבעלי מקצוע נוספים. פירוט ומקורות: כאשר אדם מעוניין לקבל סחורה או שירות מחברו, דרכם של בני אדם להיכנס למשא ומתן וישנם מספר שלבים במשא ומתן זה: השלב הראשון הוא שיחה שנועדה לבירור והתכנות לרכישה. אין בשיחה זו כל התחייבות. וכתב על כך השו"ע (חושן משפט, קפ"ט) 'אין המקח נגמר בדברים' והוסיף על כך בספר ערוך השולחן (שם סע' ב) שכל עוד לא התכוון המוכר להקנות והקונה לקנות אינו כלום. השלב השני, הוא סגירת עסקה והתכנות לקנייה, ובשלב זה אין חיוב ממוני לרכישה אך יישנו חיוב מוסרי ואין רוח חכמים נוחה מהחוזר בו כמופיע בשו"ע (חושן משפט סי' ר"ד וכן בערוך השולחן שם סע' ג) והוסיף בדין זה הרמ"א (שם סע' יא) שאם במקח המדובר יישנם מחירי שוק שונים ולא מחיר אחיד נחלקו הפוסקים האם ראוי שהקונה יחזור בו או לאו. והכריע בדין זה הגר"א (שם ס"ק יח) שדעת המקלים עיקר, ובערוך השולחן (שם סע' ח) פסק שמעיקר הדין יכול הקונה לחזור בו ורק ממידת חסידות יכול להחמיר על עצמו. השלב השלישי הוא העברת תשלום על מטלטלים. ואף שאין בתשלום זה מעשה קניין וגמר מקח וזאת משום שאין מטלטלין נקנין בכסף (שו"ע חו"מ, ר"ד א, וספר מאירת עניים שם ס"ק א) המבטל וחוזר בו מדבריו מקבל קללת חכמים. השלב הרביעי הוא מעשה קניין ורכישה בפועל וכעת כדי לחזור מהקנייה כבר נמצאת יד הקונה על התחתונה ובמצבים מסוימים יכול לבטל את המקח ואין כאן המקום להאריך בזה. צריך להבין מאיזה שלב בדיוק נחשיב את האדם כחוזר בו מדבריו? כאשר לא נעשה קניין אך עשה המוכר מעשה לצורך הלקוח כגון שעשה הזמנה מיוחדת או חקק את שמו של הלקוח וכדו' אם המנהג בתחום זה שלא יכול הלוקח לבטל הזמנתו גם בית הדין יחשיב את המקח כדבר מוגמר (כמופיע בשו"ע חו"מ, ר"א, ור"ד, ו). ואף אם אין מנהג שדבר זה נחשב לקניין מכל מקום ביטול המקח יחייב את המבטל בנזקים שגרם למוכר (שו"ע חו"מ שלג, ח). במקרה שלכם מדובר שנעשתה שיחה ואף מספר שיחות עם הקבלן אך לא ברור שהתקבלה החלטה סופית לרכישה ואף לא הוסכם על מחיר סופי. אם הקבלן לא מרגיש מחויב אליכם ואינו רואה חובה להתחיל בעבודה לפני קבלת מקדמה כנהוג אין עליכם חובה לעשות את המצבה דווקא אצל קבלן זה. אך אם הקבלן קיבל ממכם הרגשה שהוא סגר עסקה ורק נשארו פרטים אחרונים לתיאום ההלכה כמפורט לעייל בשלב השני של המשא ומתן. בנוסף כמו שכבר ביארתי, חשוב מאוד לעבוד עם נותן שירות שאתם מרגישים נוח אתו וזאת משני טעמים. הטעם הראשון הוא שתרגישו בנוח עם ההזמנה בפרט בנושא רגיש כל כך. והטעם השני והחשוב יותר הוא שבדברים אלו יישנם שינויים רבים ברגע האחרון ואם לא תעבדו מראש עם אדם שאתם סומכים עליו תמצאו את עצמכם משלמים יותר ומרוצים פחות. לאור דברים אלו נראה בעיני שאם אין לכם אמון מוחלט בקבלן עדיף שתתקשרו אליו להודיע על רצונכם להזמין במקום אחר ותמשיכו בברורים עד סגירה מול נותן שירות נוח ואמין. יהי רצון שיבולע המוות לנצח ומחה ה' אלוקים דמעה מעל כל פנים. משתתף בצערכם הרב ישי שריג.

לא ניתן להעביר הודעה לרבנים באמצעות מערכת התגובות. לחץ כאן להעברת שאלתך לרב.

את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il