- משפחה, ציבור וחברה
- המקדש והקרבנות
שחיטת קרבן פסח
שאלה
שלום וברכה כבוד הרב.
א. האם היה איזה מבחן שחיטה לזר שרצה לשחוט, שהרי האף ששחיטה כשרה בזר, מנין שישחוט כראוי? כמדומה שבקרבן פסח זו הייתה משימה לא פשוטה לבדוק אם כל מי שרוצה לשחוט יודע לעשות זאת כראוי.
ב. ראיתי ברמב"ם שכל הזבחים נשחטים בסכינים מכלי שרת. לאור זאת, רציתי להבין יותר את הסוגיה של הבאת סכין בערב פסח שחל בשבת, כיצד בכלל יש לעם סכינים מכלי שרת או שמא בקרבן פסח הדין שונה?
בתודה מרובה והערכה
תשובה
שלום
א. הכלל אומר שהכל מומחים אצל שחיטה וניתן לסמוך עליהם שיעשו את עבודתם כהלכה, ובודאי שבמקדש הכהן עומד סמוך לישראל כדימלקבל את הדם ולהוליך אותו למזבח ולזרוק אותו עליו.
באופן פשוט זר יכול חשחוט פסח אך לא חייב, לדעת ספר המקנה (קידושין דף מא/ב) בשחיטת פסחים עדיפה שחיטה של הבעלים על שחיטת הכהן.
ב. אכן יש מחלוקת ראשונים אם השחיטה צריכה להיות בכלי שרת.
לדעת התוס' (חולין דף ג/א ד"ה כגון) שחיטה לא צריכה להיעשות בכלי שרת כפי ששחיטה כשרה בזר ומוכיח זאת מהסוגיא שהזכרת.
לדעת תוס' (פסחים דף סו/א ד"ה תוחב, זבחים דף נז/א ד"ה איזהו מקומן) שחיטה צריכה להיות בכלי שרת ומבארים שבתחילה הקדישו את הסכין בבית מערב שבת קדושת דמים ובשעת השחיטה הוקדשה הסכין קדושת הגוף לכלי שרת.
יום טוב

מדוע אי אפשר להקריב קרבן פסח בימינו?
הרב שמואל אריאל | ט סיון תשפ"א

למה התענו במעמדות שהיו בזמן בית המקדש?
הרב שמואל אריאל | ט"ז טבת תשפ"ג

טומאה הותרה או דחויה בציבור?
הרב עזריה אריאל | י"ד אב תשפ"ב

הקרבת מנחת סולת בפסח במקדש
הרב עזריה אריאל | י"ט ניסן תשפ"ג
הרב חיים שריבר
ר"מ בישיבת בית אל ובישיבת בני צבי .
סתם מצח
ב אייר תשע"ד
כלים כשרים- המשך
ה טבת תשע"ד
דין כריכת ציצית
א טבת תשע"ד
בירור שאלתו של ר"א בן פדת
י"ד ניסן תשע"ד
לך בשלום או לך לשלום
הרב אוריאל טויטו | י"ח כסלו תשס"ט

ברכת שילוח הקן
הרה"ג דוב ליאור | ח תמוז תשס"ט
עד מתי קידוש לבנה?
הרב אליעזר מלמד | א כסלו תשס"ז
עד מתי קידוש לבנה?
הרב אליעזר מלמד | א כסלו תשס"ז
מדוע חוזרים על פסוקים בקריאת המפטיר?
הרב דניאל קירש | ט"ז סיון תשפ"ג

אישה בערב פוארטי סלאם
הרב אליקים לבנון | ט"ז סיון תשפ"ג
מדיח כלים בשבת על ידי טיימר מובנה
הרב דניאל קירש | ט"ז סיון תשפ"ג
