- שבת ומועדים
- תפילת ליל שבת
ארבעה פסוקים במקום שיר השירים
שאלה
שלום וברכה,
יש מנהג לקרוא את שיר השירים ברב שבת. מצוין שמי שאין לו פנאי שיקרא את ארבעת הפסוקים הבאים שראשי תיבותיהם יעקב:
יִשָּׁקֵנִי מִנְּשִׁיקוֹת פִּיהוּ כִּי טוֹבִים דֹּדֶיךָ מִיָּיִן:
עוּרִי צָפוֹן וּבוֹאִי תֵימָן הָפִיחִי גַנִּי יִזְלוּ בְשָׂמָיו יָבֹא דוֹדִי לְגַנּוֹ וְיֹאכַל פְּרִי מְגָדָיו:
קוֹל דּוֹדִי הִנֵּה זֶה בָּא מְדַלֵּג עַל הֶהָרִים מְקַפֵּץ עַל הַגְּבָעוֹת:
בָּאתִי לְגַנִּי אֲחֹתִי כַלָּה אָרִיתִי מוֹרִי עִם בְּשָׂמִי אָכַלְתִּי יַעְרִי עִם דִּבְשִׁי שָׁתִיתִי יֵינִי עִם חֲלָבִי אִכְלוּ רֵעִים שְׁתוּ וְשִׁכְרוּ דּוֹדִים:
מדוע נבחרו דוקא ארבע פסוקים אלה? והאם למי שאין פנאי צריך לקוראם עם טעמיהם?
ישר כח ותזכו למצוות
תשובה
שלום רב לכבוד השואל.
אכן כך מובא בסידורים לומר ארבעה פסוקים אלו למי שאיחר (ומנהג חלק מבני תימן לומר פסוקים אלו כחלק מקבלת שבת).
הטעם לכך הובא בספר שיבת ציון (מנהגי ערב שבת אות מ"ד) מדברי הזוהר הקדוש (תרומה קמ"ג:): "ובההוא יומא קם יעקב שלימא ועאל בגינתא דעדן בחידו על דוכתיה כדין ג"ע שארי לנגנא וכל אינון בוסמין דגינתא, מאן גרים שירתא דא ומאן אמרו לו, הוי אימא דא יעקב דאילמלא איהו לא עאל בגן עדן לא אמר גנתא שירתא"
וביאור הדברים בדרך הפשט, שבעת שחנך שלמה המלך ע"ה את בית המקדש וחיבר את שיר השירים, נכנס יעקב אבינו ע"ה לגן עדן וכל הגן פצח בשירה והיה ריח בשמים נפלא, והיינו שיעקב גרם שתיאמר שירה זו, והוא עורר את השכינה שהיא שורש נשמות ישראל לומר שירה. והטעם שדוקא הוא, כיון שיעקב הוא מידת התפארת והאמת, שמחברת בין ב' המידות של אברהם (חסד) ויצחק (גבורה).
שנזכה לראות עין בעין בשוב ה' ציון,
קול דודי הנה זה בא...

תפילה בקיבוץ ללא מניין וספר תורה
הרב עזריה אריאל | י כסלו תשע"ד
ברכת מעין שבע בתפילה בחוץ
כולל הלכה בית אל | כ"ב ניסן תש"פ
קבלת שבת מוקדם ויעלה ויבוא
הרב משה ליב הכהן הלברשטט | ו תמוז תשע"ט

תפילת כגוונא בערב שבת
רבנים שונים | ט תמוז תשס"ו

הרב נועם דביר מייזלס
רב קהילה בבית אל ודיין בבי"ד לממונות "שערי הלכה ומשפט".

תשלום נזק בלי לערב את הביטוח
י"ג שבט תשע"ה

התעטפות בטלית - עטיפת הישמעלים
י"ג אלול תשע"ח

לקנות בית בחינם
ג כסלו תשע"ח

תשובה על גזל
כ"ז אלול תשע"ה
דיני "שבעה"
הרב בנימין במברגר | ל מרחשון תש"ע
עד מתי קידוש לבנה?
הרב אליעזר מלמד | א כסלו תשס"ז
נחש שמכיש בחלום
הרב בנימין במברגר | ט"ו טבת תשע"ב
זבד הבת + נתינת השם
הרב יוסף אפריון | י כסלו תשע"א

האם תורה שבעל פה היא המשנה בגמרות?
הרב שמואל אריאל | י"ב שבט תשפ"ג
