- משפחה, ציבור וחברה
- דתיים לאומיים וחרדים
121
שאלה
היה לנו דיון בכיתה עם מורה והיא אמרה לי שאין דבר כזה דתי מה זה דת ושאסור להגדיר וואלה חשבי על זה לבד וממש מעניין אותי האם זה נכון כי ממש הייתי נגד זה שאין דבר כזה דתי או חילוני
תשובה
שלום רב
אני מניח שהמורה לא התכוונה לומר שאין מכנה משותף בין מי שמקבל על עצמו אורח חיים שמחויב עקרונית לקיום כל המצוות לבין מי שאינו מחוייב לקיום כל המצוות. יש דרכים רבות כיצד לחלק ולייצר זהות תנועתית שמגדירה את האדם כשייך לקבוצה מסוימת. למשל האם נכון להגדיר שיש ימיניים ויש שמאליים. ודאי שיש מכנה משותף למי שדוגל בתפיסת עולם ימינית או תפיסת עולם שמאלית. האם ניתן לחלק את העם בין כאלו שלאומיים לבין כאלו שמתנגדים ללאומיות היהודית. לכן אני חושב שאי אפשר להתכחש לכך שגם היחס לדקדוק במצוות הוא יכול להיות דרך להשתייכות קבוצתית. אולי המורה התכוונה לומר שלא נכון להקצין את החלוקה. זה לא נכון לומר שכלמי שאומר שהוא חילוני משמעותו שהוא לא מקיים שום מצווה. הרי גם הוא מקיים מצוות רבות בוודאי שהוא מקיים מצוות בן אדם לחברו שהינם מצוות חשובות. אולם אם הוא לא רואה עצמו מחוייב לקיום כל המצוות הוא שונה ממי שכן מחויב.
יתכן שהמורה יצאה כנגד המושג דתי. עיקר היהדות והתורה אינה דת וחוק. עיקרה הוא אמונה ואורח חיים שיש לה תולדות רבות. אחת מהתולדות שיש מעשים רצויים.
ודאי שמבחינתנו הכי חשוב זה החלוקה בין היות האדם מישראל למי שאינו מישראל. כל מי שהוא מישראל יש בו נשמה ועולם פנימי מיוחד . הסגולה הישראלית יש בה זכויות גדולות שמולידה עימה גם חובות ומחויבות גדולה.
כל טוב
ההבדל בין חרדי לאומי וחרדי
הרה"ג זלמן ברוך מלמד שליט"א | כ"ה תשרי תשע"ב

ללמוד דווקא בישיבות ללא לימודי חול?
הרה"ג יעקב אריאל | ט סיון תש"פ
לבישת כובע וחליפה
הרב חגי לרר | ט"ז אדר תשע"ח
הכיפה הסרוגה
הרה"ג זלמן ברוך מלמד שליט"א | ל אדר א' תשס"ג

ברכת שבת שלום לגוי
הרה"ג אביגדור נבנצל | ג סיון תשע"ג
מדוע אסור לנשים להכנס לבית העלמין?
הרב בנימין במברגר | ד אדר ב' תשע"א

האם מותר להאכיל חיות בשבת
הרב נועם דביר מייזלס | א כסלו תש"פ
