שאל את הרב

  • תורה, מחשבה ומוסר
  • קיום מצוות לנשים

האם התורה שווינסיטית?

undefined

הרב אוריאל טויטו

כ"ג אב תשפ"א
שאלה
שלום, שמי דורון ואני כרגע מסיים שנתיים בישיבת מעלה גלבוע. הייתה לנו רבנית שהגיע לדבר איתנו על הדת ופמיניזם והיה ממש טוב. אבל, הרבה מהבחורי ישיבה שדיברתי איתם אחרי השיעור, מאמינים שהתורה וההלכה וכו שוביניסטי לבנות. אני מאוד לא מסכים ולא מעלה על הדעת שלי בכלל. אני למדתי מאמא שלי שאני שאלתי לה את השאלה מלפני הרבה זמן אם התורה שוביניסטי, היא אמרה לי שזה תלוי איך אתה מסתכל על זה. אתה יכול למצוא המון דברים שנראים שוביניסטי לבנות, וגם על בנים! בסוף, התורה וצו אלוקים לא עושה אפלייה לאף מין, אבל חבריי בישיבה שהם דתיים מאמינים זה, נותנים דוגמאות בנוגע שאשא בתורה היא כמו עבד, הגט וקידושין (ובצדק יש המון בעיות), ההבדל בין יחס לתפילה בין האיש והאישה שגם האישה חייבת ואז יוצר בעיה דאם שניהם רוצים להתפלל איך נעשה את זה בחיי משפחה וכו. בקיצור, אני אשמח לתשובה מאוד מפורטת ומעמיקה במקורות התנכיים והלכתיים בנוגע לנושא זו, עם דגש על בעיות מהותיות כמי הדוגמאות שציינתי קודם. אני בטוח שתורה/הלכה לא שוביניסטי, ולמרות שהכל היה מנוהל על ידי גברים זה לא אומר שזה לא מכניס את האישה בתמונה, כמו ברוריה ועוד דמויות שהן היו למדניות ועסקו בתורה וכו. תודה רבה רבה, בשורות טובות
תשובה
שלום לך, דיון בשאלת היחס לנשים בתורה, צריך להתחיל מההבנה מה היה מעמדן של נשים בעולם שבו ניתנה התורה, וגם אלפי שנים אחר כך. בעולם העתיק היה פער בין מעמדו של הגבר לבין מעמדה של האישה. פער זה לא נוצר על ידי התורה, אלא היה מוסכמה חברתית שהקיפה את האנושות כולה, ואף אחד, איש או אישה לא פקפקו בכך. כך היה המבנה החברתי בכל האומות שחיו בעולם הקדום, וכך היה גם בישראל, לא בגלל הציווי של התורה, אלא בגלל המבנה החברתי. התורה ניתנה לדורות [=ואולי לדורות] שיהיה ברור להם שיש פער בין גברים לנשים. פער זה בא לידי ביטוי התפקידים השונים של נשים וגברים בחיי המשפחה, בחיי החברה ובחיי האומה. לא התורה יצרה את הפער הזה, אלא המציאות החברתית של אותם הימים. וכשהתורה באה לעצב את חי האומה, המשפחה והפרט בישראל, היא מראש לקחה בחשבון את ההנחה המובנית מאליה בדורות ההם, שיש פערים בין נשים לגברים. במקרים רבים התורה צמצמה את הפער הזה, ובמקרים אחרים היא שמרה על המקובל באותם הימים, מתוך הבנה שהתנהלות כזו מתאימה יותר לחברה ולמשפחה, גם זו שחיה אז וגם זו שחיה היום. חשוב להדגיש, שהתורה שמרה על הפער שבין גברים לנשים, לא בגלל שכך היה המצב החברתי, אלא בגלל התפיסה של התורה, שבאמת מה שמתאים לנשים לא מתאים לגברים, ולהפך, מה שמתאים לנשים לא מתאים לגברים. שיוויון אמיתי, אין פירושו לדרוש מכולם אותו דבר, אלא לדרוש מכל אחד את מה שמתאים לטבע נפשו, לפנימיות המיוחדת שלו ולכשרונות שלו. לדרוש מאישה לחיות חיי גבר, זה לא שיוויון אלא התעללות באישה. חז"ל מלמדים אותנו שהמצרים העבידו את שיראל בפרך, על ידי כך שהטילו עבודת גברים על נשים, ועבודת נשים על גברים. הם הבינו שלכל אחד יש את האופי המיוחד שלו, ומזה נגזר גם האופי המיוחד של העיסוקים שמתאימים לו. וכשרצו לפגוע בישראל - החליפו את התפקידים. אגב, בדומה למה שמנסות לעושות קבוצות קיצוניות גם היום, ודי לחכימא. ברור שהורה לא מפלה אף אחד: לא איש ולא אישה, לא יהודי ולא גוי, אלא נותנת לכל אחד את המקום הראוי לו על פי האופי המיוחד שלו. זה נכון שתמיד יש יוצאים או יוצאות מן הכלל, אבל אנחנו דנים על הרוב, שהם באמת מתאימים לטבע המיוחד שה' העניק לנשים או לגברים. כמו לדוגמה בנושא התפילה [=שהעלת בשאלתך], חובת התפילה מוטלת על גברים ועל נשים, אבל האופן שבו כל אחד מן המינים מקיים את החובה הזאת שונה, מכיוון שהתפילה באה מנפש אחרת, ומבטאת תכנים אחרים, לכן גם דרך התפילה שונה. גברים חויבו בתפילה במניין, מה שמתאים לטבעם, ואילו נשים יכולות להתפלל ביחיד, מה שמתאים למיוחדות הנשית, שאינה זקוקה לתמיכה חיצונית, כדי להביע בתפילה את מעמקי נשמתה. בברכה אוריאל טויטו
את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il