- תורה, מחשבה ומוסר
- תורה שבכתב ושבעל פה
שאלה
הרב אתה יכול להגיד לי למה אלוקים רוצה שנקיים תורה ומצוות לפי הגישה השכלתנית והקבלית?
תשובה
שלום וברכה!
השאלה שלך היא רחבה מאד, ותשובה מלאה עליה מצריכה לכתוב ספריה שלמה. במסגרת זו אציג רק כמה נקודות באופן ראשוני, ואידך זיל גמור.
הגישה ה"שכלתנית" (עיין למשל במורה הנבוכים חלק ג', פרק כ"ז) מתמקדת בתועלת הנגלית של המצוות, התועלת שאותה ניתן לראות בגלוי, כאשר המצוות מתקנות את הנפש וההתנהגות של האדם הפרטי ושל החברה בכללה. על פי דרך זו ניתן למנות כמה מטרות מרכזיות של המצוות:
לחנך אותנו לאמונה בקב"ה והכרת מעשיו בבריאה ובהנהגת עם ישראל (כגון באיסור עבודה זרה, מצוות קריאת שמע, תפילה, מזוזה, תפילין, שבת, פסח וכדומה).
למנוע מן האדם לפגוע בזולתו, וליצור חברה מוסרית ומתוקנת (כגון באיסור רצח וגניבה, מצוות צדקה ומעשר עני וכדומה).
לחנך אותנו למוסריות ולמידות טובות (כגון באיסור נטירה, במצוות שילוח הקן וכדומה).
הגישה הקבלית, בדרך כלל אינה שוללת את המטרות הללו הנגלות לעין, אולם היא מוסיפה עליהן גם רובד נוסף, נסתר. על פי תורת הקבלה ישנו קשר בין העולם שלנו ובין העולמות העליונים, וקיום המצוות שלנו משפיע על העולמות העליונים. בכל מצוה יש תיקון מיוחד שהיא יוצרת. מטרת המצוות, על פי זה, אינה רק לתקן את האדם ואת החברה, אלא גם להשפיע על הרבדים הנסתרים של המציאות, ומתוך כך להשפיע לטובה על המציאות בכללה.