ישיבה - בשביל זה יש אינטרנט
שאל את הרב שבת ומועדים ספר בראשית

פירוש המילה "ואברכך"

הרב חיים שרייברכ"ז שבט תשפ"א
12
שאלה
שלום לרב, יש לי שאלה: קראתי את פרשת "לך-לך", בראשית יב 1-5. בפס 2 יש את המילה ואברכך, רש"י מפרש אותה כממון. והוא מפנה לבראשית רבה ל"ט, י"א. קראתי את הפרשה אך אין שם אזכור מובן לסיבה מדוע רש"י רואה זאת כממון, או איך הוא מגיע להסבר הזה. בנוסף האם היה מטבע עם תמונתו של אברהם? שכן מטבעות יוצרו הרבה יותר מאוחר לפי העדויות. תודה רבה על העזרה בהבנת המקרה.
תשובה
שלום רש"י מפנה כפי שכתבת לבראשית רבה ל"ט, י"א - הכוונה למדרש ולא לפסוקי התורה. במדרש אכן נאמר: "אמר רבי חייא לפי שהדרך מגרמת לשלשה דברים: ממעטת פריה ורביה וממעטת את היציאה (=כסף) וממעטת את השם. [וכנגד כל אחד מהם זכה אברהם לברכה] ממעטת פריה ורביה - "ואעשך לגוי גדול", ממעטת את היציאה - "ואברכך", ממעטת את השם - "ואגדלה שמך"...ברם את לא נפש את חסר ולא ממון". בגמרא בבבא קמא (דף צז/ב) נאמר: תנו רבנן איזהו מטבע של ירושלים דוד ושלמה מצד אחד וירושלים עיר הקודש מצד אחר ואיזהו מטבע של אברהם אבינו זקן וזקינה מצד אחד ובחור ובתולה מצד אחר וברש"י דוד ושלמה- כתוב מצד אחד ומצד שני כתוב ירושלים עיר הקודש. בחור ובתולה - יצחק ורבקה זקן וזקינה - אברהם ושרה התוס' (ד"ה מטבע) מציינים: "ונראה לא שהיה בו צורת זקן וזקינה מכאן בחור ובחורה מכאן דאסור לעשות צורת אדם אלא כך היה כתוב מצד אחד זקן וזקינה ומצד אחר בחור ובתולה וכן פירש בקונטרס גבי דוד ושלמה וירושלים עיר הקודש שכך היה כתוב במטבע". ומבאר המהרש"א - מדוע דווקא מילים או נכתבו - שהכוונה הוא על שם הנס שנעשה לאברהם ושרה שמתחילה היו זקנים "אדוני זקן ואני זקנתי" ולבסוף נעשו כבחור ובתולה "אחרי בלותי" כו'. הרב יחיאל יעקב ויינברג מבין גם הוא ששני צדי המטבע מתייחסים לאברהם ושרה. הוא מסביר שהם הצליחו לשלב את הטוב שבזקנה עם הטוב שבנעורים. הצעירים מלאים בהתלהבות, באנרגיה וברצון להוביל מהפכות. ואכן, הזוג היהודי הראשון שינה את מפת העולם הדתי. מצד שני, מבוגרים נוטים להיות מחושבים ויציבים יותר. אברהם ושרה הצטיינו גם בתחום זה - היתה להם היכולת לשלב אידיאליזם צעיר עם עקביות וחכמה של מבוגרים. יתכן ולא מדובר במטבע במובן שאנו רגילים להשתמש בו, שהרי לאברהם אבינו לא היתה ממלכה שבה ישתמשו במטבע זו. המילה מטבע משמשת במובן של ציור חקוק על גבי טס מתכת. אברהם אבינו חקק את המילים הללו ויתכן שהראה אותם לרבים כיון שהם מהוות רעיון ומורות על הנס ועל השגחת ה'. יום טוב
עוד בנושא ספר בראשית

לא ניתן להעביר הודעה לרבנים באמצעות מערכת התגובות. לחץ כאן להעברת שאלתך לרב.

את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il