שאל את הרב

  • שבת ומועדים
  • הכשרת כלים

איך לאכול אצל מי שלא מכשיר כלים לפסח כמו שצריך?

undefined

הרב שמואל אריאל

כ"ב ניסן תשפ"א
שאלה
שלום הרב אני מתארח בבית של קרובי משפחה. ישנם כמה דברים שנודע לי שאינם מקיימים בהלכות הכשרת המטבח לפסח, לפחות לפי מה שאני יודע: הבנתי שאי אפשר להכשיר את התבניות של התנור והם משתמשים בהם. על הכיריים של הגז הם לא שמים נייר כסף ולא מלבנים. אני כבר ביקשתי כמה דברים שיקפידו בשבילנו כגון קטניות, והם משתדלים ממש לעזור כך שממש לא נעים לי להמשיך ולבקש, בעיקר מפני שזה נראה שאני מפקפק בהקפדתם על כשרות. מה אעשה? אוכל לאכול מאוכל שבושל במקרים הנ"ל? תודה רבה
תשובה
שלום וברכה! השאלה הגיעה לקראת סוף חול המועד, כך שכבר שלא ניתן היה לענות עליה בחג. אציג בקצרה את העקרונות למצבים מסוג זה: בדיני הכשרת הכלים לא פעם ישנו הבדל בין הדין לכתחילה לדין בדיעבד. יש מצבים שבהם לכתחילה חובה להכשיר את הכלי באופן מסוים, אבל אם לא הכשירו או הכשירו באופן פחות טוב עדיין אין זה אוסר את האוכל שהוכן בכלי. כמובן בהכשרת הבית שלך יש להתנהל על פי הדין ולהכשיר כדין. אבל כאשר נקלעים לבית שלא הכשירו את הכלים כראוי, המאכלים שהוכנו בכלים אלה מוגדרים כ"דיעבד", ובחלק מן המקרים מותר לאכול אותם. נזכיר כמה דוגמאות: על פי הפסיקה הספרדית (עיין שו"ע תמ"ז, י), גם בפסח חל הדין של "אינו בן יומו", דהיינו שאם בישלו בכלי ללא הכשרה, אבל זה היה לאחר 24 שעות מבישול החמץ, המאכל לא נאסר לאכילה בפסח. על פי פסיקה זו יוצא שכמעט תמיד המאכל מותר באכילה, שהרי כמובן בישול החמץ האחרון בכלי היה לפני החג, ומאז כבר עברו יותר מ-24 שעות. אך ישנם מצבים שבהם המאכל עלול להיאסר בכל זאת, כגון אם מדובר בתבשיל חריף (עיין בשו"ע יו"ד ק"ג, ו; ואין כאן המקום להגדיר איזה תבשיל מוגדר כ"חריף" ואיזה לא). משאלתך עולה שאתה אשכנזי. הפסיקה האשכנזית אוסרת את המאכל גם אם הוא בושל לאחר 24 שעות מן החמץ (עיין בהגהת הרמ"א תמ"ז, י). אולם לגבי הכיריים של הגז (חצובה) נפסק שגם אם בישלו עליהם ללא הכשרה, המאכל מותר, כל עוד החצובה היתה נקייה מחמץ (עיין משנ"ב תנ"א, לד). ישנם מקרים נוספים שבהם נפסקה ההלכה שהמאכל לא נאסר. ישנם גם מקרים שבהם במצב רגיל הפסיקה היא שיש להחמיר ולהימנע מאכילת המאכל, אבל במצבים של צורך מיוחד ניתן להקל. בהקשר שהזכרת, של אירוח אצל קרובי משפחה, יש כמובן הבדל בין אירוח לאירוח במידת הצורך, על פי רמת הקירבה וסוג הקשר. אירוח אצל הורים או אצל הורי האשה למשל, ייחשב בוודאי כמקום של צורך גדול, בגלל כבוד ההורים וחשיבות שמירת הקשר הטוב עימם. לא ניתן לפרט כאן כל מקרה ומקרה, מתי המאכל נאסר באכילה ומתי מותר לאוכלו. במקרים כאלה מומלץ ליצור עוד לפני החג קשר עם רב ולתאר בפירוט את אופן ההכשרה שנהוג בבית המארחים, וכך לקבל הנחיה מתאימה.
את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il